Publisert

Hvordan skape bedre resultater med SEM og SEO?

Veiledning

Hoppende glad figur
For å oppnå så gode resultater som mulig for bedriften din i søkeresultatet, er det gull verdt å sørge for at SEM og SEO samarbeider godt og spiller hverandre gode. Her er våre beste tips til å oppnå god synlighet ved å jobbe godt og strategisk med disse to sammen.
Lindis Jørgensen Bilde

Lindis Jørgensen
SEO-spesialist


Et godt samarbeid mellom SEO og SEM kan blant annet føre til

  • mer innsikt i innholdsstrategier
  • bedre kvalitet på konverteringer
  • rimeligere klikk på annonser
  • større synlighet på viktige søkeord

SEM og SEO – hva er det?

SEM (Search Engine Marketing eller søkemotorannonsering) og SEO (Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering) er begge disipliner der hensikten er å oppnå god synlighet i søkemotorer som Google og drive verdifull trafikk inn til et nettsted. SEM er betalt annonsering, mens SEO er organisk og «gratis» synlighet. For å dominere søkeresultatene og sørge for å være godt synlig når målgruppen din søker etter dine produkter eller tjenester, er det viktig at SEM og SEO jobber sammen for å oppnå best mulig resultater.

Du kan lese mer om hva både søkemotorannonsering og søkemotoroptimalisering er og hvordan vi jobber med disse.

7 tips til hvordan SEM og SEO kan spille hverandre gode

SEO er grunnlaget for god SEM, og når begge deler jobbes godt med har man en bedre sjanse for å oppnå kvalitetstrafikk til en nettside og bedre konverteringsfrekvens. Det er flere måter og metoder man kan bruke for å dra maks utnytte av dette. Her er 7 tips til hvordan bedriften din kan jobbe med både betalt og organisk sammen for å oppnå bedre resultater.

1. Jobb med søkeordsanalyser

Ved å utføre og jobbe grundig med søkeordsanalyser, får man god innsikt i målgruppens spørsmål, utfordringer og søkeintensjon. En søkeordsanalyse kan brukes av SEO for å kartlegge hvilket type innhold som bør produseres til en nettside og hvilken søkeintensjon som skal dekkes for de som klikker jeg inn på nettstedet, men også av SEM ved å vite hvilke søkeord det er viktig å annonsere på og være synlige på i søkeresultatet.

Ved å også vurdere søkeordenes gjennomsnittlige søkevolum og konkurranse, er det også gode muligheter for å finne såkalte lavthengende frukter som det er enklere å oppnå god synlig på, spesielt i betalt søk.

2. Sørg for godt optimaliserte landingssider

Spesielt for sider som det skal sendes annonsetrafikk til, er det viktig å sørge for at landingssidene er godt SEO-optimalisert. Det hjelper ikke å ha en god annonse som får brukerne til å klikke seg inn på en side, om siden man kommer til er dårlig, både når det gjelder innhold og teknisk kvalitet. For å utnytte all trafikken som kommer inn, bør derfor siden være SEO-optimalisert og brukervennlig, og gi brukerne en enkel vei videre til målet for siden, enten om det er å ta kontakt, bestille en tjeneste, eller kjøpe et produkt.

3. Annonser, landingsside og søkeord må samsvare med hverandre

Søkeord, annonsetekst og landingsside må samsvare med hverandre for at det skal være relevant med hensyn til søkeintensjon. Samsvarer det godt med hverandre, vil man kunne oppnå en høyere såkalt quality score fra Google, som er et diagnoseverktøy ment å gi en indikasjon på hvor god kvaliteten på annonsen din er sammenlignet med andre annonsører.

Quality score er basert på de tre ulike komponentene forventet CTR, annonserelevans og opplevelse av landingssiden. Basert på dette får man en poengsum mellom 1 og 10, der en høyere score betyr at annonse og landingsside er mer relevant og brukervennlig for en som søker sammenlignet med andre annonsører. Med høyere score vil man også se bedre resultater på annonsering i Google. Det være seg lavere klikkpriser, bedre klikkrater og til syvende og sist flere konverterende besøkende på nettstedet.

4. Skap synlighet gjennom betalt der det mangler organisk

Det er fint å kunne sørge for at man er godt synlig på alle de viktigste og mest relevante søkeordene for din bedrift. Arbeid med SEO er et kontinuerlig arbeid som tar tid, og som heller ikke gir noen garanti for at man oppnår gode organiske rangeringer i søkeresultatet, spesielt på de søkeordene og frasene der konkurransen er høy.

I disse tilfellene kan man på tvers av SEM og SEO dele søkeordslister og søk som det er viktig å være synlig på, men som mangler organisk synlighet, for så å annonsere på disse søkeordene. Landingssidene er jo allerede godt SEO-optimalisert i et forsøk på å rangere høyt, noe som gjør at det ligger godt til rette for å oppnå god rangering betalt.

5. Nye nettsteder trenger tid til å opparbeide god organisk synlighet

Har man et relativt nytt nettsted kan det ta tid å opparbeide og oppnå god organisk synlighet, og det kan derfor være lurt å prioritere en god SEM-kampanje i større grad i startfasen. Dette er for å sørge for god synlighet i søkeresultatet mens man kontinuerlig jobber med å oppnå bedre organisk synlighet ved å blant annet produsere innhold for målgruppen og søkeintensjon.

6. Husk UX!

Ikke glem brukervennligheten oppi alt. Google belønner nettsteder med god brukervennlighet, uansett om det er organisk eller betalt. Du kan lese om UX her.

For annonser med konverteringsfokus, er også CRO (konverteringsoptimalisering) en viktig faktor. Her bør både annonse og landingsside ha en tydelig CTA og enkel vei til målet. Eksempelvis at annonsen oppfordrer til å ta kontakt, og at landingssiden da har et tydelig kontaktskjema eller kontaktinformasjon.

7. SEM kan gi innsikt i hva som driver trafikk

SEM kan gi SEO rask og god innsikt i hvilke søkeord i forbindelse med annonseringen som driver mest trafikk inn til nettstedet. Dette bidrar til at SEO kan sørge for å produsere eventuelt manglende innhold rundt temaene for å bedre dekke søkeintensjonen. Dette gjelder spesielt søkeord som gir en høy konverteringsfrekvens.

Vi kan SEM og SEO – og vet hvordan vi kan spille hverandre gode

Er du nysgjerrig på hvilke resultater vi kan skape for bedriften din med godt samarbeid mellom SEM og SEO? Ta gjerne kontakt med oss, så inviterer vi deg på en kopp kaffe og god prat.

Ta en kaffe med oss!