Publisert

Dette bør bedriften din få på plass før juleferien

Faglig påfyll

nærbilde av et juletre med røde julekuler
I julen, når bedriften har begrenset eller ingen bemanning, er det viktig å sørge for at alt det nødvendige er på plass før ferien starter. På den måten kan du fortsatt være synlig for brukerne og være ute med viktig informasjon, selv om både du og bedriften tar ferie. Nedenfor har vi samlet noen tips for hva det kan være lurt å få på plass før julen ringes inn.
  Bilde



Oppdater gjeldende åpningstider i ferien

I julen har de fleste bedrifter og virksomheter reduserte åpningstider eller holder stengt. Å oppdatere brukerne på åpningstidene er derfor viktig. Dette gjelder alle steder der bedriften din oppgir åpningstider, som på nettsiden, i sosiale medier og i bedriftsoppføringen(e).

En stor andel brukere benytter bedriftsoppføringene i Google for å få informasjon om blant annet åpningstider. Det er derfor viktig å oppdatere disse før ferien, slik at brukerne enten er opplyst om at du holder åpent i romjulen, eller at det faktisk er helt stengt, så slipper de bomturer.

For å legge inn åpningstider for julen i bedriftsoppføringen(e) deres i Google, logger du deg inn og klikker på penn-ikonet som vist nedenfor for å redigere bedriftsinformasjonen.

skjermbilde av hvor redigere google bedriftsoppføring

Bla deg så ned til seksjonen «Spesiell åpningstid» som ligger under de faste åpningstidene, og klikk på «Legg til»

skjermbilde av spesielle åpningstider i google bedriftsoppføring

Her kan du legge til ønskede datoer for når bedriften din har stengt eller reduserte åpningstider som gjelder for de valgte datoene.

eksempel på spesielle åpningstider i bedriftsoppføringen i google

For å få frem og markere åpningstidene tydeligere for brukerne, kan det også være lurt å legge ut et innlegg på bedriftsoppføringen som informerer om åpningstidene i julen.

En Google Post kan du legge til ved å klikke på notat-ikonet som vist nedenfor.

skjermbilde av innlegg i google bedriftsoppføring

Her får du opp et vindu der du kan fylle inn en beskrivelse, legge til et bilde, og en eventuell link videre for mer informasjon.

skjermbilde av skrive innlegg i google bedriftsoppføring

Lag en kriseplan for nettsiden

For driften av nettstedet til bedriften din i julen, er det viktig å ha en plan for hva som skal gjøres dersom nettsiden skulle gå ned, eller andre kritiske problemer oppstår. Her er det lurt å ha en vaktliste, slik at det alltid er noen som kan være tilgjengelig for å rette opp i feil, uansett om det er på julaften, nyttårsaften eller en av dagene i romjulen.

Planlegg innlegg som skal publiseres på bloggen

Dersom ett eller flere innlegg skal ut på nettsidens blogg i løpet av ferien, bør disse produseres i forkant og legges klare på nettsiden med planlagt dato og tid for publisering. De fleste CMS-systemer gir mulighet til å planlegge publisering av innlegg. Dette sørger for at nettsiden oppdateres med nytt innhold, samtidig som du trygt kan ta ferie uten at det er behov for å logge inn og publisere manuelt samme dag. Her kan gjenbruk av eksisterende innhold være en god og enkel måte å få relevant innhold ut til brukerne på. Et relevant innlegg for julen som du kanskje publiserte på nettsiden i fjor kan redigeres og optimaliseres, for så å publiseres på nytt.

Se på annonseringen som skal kjøres i søk i julen

For søkeannonser som skal kjøre gjennom julen, anbefaler vi å sette de opp som planlagte kampanjer med en definert start- og sluttdato. Dette sikrer at kampanjene med tilhørende budskap automatisk stopper når julen er over, som hindrer at merkevareopplevelsen og den opplevde relevansen for alle som søker og ser annonsene dine på Google svekkes.

Det er også viktig å sikre at kampanjens budsjett er tilstrekkelig til å dekke etterspørselen gjennom hele perioden. Både fram mot julaften, men også i dagene mellom jul og nyttår. Budsjettbegrensning i kampanjen kan føre til tapt synlighet og reduserte resultater der adferd endres gjennom høytiden. For bedrifter med annonsebudsjetter som avsluttes ved kalenderårets slutt, er det også helt essensielt å oppdatere budsjetter og kampanjer i forkant, sånn at annonsene kan fortsette å kjøre problemfritt også fra og med 1. januar.

I tillegg anbefaler vi å overvåke kampanjens ytelse jevnlig gjennom julen. Dette inkluderer å kontrollere at både budskap og målretting forblir relevant og oppdatert, samt å justere budsjett eller budstrategier ved behov for å maksimere effekten av kampanjen. Med dette som en helhetlig tilnærming bidras det til at annonsene presterer optimalt gjennom hele julen.

Se på søkeordstrender for annonsering

Ved planlegging av annonseringen som skal kjøres i løpet av julen, kan det være en god idé å se om det er noen tydelige og relevante trender som det er lurt å annonsere på. Et eksempel på dette er trenden for søk på «kalkun oppskrift». Her er det økning i interesse rundt 25.-31. desember, noe som er naturlig i forbindelse med at mange i romjulen og spesielt på nyttårsaften spiser kalkun. Så om man finner søkeord basert på sesong og høytid som også er relevant for bedriften, sitter man gjerne på en god trafikkilde og en mulighet til å øke konverteringer, også i juleferien.

trend for søk etter "kalkun oppskrift" med høyest trend i romjul
Google Trends – Interesse på søkeordet «kalkun oppskrift» i Norge fra desember 2021-2024.

Planlegg innlegg på sosiale medier

Ved ønske om å publisere et eller flere innlegg i de ulike sosiale mediene i løpet av julen, er dette også noe du enten kan legge inn med planlagt publisering i forkant eller gjøre klart for publisering. Spesielt innlegg som eksempelvis ønsker følgere og kunder en god jul og et godt nytt år kan være fint å få ut på bedriftssidene. Med blant annet Meta Business Suite, som er tilgjengelig for alle med bedriftssider, kan du legge opp planlagte innlegg på både Facebook og Instagram.

Sørg samtidig for at du eller noen i bedriften din får varsler på eventuelle kommentarer og meldinger som kommer inn fra brukere i de ulike kanalene, dersom det er noe viktig som bør tas tak i i løpet av ferien.

Les også om sosiale medier du bør prioritere i markedsføringen din.

Sett opp automatisk svar på Facebook Messenger og Instagram

For bedriftssiden på Facebook og Instagram bør det legges opp et automatisk svar i chat. På den måten kan du gi et svar til brukere som eventuelt sender en melding til bedriften din i løpet av ferien. For å sette opp et automatisk svar går du inn på innstillinger i Business Suite, og klikker deg videre på «Innboks» og deretter «Automatisering». Her kan du velge å sette opp et automatisk svar som skal komme opp når noen sender en melding.

Når du har klikket deg inn på automatisering, får du opp følgende side. Her klikker du på «Opprett automatisering» øverst i høyre hjørne.

Oppsett av automatisk svar på Facebook Messenger

Deretter velger du på ønsket automatiseringsmal.

Oppsett av automatisk svar på Facebook Messenger

Her kan du så legge inn det automatiske svaret. Legg eksempelvis inn en beskjed om at bedriften er stengt eller ikke tilgjengelige i julen, men at du kommer tilbake til dem etter nyttår.

Oppsett av automatisk svar på Facebook Messenger

Se på hva bedriften din trenger og legg en plan før jul

Selv om vi allerede har kommet godt ut i desember, og det kun er få uker til vi trer inn i et nytt år, er det mye bedriften din kan gjøre for å fortsatt være synlig mens du tar det rolig i ferien. Om du vil vite mer eller ønsker hjelp til hvordan du kan forberede bedriften og nettsiden før jul og andre ferier, kan du ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Kom innom for en kaffe, pepperkake og uforpliktende prat!
Kom innom for en kaffe, pepperkake og uforpliktende prat!