Bare i Norge er det nå rundt én million brukere på TikTok. Men sammenlignet med antall brukere, er det veldig få som faktisk skaper innhold. Det vil si at de aller fleste som bruker appen, gjør det ene og alene for å sluke det innholdet andre lager.
Dette er grunnen til at den organiske rekkevidden på TikTok er veldig stor sammenlignet med på andre sosiale medier som for eksempel Instagram. Med andre ord, den rekkevidden du betaler tusenvis av kroner for å få i andre kanaler, kan du faktisk få “gratis” på TikTok.
Hvordan algoritmene fungerer
Målet til TikTok er at brukerne skal bruke mest mulig tid inne på appen. Derfor er det viktig at de belønner de kreatørene som skaper godt innhold, og som engasjerer og holder brukerne inne i appen.
Veldig kort forklart og forenklet, fungerer algoritmene på TikTok slik:
En video blir først sendt ut til en liten andel brukere som fungerer som en «prøvegruppe» for videoen din. Basert på engasjementet hos disse, bestemmer TikTok seg for om dette innholdet er godt nok til å sendes ut til flere. Dersom innholdet engasjerer godt i prøvegruppen, vil innlegget sendes ut til en enda litt større gruppe. Her gjøres den samme vurderingen av engasjement, og det tas en avgjørelse på om videoen skal sendes ut til en enda større gruppe, og sånn fortsetter det.
Antall følgere vil derfor ikke ha så mye å si for den organiske rekkevidden man får på TikTok, sammenlignet med hva det gjør for eksempel på Instagram.
Å være bedrift på TikTok
Fra oppstarten til TikTok, har det vært en overvekt av unge brukere av appen, og de fleste assosierer den med dansevideoer og sanger som setter seg på hjernen. Men TikTok har samtidig vokst til å bli en plattform hvor små bedrifter kan bli verdenskjente over natten, og ukjente musikere kan toppe hitlistene før låta i det hele tatt har blitt sluppet.
I det siste har stadig flere bedrifter innsett at det er lurt å utnytte denne organiske rekkevidden, og vi ser derfor en viss endring i brukere. Med andre ord er det ikke lenger kun 13-åringene som er på TikTok, men faktisk også akkurat dine kunder.
Stor organisk rekkevidde for alle typer bedrifter
Både mindre og større bedrifter i Norge har allerede kastet seg på TikTok, og flere har på kort tid sett resultatene av den store organiske rekkevidden. Det finnes ingen begrensninger for hvilke type bedrifter som skaper suksess på plattformen, og man kan se at alt fra skobutikker til begravelsesbyråer skaper stort engasjement og får økt synlighet. Likevel virker det som at mange kvier seg for å ta steget og begynne å poste videoer på plattformen, nettopp på grunn av denne tanken om at TikTok bare er for ungdommen.
Som alle andre sosiale medier, forandres TikTok stadig, og det er derfor ingen garanti for at den organiske rekkevidden man ser nå, alltid kommer til å være like stor. Det er derfor et poeng å være tidlig ute til festen, og utnytte seg av denne rekkevidden før alle andre.