Remarketing i en cookieløs verden

Faglige nyheter

Remarketing i en cookieløs verden

Cookies har lenge vært den primære måten å kjøre remarketing på. Dessverre gjør nettleserne det stadig vanskeligere å innhente tredjepartsinformasjon om brukerne som kan brukes til strategisk markedsføring. Det betyr likevel ikke at det er umulig, og i dette innlegget tar vi deg gjennom våre tips for remarketing uten cookies.

Remarketing uten cookies

Både Firefox og Safari har blokkert cookies by default og Google har ikke bare blokkert cookies, men også annonsert at de ikke vil levere alternative måter å innhente tredjepartsinformasjon på. Så, hva gjør vi som markedsførere for å kunne treffe tidligere brukere i målrettingen da?

Jo, vi kan bruke annonseplattformenes egne målrettingsmetoder for å finne riktig publikum basert på tidligere handlinger de har gjort.

Dette er svært effektivt og jeg skal nå ta dere gjennom de vanligste måtene å gjøre dette på.

Basert på interaksjon

På Facebook kan man gjøre remarketing mot personer basert på interaksjoner eller handlinger de har gjort på innholdet ditt på Facebook sine kanaler, både betalt og organisk.

Når man setter opp et slikt publikum kan man legge inn parametere som for eksempel lengde av video sett, engasjement på innhold eller om deltagelse på arrangementer holdt av bedriften. Vi kan også justere publikummet ved å inkludere eller ekskludere de som liker bedriftssiden eller om de ikke liker bedriftssiden.

Her kan du også målrette mot ulike handlinger gjort i produktkatalogen din som legger til rette svært strategisk remarketing.

Kundedata

En annen måte å kjøre remarketing på er å laste opp egne kundedata, ofte kalt matched audience. Dette har du mulighet til å gjøre både på Facebook, LinkedIn, Snap og Google.

Slik kundedata kan inneholde fullt navn, telefonnummer, e-post og adresse. Denne informasjonen kan lastes opp i annonseplattformen og hvis man får treff kan man bruke dette til remarketing, eller til å ekskludere disse personene helt fra markedsføringen.

Her det selvfølgelig viktig at kundedataen som lastes opp er godkjent til bruk.

Kontekstuell data

Dette er en fiffig måte å plassere innholdet sitt sammen med annet relevant innhold på. Ved å sette opp kontekstuelle annonser plasseres nemlig annonsene sammen med artikler og innhold i samme kategori.

Dette vil si at om en person for eksempel leser artikler om skiutøvere kan man annonsere for skiutstyr eller billetter til skiarrangementer på samme side da dette kan være et godt utgangspunkt for å finne ski-interesserte personer.

Når man gjør dette er det viktig at sidene kategoriseres godt, slik at man kan plassere annonsene med de temaene som matcher godt med innholdet du ønsker å markedsføre.

Man kan målrette mot ord eller kategori, for eksempel ord som Johaug, Klæbo, FIS eller kategorier som ski, vintersport, osv.

Plattformen sine egne data

På Snap, LinkedIn og Google finner man også noe vi kaller predefinert publikum. Disse publikumslistene er basert på handlinger plattformene vet de har gjort og som som gjør at de derfor kan kategoriseres i et slikt predefinert “ferdig” publikum.

På Google kan man også bruke “affinity”, som vil si langtidsinteressen til personer. Dette kan være personer som er interessert i musikk, teknologi, reise og lignende.

Google har også en genial måte man kan treffe aktuelle kjøpere på ved å målrette mot personer som de siste 48 timene aktivt har søkt etter spesifikke ting.

Speilpublikum

Dette er personer som ligner på publikum vi allerede har laget eller vet noe om. Speilpublikum er derfor er et svært godt utgangspunkt for å finne potensielt nye kunder og utvide målgruppen sin. Speilpublikum lages ved at man forteller annonseverktøyet at man med utgangspunkt i eksisterende publikumsliste vil finne lignende brukere. Det kan være basert på demografi, handlinger gjort, utdanning, osv.

Få mer informasjon om hvordan vi jobber med annonsering på ulike kanaler her.

Fortsatt gode muligheter for strategisk målretting og remarketing

Til tross for at det blir vanskeligere for oss å drive remarketing via cookies, er det altså fortsatt svært gode muligheter for strategisk og gjennomtenkt målretting i de ulike annonseplattformene. Slik kan man tilrettelegge at annonsekronene brukes effektivt og riktig.

Ta kontakt og avtal et uforpliktende møte med oss