Publisert

Dette bør bedriften din få på plass før juleferien

Faglig påfyll

nærbilde av et juletre med røde julekuler

I julen, når bedriften har begrenset eller ingen bemanning, er det viktig å sørge for at alt det nødvendige er på plass før ferien starter. På den måten kan du fortsatt være synlig for brukerne og være ute med viktig informasjon, selv om både du og bedriften tar ferie. Nedenfor har vi samlet noen tips for hva det kan være lurt å få på plass før julen ringes inn.

Oppdater gjeldende åpningstider i ferien

I julen har de fleste bedrifter og virksomheter reduserte åpningstider eller holder stengt. Å oppdatere brukerne på åpningstidene er derfor viktig. Dette gjelder alle steder der bedriften din oppgir åpningstider, som på nettsiden, i sosiale medier og i bedriftsoppføringen(e).

En stor andel brukere benytter bedriftsoppføringene i Google for å få informasjon om blant annet åpningstider. Det er derfor viktig å oppdatere disse før ferien, slik at brukerne enten er opplyst om at du holder åpent i romjulen, eller at det faktisk er helt stengt, så slipper de bomturer.

For å legge inn åpningstider for julen i bedriftsoppføringen(e) i Google, logger du deg inn og klikker på pen-ikonet som vist nedenfor for å redigere bedriftsinformasjonen.

skjermbilde av hvor redigere google bedriftsoppføring

Bla deg så ned til seksjonen «Spesiell åpningstid» som ligger under de faste åpningstidene, og klikk på «Legg til»

skjermbilde av spesielle åpningstider i google bedriftsoppføring

Her kan du legge til ønskede datoer for når bedriften din har stengt eller reduserte åpningstider som gjelder for de valgte datoene.

skjermbilde av spesielle åpningstider i google business profile for julen

For å få frem og markere åpningstidene tydeligere for brukerne, kan det også være lurt å legge ut en Google Post på bedriftsoppføringen som informerer om åpningstidene i julen.

En Google Post kan du legge til ved å klikke på notat-ikonet som vist nedenfor.

skjermbilde av innlegg i google bedriftsoppføring

Her får du opp et vindu der du kan fylle inn en beskrivelse, legge til et bilde, og en eventuell link videre for mer informasjon.

skjermbilde av skrive innlegg i google bedriftsoppføring

Lag en kriseplan for nettsiden

For driften av nettstedet til bedriften din i julen, er det viktig å ha en plan for hva som skal gjøres dersom nettsiden skulle gå ned, eller andre kritiske problemer oppstår. Her er det lurt å ha en vaktliste, slik at det alltid er noen som kan være tilgjengelig for å rette opp i feil, uansett om det er på julaften, nyttårsaften eller en av dagene i romjulen.

Planlegg innlegg som skal publiseres på bloggen

Dersom et eller flere innlegg skal ut på nettsidens blogg i løpet av ferien, bør disse produseres i forkant og legges klare på nettsiden med planlagt dato og tid for publisering. De fleste CMS-systemer gir mulighet til å planlegge publisering av innlegg. Dette sørger for at nettsiden oppdateres med nytt innhold, samtidig som du trygt kan ta ferie uten at det er behov for å logge inn og publisere manuelt samme dag. Her kan gjenbruk av eksisterende innhold være en god og enkel måte å få relevant innhold ut til brukerne på. Et relevant innlegg for julen som du kanskje publiserte på nettsiden i fjor kan redigeres og optimaliseres, for så å publiseres på nytt.

Se på annonseringen som skal kjøres i søk i julen

For annonser i søk som skal kjøres i julen, anbefaler vi å sette opp disse som planlagte kampanjer som stopper av seg selv når julen er over. Dersom kampanjene ikke settes opp med planlagt dato for når de skal stoppe, er det fort gjort å glemme disse, og annonser med julebudskap fortsetter å løpe inn i januar. Når annonsene settes opp, er det viktig å sørge for at budsjettene er tilstrekkelig, slik at det ikke går tomt halvveis ut i julen. Og har bedriften din budsjetter i annonsekontoen som løper ut kalenderåret, er det også viktig å huske å oppdatere budsjettet sånn at annonsene kjører videre fra 1. januar uten problemer.

Se på søkeordstrender for annonsering

Ved planlegging av annonseringen som skal kjøres i løpet av julen, kan det være en god idé å se om det er noen tydelige og relevante trender som det er lurt å annonsere på. Et eksempel på dette er trenden for søk på «tv guide». Her er det økning i interesse rundt 23.-30. desember, noe som er naturlig i forbindelse med alt som sendes på de ulike TV-kanalene i perioden. Så om man finner søkeord basert på sesong og høytid som også er relevant for bedriften, sitter man gjerne på en god trafikkilde og en mulighet til å øke konverteringer, også i juleferien.

skjermbilde fra google trends på søkeordet "tv guide"
Google Trends – Interesse på søkeordet «tv guide» i Norge fra desember 2018-2022.

Planlegg innlegg på sosiale medier

Ved ønske om å publisere et eller flere innlegg i de ulike sosiale mediene i løpet av julen, er dette også noe du enten kan legge inn med planlagt publisering i forkant eller gjøre klart for publisering. Spesielt innlegg som eksempelvis ønsker følgere og kunder en god jul og et godt nytt år kan være fint å få ut på bedriftssidene. Med blant annet Meta Business Suite, som er tilgjengelig for alle med bedriftssider, kan du legge opp planlagte innlegg på både Facebook og Instagram.

Sørg samtidig for at du eller noen i bedriften din får varsler på eventuelle kommentarer og meldinger som kommer inn fra brukere i de ulike kanalene, dersom det er noe viktig som bør tas tak i i løpet av ferien.

Les også om sosiale medier du bør prioritere i markedsføringen din.

Sett opp automatisk svar på Facebook Messenger

For bedriftssiden på Facebook bør det legges opp et automatisk svar i chat. På den måten kan du gi et svar til brukere som eventuelt sender en melding til bedriften din i løpet av ferien. For å sette opp et automatisk svar går du inn på innstillinger på bedriftssiden din, og klikker deg videre på «meldinger». Her kan du velge å sette opp et automatisk svar som skal komme opp når noen sender en melding. Legg eksempelvis inn en beskjed om at bedriften er stengt eller ikke tilgjengelige i julen, men at du kommer tilbake til dem etter nyttår.

Se på hva bedriften din trenger og legg en plan før jul

Selv om vi allerede har kommet godt ut i desember, og det kun er få uker til vi trer inn i et nytt år, er det mye bedriften din kan gjøre for å fortsatt være synlig mens du tar det rolig av i ferien. Om du vil vite mer eller ønsker hjelp til hvordan du kan forberede bedriften og nettsiden før jul og andre ferier, kan du ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Kom innom for en kaffe og uforpliktende prat
Kom innom for en kaffe og uforpliktende prat