Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) er arbeid som gjøres for å legge til rette for å nå målsetning om bedre synlighet i søkeresultatet for bedriften din. Søkemotorene, med Google i spissen, er blant nettstedene i verden som har mest trafikk. Søk er derfor en av de viktigste kanalene for markedsføring på internett. Våre SEO-spesialister har lang erfaring med søkemotoroptimalisering. Vi legger til rette for at ditt nettsted følger retningslinjene som er påkrevd for å lykkes i det organiske søkeresultatet.

Synlighet i søkemotorene er viktig

Hver eneste dag utføres det om lag 3 000 000 søk på nett i Norge. 90% av disse gjøres gjennom Google. Uten synlighet i søkemotorene er det en liten sjanse for at brukerne finner deg på nett, noe som vil føre til lavere kjennskap til merkevaren din. Søkemotoroptimalisering er et bredt fag som tar tid og gir langsiktige resultater. Det krever kontinuerlig arbeid for å opprettholde og forbedre rangeringen i søkemotorene. Før vi starter arbeidet med å optimalisere, gjennomfører vi en grundig foranalyse (LINK) for å få en oversikt over dagens status, og kartlegge forbedringsområder for bedriften din. Vi legger en strategi for arbeidet før vi implementerer og utfører tiltakene.

«På den første siden alene utgjør de første fem organiske resultatene 67,60% av alle klikk.»

Zero Limit Web, 2018

Fire fokusområder ved søkemotoroptimalisering

Ved SEO-arbeid er det fire fokusområder som henger sammen, er avhengig av hverandre og som er avgjørende for rangeringen din; Innhold, teknisk, linkebygging og sosialt.

Innhold

Innhold har den siste tiden fått et økt fokus, og Googles algoritmer rangerer nettsider ut i fra relevans på søk som blir gjort. Hovedelementene som jobbes med i innholdsdelen er både tekst og visuelt, som bilder og video. Alt innhold på en nettside må være relevant for brukerne i forbindelse med det du ønsker at nettsiden skal rangere på, samt oppdatert og nøye merket. Dette er ikke bare viktig for søkemotorene, men også brukerne. Innhold er det viktigste arbeidet som gjøres med søkemotoroptimalisering.

Teknisk

For søkemotorene er det viktig å finne relevant innhold på nettsiden og synliggjøre de viktigste elementene. Hvordan nettsiden er programmert, strukturert, sidelastningstid og en rekke andre tekniske faktorer er avgjørende for at nettsiden skal bli indeksert av søkemotorene. De tekniske funksjonene må være på plass og er avgjørende for arbeid med søkemotoroptimalisering.

Linkebygging

Søkemotorene anser på mange måter en link til en nettside som en anbefaling. Sannsynligheten er stor for at en nettside med mange linker til seg har et godt innhold og er relevant for søket som har blitt gjort. I bransjer med stor konkurranse om plasseringene i organisk søk, er linker i mange tilfeller en av faktorene som veier tyngst. Jo høyere autoritet og relevant en nettside som linker til deg har, jo bedre er det for din nettside.

Linker med lav kvalitet derimot, typiske fra spam-sider, kan være negative for rangeringen din i Google. Algoritmen Penguin 4.0 vurderer kvaliteten på nettsidene som linker inn til siden din, i tillegg til å hindre såkalt black hat SEO ved å straffe de som prøver å lure Google ved å opprette falske linker inn til egen nettside. Arbeid med søkemotoroptimalisering handler derfor ikke bare om det som foregår på din egen nettside, men også off-page.

Sosialt

Sosiale medier har som kjent stor innflytelse, også på rangeringen i søkemotorene. Flere sosiale kanaler har i dag god rangering i det organiske søkeresultater. Ved å være tilgjengelig på relevante kanaler og skape og dele innhold av høy kvalitet øker engasjement og autoritet. Over tid vil dine sosiale kanaler øke din totale rekkevidde, noe som igjen kan bidra til å øke rangeringene i søkemotorene og spre innholdet ditt.

Voice search i hurtig utvikling

Voice search eller talesøk er stemmestyrte søk hvor enhetene våre effektivt skal gi relevant informasjon gjennom søkemotorene. Talesøk blir brukt i ulike settinger, og i de fleste tilfeller er det som regel en kommando eller et spørsmål som blir stilt. Ved bruk av talesøk benyttes et mer naturlig språk med lengere setninger. Ved optimalisering for talesøk er det viktig å fokusere på, og jobbe med strukturert innhold på nettsidene, et godt teknisk nettsted med rask lastetid, og innhold som svarer på spørsmål med et naturlig språk. For mer informasjon om voice search kan du lese mer her.

Google med innført mobile first index

Mobil first index betyr at Google hovedsakelig bruker mobilversjonen av nettsidene dine til indeksering og rangering. Over halvparten av søk på nett blir gjort fra en mobiltelefon, og derfor vil en responsiv og brukervennlig mobilversjon av nettsidene dine være svært viktig for å ikke tape trafikk og rangering i søkemotorene. Dette innebærer blant annet at innhold på mobil- og desktop versjon må være likt for å sikre at brukere alltid får all informasjon ved søk.

Ta eierskap til bedriften din med Google My Business

Google My Business er et verktøy bedriften din kan bruke for å administrere synligheten i Google. Ved å ta eierskap til bedriften din og benytte verktøyet blir du belønnet med bedre synlighet, i tillegg til at du selv styrer hvordan bedriften din blir presentert. Presenter bedriften din med viktig informasjon som åpningstider, adresse, nettstedsadresse, telefonnummer, bilder og kartposisjon. I tillegg har brukere mulighet til å gi bedriften din tilbakemelding og anmeldelser, samt stille spørsmål. Ved å benytte Google My Business gjør du det enklere for brukere å finne deg, og for deg å informere om bedriften din. Gjennom verktøyet får du også verdifull data og innsikt i hvordan brukere søker etter bedriften din, samt hvor de kommer fra. Google My Business er en viktig del av arbeidet med søkemotoroptimalisering, og for å øke synligheten din i Google.