Publisert

Over 200 unike nettsteder bygget – her er suksessformelen

Livet i Semway

Ansatte i Semway i møte

Hver eneste nettside levert av Semway er unik. Vi har siden oppstarten hatt fokus på å levere kvalitet til avtalt tid – noe antallet nettsider levert kan bekrefte at har vært en suksess. Vi har fylt kontorlokalene med kreative, smarte og nytenkende hoder som alle jobber for å levere noe unikt – hver gang.

 

Før vi sier oss fornøyd med en nettside, er det en lang liste med krav nettsiden må oppfylle. Den skal være responsiv, brukervennlig, enkel å håndtere, ha et design tilpasset målgruppen og den skal være sikret mot hacking. Solid arbeid koster litt ekstra – men det vinner både vi og våre kunder på i lengden.

Vi bygger det først og fremst solid

De siste årene har konkurransen om å produsere nettsider mangedoblet seg. Det er mange om beinet, og dessverre mange useriøse og uerfarne bedrifter som leverer nettsider til en lav pris og med lav kvalitet. Vi har full forståelse for at det er lett å la seg friste av et tilbud som ligger langt lavere med tilsynelatende de samme funksjonene. Det er først når en sitter med det ferdige produktet en egentlig klarer å se forskjellen – det er når nettsiden blir hacket, har et annet språk i administrasjonspanelet, er vanskelig å endre på eller ikke fungerer på den måten du trodde – du skjønner at produktet ikke er levert iht. dine ønsker.

Hovedfokus på konvertering

Vi setter oss inn i din situasjon, og bygger et produkt som både vi og du kan være stolt av. Vi tar alt i betraktning og ser på dine kunders behov og bruksmønster. Hva kan vi lære fra den eksisterende siden – hva fungerer og hva kunne vært løst bedre? Vi innhenter tall og bruker det som grunnlag for veien videre – designet og strukturen på nettsiden skal ikke basere seg på synsing – vi skal levere noe som er unikt for din bransje og som i tillegg gir de besøkende lyst til å gjennomføre handlingen som skaper business.

Flere plattformer å spille på

De siste årene har vi spesialisert oss på nettsider bygget på Wordpress. Tidligere brukte vi en CMS som var mindre universell, men så raskt at markedet ønsket hovedsakelig nettsider bygget på et kjent og enkelt system med muligheter for utvidelser uten å måtte skreddersy løsningen. Vi har deltatt på Wordcamps, gjennomført Developers Week og satt av utallige timer for å kunne levere solide nettsider med høy kvalitet. Vi har også investert mye tid i å bli gode på webshopløsningen kalt Woocommerce som sømløst integreres med WordPress.

I tillegg til WordPress, leverer vi også nettsider med Craft som plattform. Selve ideen til Craft er å tilby en publiseringsløsning som er brukervennlig for både redaktør og utvikler av nettsiden. Om du som redaktør ikke er kjent med publiseringsverktøy av nettsider, skal Craft uavhengig av dette være en lek å jobbe med.

«Vi er stolte av å kunne si at vi har levert over 200 unike nettsteder de siste 3 årene – for en tillit våre kunder har gitt oss!»

Christer Engh, Salgssjef

Slik går vi frem

Vi tar ikke lett på nettsideprosessen – vi vet at jo mer tid en legger ned i forkant til avklaring rundt forventninger og behov, jo bedre treffer vi på det ferdige produktet. Det er fristende å bare sette i gang – det sparer jo begge parter for kostnader der og da, men det kan bli mye penger tapt i lengden pga. lavere konverteringer enn potensialet tilsier.

Vi har dermed utviklet en mal for hvordan vi går frem. Denne følges uansett nettsidens størrelse, selvsagt med tilpasninger ut fra behov. Dette gjør at du som kunde kan være trygg på at du blir godt ivaretatt underveis samt at vi holder en god fremdrift ihht. fremdriftsplanen som er satt.

1. Valg av plattform

Når vi sammen skal velge plattform for nettsiden vi bygger, står vi i en unik posisjon og kan skreddersy siden allerede her med tanke på at vi har flere publiseringsverktøy å velge mellom. Du som kunde trenger ikke å sette deg inn i hva som passer best mellom WordPress og Craft – det er vår jobb etter dere har fortalt oss om visjon, ønskede funksjoner og omfang.

2. Planlegging

Alle nettsideprosjekter får en egen prosjektleder i tillegg til rådgiver. I planleggingsmøtet setter prosjektleder en fremdriftsplan for hele prosjektet med viktige milepæler for når ulike steg skal være gjennomført. I tillegg settes det opp en møteplan hvor en avklarer sted, hyppighet og hvilke møter de ulike ressursene i prosjektet skal delta.

3. Behovsavklaring

En behovsavklaring legger grunnlaget for hele nettsideprosessen, og er helt avgjørende for kvaliteten på sluttproduktet. Ved å ta seg god tid rundt idémyldring og ønsker, har vi muligheten til å prioritere, strukturere og ikke minst kutte ned på elementer. I større prosjekter inngår dette som et steg i en lengre prosess pakket inn i et forprosjekt.

4. Skisser

Ved hjelp av penn og papir skisser vi opp nettstedet og sørger dermed for at alle funksjoner som er ønsket på siden kommer med. Slike wireframes gir kunden et inntrykk av hvordan siden vil fremstå, samt gir dem muligheten til å flytte om på elementer i forhold til mål og behov.

5. Design

Før en eneste linje med kode blir skrevet, har en eller flere designere jobbet i mange timer med webdesign av siden. Våre interaksjonsdesignere er opptatt av at designet gjenspeiler det brukerne av nettsiden har behov for og leter etter. Farger, skrifttyper, call to actions og størrelser er nøye gjennomtenkt. Ofte gjennomfører vi 2 runder med justering/tilpasning før designet er godkjent og låst.

6. Innholdsproduksjon

Allerede før nettsiden er programmert, kan vi begynne å jobbe med innholdet.  Ofte er gjennomgang av innhold den desidert største jobben som skal gjøres, og i de fleste tilfellene begynner en altfor sent. I forhold til søkemotoroptimalisering av siden er det også gunstig å tenke på innholdet så tidlig som mulig, slik at en får lagt fokus på de viktigste søkeordene og mest besøkte undersidene i utviklingen.

7. Programmering

Etter alt design er godkjent, vil en eller flere utviklere kobles på for å kode det. De sørger for at den godkjenner kravene i forhold til universell utforming, er responsivt tilpasset alle flater, oppfører seg raskt og ikke minst er i henhold til godkjent design.

8. Bugtesting

Når utviklerne er tilnærmet ferdig, går både prosjektleder og designer gjennom hele nettstedet og bugtester. Her vil det sjekkes på desktop, mobil, og alle de mest brukte nettleserene med 6 mnd. tilbakevirkende kraft på versjoner.

9. Sikkerhet

Sikkerhet er avgjørende for nettsider som skal åpnes for søkemotorene. I 2016 stoppet vi over 1 million hackeangrep på nettsidene vi drifter. Se tiltakene mot hacking vi anbefaler og som vi gjennomfører før en lansering.

10. Opplæring

Det er viktig for oss at du som kunde føler deg trygg på hvordan en gjør endringer på nettsiden selv. Før nettsiden lanseres, holder vi en 2 timers opplæring for de aktuelle ansatte som skal jobbe med nettsiden.

11. Lansering

Når kunden og testpanelet er fornøyd med resultatet på demoserveren, setter vi vårt leveranseteam på en siste «polish» av siden. Deretter lastes siden opp på kundens webhotell og domenet pekes mot det nye webhotellet. Alt av sikkerhet blir oppdatert til nyeste versjon rett før vi går live.

12. Overleveringsmøte

Etter lansering gjennomfører vi alltid et møte hvor vi går gjennom kontrakt og får bekreftet at nettstedet er levert i henhold til spesifikasjoner. Deretter diskuterer en videre drift, vedlikehold og markedsføring.

13. Drift og vedlikehold

Vi har gode rutiner og muligheter for å ta ansvar for drift og vedlikehold av en nettside etter den er lansert. Vi har et bredt spekter av tjenester innen drift, oppdateringer og vedlikehold av store og små nettsider.

Sitter du på vår neste utfordring?

Nettsideteamet vårt er nå rigget bedre enn noensinne for å kunne levere kvalitet og gjennomtenkte løsninger på en raskt og effektiv måte. Vi har interaksjonsdesignere, grafiske designere og digitale designere som sammen hjelper dere å finne gode løsninger med blikkfang som skiller seg ut. Vi har front end og back end utviklere som jobber tett med prosjektledere for å sikre optimal ytelse samt lage sikre og solide plattformer med universell utforming.

Vi har prosjektledere som kun jobber med prosjektledelse innen nettsideutvikling og som vet hvor krevende det er for kunder med liten eller ingen kompetanse å forstå kompleksiteten rundt det å bygge opp et godt nettsted. Og på toppen av det hele har vi et helt team med rådgivere og nøkkelpersoner innen de øvrige fagfeltene våre som hjelper å se helheten fra nettside til markedsføring, og alle elementene som spiller inn i hverandre.

Gi oss en real utfordring så vi får vise hvor dyktige vi er – send oss en mail med ditt prosjekt og vi skal svare raskt med flere alternative løsninger. Ta kontakt her.