Det er ingen nyhet i vår bransje, men vi opplever at mange bedrifter ikke er klar over hva en piksel er og hvor stor nytteverdi den faktisk har for digital markedsføring. Vi mener verktøyet er uunnværlig når det kommer til Facebookannonsering.

En Facebook piksel er en bit av en HTML-kode som legges inn på nettsiden din. Pikselen lar deg måle, optimalisere og bygge et publikum basert på trafikk og handlinger på siden.

Hvorfor vi er så glad i piksler?

Jo, nå skal du høre; Vi benytter piksel i størst grad til å samle besøk på nettsiden, spesifikke sider og konverteringer. Den kan også spore de som bruker søkefeltet ditt, sender inn et kontaktskjema, legger produkter i handlekurven, melder seg på nyhetsbrevet, legger inn betalingsinformasjon men ikke fullfører et kjøp – ja, mulighetene er så mange!

I første omgang må pikselen legges inn riktig i kildekoden. Ta gjerne kontakt så hjelper vi deg med dette.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

 

Når pikselen er installert mottar Facebook kontinuerlig informasjon om trafikk og handlingsmønster til de besøkende. Informasjonen er konfidensiell og utgjør ingen risiko verken for deg eller dine kunder.

Vi anbefaler å opprette egendefinerte publikum som senere kan brukes til målretting i annonsering på Facebook.

Bli kjent med kundene dine og bygg relasjoner!

Markedsføring på sosiale medier handler om å bygge relasjoner. Det er derfor viktig å forme budskap og innhold i annonsen slik at det er relevant og treffer riktig publikum. Med remarketing kan du på en enkel måte kommunisere til de som har lagt igjen et produkt i handlekurven din og minne dem på at de enda ikke har foretatt et kjøp.

Utvid publikummet ditt med «audience building»

En annen måte å bruke Facebook piksel på er å skape et speil- eller egendefinert publikum av besøkende, følgere på Facebook og fra ulike kilder. Facebook henter ut data og produserer et publikum som samsvarer med og ligner på kilden de er hentet ut ifra. Dette gjør at du kan skape en målgruppe med nye personer som ligner på dine eksisterende kunder. Med speilpublikum har du også muligheten til å speile de som følger deg på Facebook, engasjerer seg på innhold, deler linker og ser videoer.  

Visste du at Facebooks målretting er 91% nøyaktig i motsetning til andre medier som i snitt har en nøyaktighet på 46%?
– Audience Project Facebook Meta Studies 2015.

«Facebook logged in-data» skaper en viktig og mer nøyaktig målretting enn andre medier og tradisjonelle cookies. Med logged in-data blir profileringen av målgruppen også mer nøyaktig på tvers av enheter.

Flere målrettingsmuligheter på Facebook

En målgruppe bør være tilgjengelig, verdifull, relevant og lønnsom. Vi ønsker å gi deg en kort gjennomgang av de viktigste segmenteringskriteriene.

Geografisk målretting

…gir annonsøren mulighet til å treffe mottakere i spesifikke land, byer eller områder. Dette alternativet gir oss også muligheten til å velge mellom alle som bor på ett sted, folk som nylig har vært på et sted eller folk som er på reisefot i ett spesielt område. Dette gjør at et hotell kan nå turister i nærheten, eller en møbelforretning kan utelukke turistene i nærheten.  

Demografisk målretting

Det neste du bør se på er demografisk målretting som alder, kjønn og språk. For å videreføre eksemplet fra forrige avsnitt kan det være lurt for hotellet å velge og rette en annonse mot norskspråklige og en annen mot et fremmedspråklig publikum. De demografiske variablene utgjør også blant annet sivilstatus, yrke, utdanning og foreldre.

Detaljert målretting

…kan være basert på interesser, hobbyer og atferd. Her kan man for eksempel skille mellom mennesker som liker reise, bil, interiør, mat og folk som handler mye på nett, lite på nett og liknende. Et ytterligere aspekt ved målgruppevalg er hvorvidt man ønsker å kommunisere til spesifikke brukere av datamaskin eller mobile enheter. Facebook muliggjør det og velge kun iOS-brukere eller Androide-brukere som målgruppe. Det er også mulig å kjøre annonser på tvers av kanaler som Facebook, Instagram, tredjeparts sider og apper.

Relevant innhold til et relevant publikum

Det viktigste er å skape relevant innhold til et relevant publikum. Optimaliser innholdet ditt slik at det oppleves interessant og nyttig for de som blir eksponert for det. Bruk data du har tilgjengelig, analyseverktøy (f.eks Google Analytics) og Facebook sine målrettingsmuligheter for alt det er verdt; så er det bare å teste, analysere og optimalisere – og ikke minst ha det gøy!

Lykke til!

Trenger du hjelp med å nå frem på sosiale medier?

Vi hjelper deg med alt fra oppretting av profil til hvordan drifte den. Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post, så tar vi kontakt!

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.