I julen, når bedriften har ingen eller begrenset bemanning, er det viktig å sørge for at alt det nødvendige er på plass før ferien begynner. På den måten kan du fortsatt være synlig for brukerne og være ute med viktig informasjon, selv om både du og bedriften tar ferie. Nedenfor har vi samlet noen tips for hva det kan være lurt å få på plass før julen ringes inn.
Oppdater bedriftsoppføringen med feriens åpningstider
I julen har de fleste bedrifter og virksomheter enten reduserte åpningstider eller så holder de helt stengt. Fordi en stor andel av brukere benytter bedriftsoppføringer for å få informasjon om blant annet åpningstider, er det viktig at oppføringen er oppdatert med riktige åpningstider for ferien. Dette gjelder både for bedrifter som har fysiske butikker eller besøkslokaler, og bedrifter det kun er mulig å eksempelvis kontakte via telefon eller e-post.
For å legge inn åpningstider for julen, logger du inn på bedriftsoppføringen og går inn på valget «informasjon» i menyen til høyre.

På siden får du opp et eget valg for å legge til spesielle åpningstider. Her kan du legge til ønskede datoer for når bedriften din har stengt, eller reduserte åpningstider som gjelder for de valgte datoene.

For å få frem og markere åpningstidene tydeligere for brukerne, kan det også være lurt å legge ut en Google Post på bedriftsoppføringen som informerer om åpningstidene i julen. Dette er viktig å få informert brukerne om, slik at de enten er opplyst om at du holder åpent i romjulen, eller at det faktisk er stengt, slik at de slipper bomturer.
En Google Post kan du legge til ved å klikke deg inn på «innlegg» som ligger i menyen til høyre.

Lag en kriseplan for nettsiden
For driften av nettstedet til bedriften din i julen, er det viktig å ha en plan for hva som skal gjøres, dersom nettsiden skulle gå ned, eller andre kritiske problemer oppstår. Her er det lurt å ha en vaktliste, slik at det alltid er noen som kan være tilgjengelig for å rette opp i feil, uansett om det er på julaften, nyttårsaften eller en av dagene i romjulen.
Planlegg innlegg som skal publiseres på bloggen
Dersom et eller flere innlegg skal ut på nettsidens blogg i løpet av ferien, bør disse produseres i forkant og legges klare på nettsiden med planlagt dato og tid for publisering. De fleste CMS-systemer gir mulighet til å planlegge publisering av innlegg. Dette sørger for nettsiden oppdateres med nytt innhold, samtidig som du trygt kan ta ferie uten at det er behov for å logge inn og publisere manuelt samme dag. Her kan gjenbruk av gammelt innhold være en god og enkel måte for å få relevant innhold ut til brukerne. Et relevant innlegg for julen som du kanskje publiserte på nettsiden i fjor kan redigeres og optimaliseres, for så å publiseres på nytt.
Planlegg innlegg på Facebook og Instagram
Ved ønske om å publisere et eller flere innlegg på sosiale medier som Facebook og/eller Instagram i løpet av julen, er dette også noe du kan legge inn med planlagt publisering i forkant. Spesielt innlegg som eksempelvis ønsker følgere og kunder en god jul og et godt nytt år kan være fint å få ut på bedriftssidene. Med Facebook Creator Studio, som er tilgjengelig for alle med bedriftssider, kan du legge opp planlagte innlegg på både Facebook og Instagram.
Sett opp automatisk svar på Facebook Messenger
For bedriftssiden på Facebook, bør det legges opp et automatisk svar i chat. På den måten kan du gi et svar til brukere som eventuelt sender en melding til bedriften din i løpet av ferien. For å sette opp et automatisk svar går du inn på innstillinger på bedriftssiden din, og klikker deg videre på «meldinger». Her kan du velge å sette opp et automatisk svar som skal komme opp når noen sender en melding. Legg eksempelvis inn en beskjed om at bedriften er stengt eller ikke tilgjengelige i julen, men at du kommer tilbake til dem etter nyttår.
Se på annonseringen som skal kjøres på Google i julen
For annonser som skal kjøres i julen, anbefaler vi å sette opp disse som planlagte kampanjer som stopper av seg selv når julen er over. Dersom kampanjene ikke settes opp med planlagt dato for når de skal stoppe, er det fort gjort å glemme disse, og annonser med julebudskap fortsetter å løpe inn i januar. Når annonsene settes opp, er det viktig å sørge for at budsjettene er tilstrekkelig, slik at det ikke går tomt halvveis ut i julen. Noe det er lurt å ha i bakhodet og ta stilling til, er at CPC vil synke betraktelig i romjulen. For å utnytte dette, er det derfor et godt tips å skille annonsene i to separate kampanjer, én før og én i romjulen.
Se på søkeordstrender for annonsering
Ved planlegging av annonseringen som skal kjøres i løpet av julen, kan det være en god idé å se om det er noen tydelige og relevante trender som det er lurt å annonsere på. Et eksempel på dette, er trenden for søk på «TV-guide». Her er det størst interesse rundt 23.-30. desember, noe som er naturlig i forbindelse med alt som sendes på de ulike TV-kanalene i perioden. Om man finner søkeord basert på sesong og høytid som også er relevant for bedriften, sitter man på en god trafikkilde og en mulighet til å øke konverteringer, også i juleferien.

Google Trends – Interesse på søkeordet «TV-guide» i Norge fra desember 2014-2019.
Se på hva bedriften din trenger, og legg en plan før jul
Selv om vi allerede har kommet godt ut i desember, og det kun er få uker til vi trer inn i et nytt tiår, er det mye bedriften din kan gjøre for å fortsatt være synlig mens du slapper av i ferien. Om du vil vite mer eller ønsker hjelp til hvordan du kan forberede bedriften og nettsiden før jul og andre ferier, kan du gjerne ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.