Publisert

Er genererte søkeresultater bra?

Faglig påfyll

Et skjermbilde av Google Search Generative Experience på en mobil på et søk etter
SGE (Search Generative Experience) kan gjøre fremtidens søkeopplevelse enklere ved å la brukere stille helt nye spørsmål.
Fridtjof Bache Hungnes Bilde

Fridtjof Bache Hungnes
SEO-spesialist


Fremtidens søkeopplevelse?

Eksperimentet SGE, som Google kaller det, er enn så lenge kun tilgjengelig for noen få, og vil la brukere kunne stille spørsmål naturlig i samtalemodus, lage kreative ideer og raskt få oversikt over et emne, med lenker til relevante resultater.

 

Tidligere har lignende nyheter som talesøk og BERT hatt en ganske liten effekt på oss i hverdagen. Talesøk er ikke like mye brukt som vi trodde og BERT var kanskje noe forbrukere ikke visste noe særlig om. Men SGE vil derimot være ganske synlig hos alle som søker i Google.

Hva betyr det?

For SEOere, nettsideredaktører og andre som bryr seg om rangeringer i søkeresultatet kan dette bety færre klikk inn til nettsider og en ny måte å jobbe med nettsideinnhold på.

For forbrukere kan SGE endre hvordan du søker, henter inn informasjon eller kjøper produkter. Det vil kunne gi mer presise og relevante svar på spørsmål, og vil la forbrukere ha mer interaktive og naturlige samtaler når de søker.

For merkevarer kan dette bety en endring i hvordan en tilnærmer seg målgruppen. Merkevarer må være mer bevisste på kvaliteten og originaliteten til innholdet de produserer.

Førsteinntrykk

Selv om SGE ikke er tilgjengelig i Norge helt enda har vi gjort oss opp noen tanker:

  • Forbrukere kommer til å bruke mer tid på Google sin egen plattform, noe som kan gi færre klikk inn til nettsidene de refererer til. Nettsidetrafikken kan derfor gå nedover for de fleste ettersom antall zero-clicks kan øke.
  • FAQ i søkeresultater er nå mindre synlig enn tidligere. Om du er ofte inne i Google Search Console har du kanskje sett at antall klikk fra “Rike resultater for vanlige spørsmål” har pekt nedover. Google skriver selv at de viser færre FAQ-rike resultater. Kanskje dette var en reversering for å gjøre plass til SGE i søkeresultater?
  • Et AI-svar vises ikke alltid i “nye-Google”, men vises for spørsmål hvor de tror AI kan gi en bedre søkeopplevelse. Dette er jo bra, i prinsippet gjør dette det til en virkelig tøff, fremhevet og interaktiv featured snippet.
Et skjermbilde av Google Search Generative Experience på et søk etter "bluetooth speaker for a pool party".
En produktsammenligning i nye SGE for «bluetooth speaker for a pool party».
  • Det er også spørsmålet om plagiat, der SGE og Bing chat har brukt utdrag fra nettsteder og ikke gitt en klar kildehenvisning. Dette endrer seg nok og kildehenvisningen vil være tydeligere.
  • SGE er ikke særlig raskt, der det i starten tok opptil 10-15 sekunder å laste inn resultatet på SERP. Dette er ganske tregt sammenlignet med et vanlig Google-søk eller programmet ChatGPT, som er kjent for å gi deg svarene du søker etter nesten umiddelbart. Men det er en god sjanse for at det vil bli betydelig raskere når det offisielt blir lansert.

Viktigheten av originalitet og autoritet

  • For å rettferdiggjøre å være en kilde for det AI-genererte svaret er det nå enda viktigere å legge til nye fakta, meninger, vinklinger og perspektiver.
  • Google ønsker å vise innholdets popularitet og forfatterinformasjon. Merkevarer bør derfor bygge autoritative profiler (EEAT) for sine skribenter og eksperter. Forfatterens autoritet og innholdets popularitet vil derfor spille en nøkkelrolle i rangeringer og hvilke perspektiver Google bringer frem.

Bedrifter bør derfor legge til forfatternavn til artiklene sine, om de ikke allerede har gjort dette.

  • For produktsammenligninger og netthandel vil Google legge større vekt på kvalitet og originalitet. Du skal i prinsippet se flere sider som er basert på førstehåndserfaring, eller er skapt av noen med dyp kunnskap om et gitt emne. Dette har også vært påpekt lenge med flere algoritmeoppdateringer rundt anmeldelses-nettsteder den siste tiden.
  • Akkurat nå henter Bing Chat mye informasjon fra anmeldelses-nettsteder og guider når den blir spurt om produktsammenligninger. Dette er ikke alltid like heldig eller troverdig. Om en bruker leter etter en lett sekk for å kunne løpe med, vil et resultat på topp ti treningssekker fra for eksempel xxl.no ganske sikkert være manipulert etter deres varelager og hvilke produkter de ønsker å selge. Om Google kan gi dette uten å nødvendigvis ha egne preferanser, ville jo dette vært fantastisk.
  • Om vi ser 10 år frem i tid er Google kanskje bare en svarmaskin fremfor en søkemotormaskin, der listen over nettsider faller bort, og svarboksen med det genererte svaret vises.

For å oppsummere, er det avgjørende å fortsatt følge tradisjonelle SEO-prinsipper. Dette sikrer at nettstedet ditt er optimalisert for søk, tiltrekker trafikk fra søkemotorer og engasjerer organiske brukere.