Publisert

10 grunner til at brukerne forlater nettstedet ditt

Veiledning

Bruker du store summer på annonsering, men har høy fluktfrekvens på nettsiden din? Går ikke brukerne videre fra forsiden eller artiklene dine? Det kan være flere grunner til at brukerne forlater nettstedet ditt uten å foreta en handling. Her har vi samlet 10 av de vanligste årsakene.
Lindis Jørgensen Bilde

Lindis Jørgensen
SEO-spesialist


Du kan hoppe direkte til ønsket kapittel her:

1. Ingen tydelig navigasjonsmeny

2. Dårlig UX

3. Ikke mobilvennlig

4. Kundereisen er uklar for brukeren

5. De finner ikke informasjonen de er ute etter

6. For mye tekst

7. Sidene mangler overskrifter

8. Landingssiden lenker ikke videre

9. Lang lastetid

10. Mangler SSL-sertifikat

1. Ingen tydelig navigasjonsmeny

God navigasjon er en av de viktigste egenskapene til et nettsted, og en viktig del av brukeropplevelsen. En navigasjonsmeny er en organisert liste med lenker til andre nettsider, vanligvis interne. Denne vises oftest i sideoverskrifter eller sidefelt på tvers av nettstedet, og lar besøkende raskt få tilgang til de mest nyttige sidene dine.

Menyen lar brukerne raskt og enkelt finne det innholdet de ønsker, for eksempel et blogginnlegg, en tjeneste eller produktside. Det kan også hjelpe dem med å finne viktig informasjon de ikke visste at de trengte, som for eksempel andre eller lignende tjenester og produkter, en prisoversikt eller kontaktinformasjon.

Mangler nettstedet en slik navigasjonsmeny som gir brukerne rask og enkel tilgang til innholdet ditt, er sjansen stor for at de forlater siden.

2. Dårlig UX

UX (User Experience), eller brukeropplevelse, handler om en persons følelser og holdninger før, under og etter kontakt med et produkt, system eller en tjeneste.

En dårlig brukeropplevelse er frustrerende og forvirrende, og skaper sinne og irritasjon når noen prøver å samhandle med nettstedet ditt, noe som igjen påvirker merkevaren din direkte. Det kan eksempelvis være at alt har gått smidig i nettbutikken, helt til brukerne skal betale og de ikke klarer å fullføre kjøpet. Da hjelper det lite at nettsiden er brukervennlig, om ikke betalingsløsningen er det. Det hjelper heller ikke om hver enkelt side på nettstedet er satt opp med god struktur, om man ikke finner frem til sidene, fordi navigasjonen er dårlig.

Figurer av personer som irriterer seg over telefonen sin.

Med andre ord, er brukeropplevelsen dårlig og uoversiktlig, så hjelper det ikke å sende inn brukerne dit. Verdien av godt UX-design er derfor veldig stor.

Produkt, tjeneste og innhold må kobles sammen, smarte funksjoner og navigasjon må til, og det er viktig at brukeren føler forutsigbarhet og trygghet hele veien. Ved å finne ut hva kundene og brukerne trenger, kan behovene oversettes til funksjonalitet.

Les mer om verdien av godt UX-design her.

3. Ikke mobilvennlig

I dag har de fleste med seg en smarttelefon uansett hvor de er, og andelen brukere som besøker nettsteder via mobil fremfor desktop fortsetter å øke. Å ha et mobilvennlig nettsted har derfor blitt en kritisk del av det å være synlig på nett, og har bedriften din ennå ikke optimalisert for mobil, bør det gjøres så raskt som mulig.

Sofie fra sosiale medier på telefonen

Et nettsted som ikke er mobilvennlig er vanskeligere å bruke og navigere seg rundt på, noe som går tilbake på UX som vi snakket om i forrige kapittel. Det kan være at siden ikke er responsiv, som vil si at den ikke tilpasser seg enhet og skjermstørrelse, noe som fører til at man må zoome for å blant annet kunne lese tekst og klikke på lenker og knapper.

At nettsiden ikke fungerer på mobile enheter kan være en frustrerende opplevelse for brukerne, og sjansen for at de forlater nettstedet ditt blir derfor stor. Mobil er med andre ord avgjørende for bedriften, uansett om dere tilbyr ulike typer produkter, tjenester, blogg eller noe annet. Flertallet av brukerne som besøker nettstedet ditt bruker mest sannsynlig en mobil enhet, så sørg for å gi en god opplevelse også fra mobil.

4. Kundereisen er uklar for brukeren

Det er viktig at det er brukerne som står i fokus når kundereisen skal utarbeides. Her må man finne ut av hva målgruppen vil ha, hva de liker og hva de ikke liker. Ta deg tid til å dykke ned i brukernes faktiske behov, og forstå hvem de er og hvordan du best kan imøtekomme dem med presentasjon og visualisering av ditt produkt eller tjeneste.

Om kundereisen ikke er tydelig vil det skape en frustrasjon, som kan føre til at de velger å forlate nettstedet.

Les mer om hvordan du jobber med innhold til kundereisen her.

5. De finner ikke informasjonen de er ute etter

Vi har et kort oppmerksomhetsspenn når det kommer til nettsider, og vi forventer å få servert informasjon raskt og enkelt når vi søker på nett. Kommer brukerne inn på nettstedet ditt, men finner ikke informasjonen de ønsker etter kort tid, er sjansen stor for at de klikker seg ut igjen. Det er derfor viktig å utføre analyser i en innsiktsfase for å kartlegge målgruppens søkeintensjon, og hva de faktisk ønsker å få vite rundt det din bedrift tilbyr, for så å sørge for at denne informasjonen ligger lett tilgjengelig.

Innsiktsfasen kan blant annet innebære å hente ut data fra Google Analytics om målgruppen, utføre søkeordsanalyser for å få innsikt i hva de faktisk søker etter rundt produkter og tjenester, innholdsanalyser for å kartlegge hva som mangler av innhold på nettstedet ditt i dag, og hvilket av eksisterende innhold som er overflødig og «står i veien» for det som er viktigere å få tydeligere frem. Husk at brukerne alltid kommer først, og at alt som presenteres på et nettsted er for dem.

6. For mye tekst

Det er vanskeligere å lese tekst på skjerm enn på papir, og den største andelen av brukerne vil kun skanne seg gjennom innholdet på en side for å finne akkurat den informasjon de ønsker, fremfor å lese siden fra topp til bunn. For mye tekst på en side kan føre til for mye scrolling, spesielt på mobil, eller at det er for vanskelig å finne frem i havet av ord.

Det er ingen fasit på hva som er for mye, for lite, eller nok tekst. Dette avhenger helt av hva innholdet handler om, og hva det presenterer. Det som er viktig er at alt innholdet på siden er relevant, gir verdi, og er godt strukturert og presentert på siden. Det skal nemlig ikke så mye tekst til før det blir for mye om det ikke er godt strukturert med luft til brukerne og fremhevinger av viktig innhold.

En god struktur skaper man blant annet ved å dele innholdet opp i kortere avsnitt med mellomoverskrifter som forteller hva hvert avsnitt handler om.

En annen måte å skape bedre struktur og fremheve innhold slik at det blir mulig å skanne for brukerne, er å sette opp viktig informasjon i:

  • punktlister
  • uthevinger
  • sitater

Dette gjør at viktig informasjon som ellers vil forsvinne i en sammenhengende tekst blir fremhevet og lettere å se.

På denne måten er det enklere å beholde brukerne på nettstedet ditt.

7. Sidene mangler overskrifter

Med et kort oppmerksomhetsspenn og brukere som skanner nettsider, er mellomoverskrifter en svært viktig del av den strukturen som gjør en side lett å skanne. Har ikke nettsiden tydelige, relevante og informative mellomoverskrifter til tekstinnholdet, blir brukerne kun møtt av bolker med tekst, og de klarer ikke å finne informasjonen de ønsker enkelt og raskt nok, og vil med stor sannsynlighet gå ut av nettstedet.

Riktige header tags

Mellomoverskrifter på en nettside skal markeres med riktig h-tag. Første mellomoverskrift skal markeres med h2, og eventuelle underoverskrifter innenfor samme tema skal markeres med h3, h4, osv.

Tydelig forskjell på overskrifter

Det er også viktig å sørge for at designet av mellomoverskriftene gjør at de skiller seg ut fra brødteksten. Designet bør gjerne være i en større størrelse, og gjerne i en sterkere skrift. Dette gjør at teksten er lett å få øye på når brukerne skanner siden.

8. Landingssiden lenker ikke videre

Se for deg at det kommer brukere inn på en side på nettstedet ditt, gjerne et informativt blogginnlegg eller en tjenesteside. De har lest innholdet og syntes at det var interessant, men når de har nådd bunnen av siden har de ikke fått en vei videre gjennom en intern lenke. Får de ikke servert en vei videre til mer relevant innhold om samme tema, til en side for å kunne ta kontakt, eller lignende, er sjansen stor for at de går ut igjen uten å foreta en handling.

Interne lenker er viktige for at brukerne enkelt skal kunne navigere seg rundt og få tilgang til mer og nyttig innhold innenfor et gitt tema. Gjør det derfor enkelt for brukerne å navigere seg videre, og gi de den informasjonen du gjerne vil at de skal lese om for å lære mer om bedriften, hva dere tilbyr og hvordan de enkelt kan kontakte dere.

Er du usikker på hvordan dere kan løse dette best for din bedrift? Ta kontakt og avtal et uforpliktende møte med oss.

9. Lang lastetid

Som allerede nevnt, har vi i dag et kortere oppmerksomhetsspenn enn tidligere. Vi har en forventning om å få servert innhold raskt, og har ikke lenger tålmodighet til å sitte og vente på at en nettside skal lastes inn. Er innlastningstiden for lang, vil brukerne miste tålmodigheten og prøve å lete etter den samme informasjonen et annet sted.

Viser en illustrasjon på lang sidelastningstid med et innlastningssymbol

Det er flere måter å forbedre denne på, deriblant ved å unngå store og tunge filer på nettstedet, som bilder og videoer. Disse bør komprimeres, slik at filstørrelsen holdes så lav som mulig uten at det påvirker kvaliteten. Mengden av kode og type kode påvirker også sidelastningstiden, og det er derfor viktig at koden komprimeres og at ubrukt kode minimeres.

Med verktøyet Page Speed Insights fra Google kan du teste innlastningstiden på hver enkelt av sidene på nettstedet ditt på både mobil og desktop, og se hvor det er behov for forbedring, og hva som bør forbedres. Her vil du også få informasjon om Core Web Vitals. Usikker på hva dette er? Les mer om hva de nye rangeringssignalene om sidelastningstid betyr for deg og din nettside.

Gjennomsnittlig, vil den største andelen av brukerne forlate nettstedet ditt om det ikke er lastet inn innen 3 sekunder.

10. Mangler SSL-sertifikat

SSL-sertifikat er et sikkerhetssertifikat (https://) som autentiserer nettstedets identitet og aktiverer kryptert kommunikasjon mellom nettleser og webserver. Brukere som kommer inn på et nettsted som ikke har SSL-sertifikat får beskjed om at siden er usikker, noe som fører til at en stor andel av brukere velger å forlate nettstedet.

Nettsteder med SSL-sertifikat har en forsterket sikkerhet som sørger for at informasjonen som blir lagt inn ikke blir misbrukt, noe som gir en økt tillitt til brukerne. Dette fører igjen til en økning i konverteringer, mens et nettsted uten sertifikatet vil oppleve større fluktfrekvens og færre konverteringer.

Les mer om viktigheten av SSL-sertifikat her.

 

Ønsker du hjelp med å optimalisere nettstedet til bedriften din for konverteringer?

Ta kontakt med oss!
Les mer om hva vi gjør her!