Dronningens gate 3
0152 Oslo
Norge
Strategisk SEO-arbeid over lengre tid ga mer trafikk og en sterkere organisk synlighet.
Sammen med Jordan Vet Hvordan ønsket vi å øke den organiske synligheten deres i søkeresultatene på Google. Ved å legge en dynamisk SEO-strategi, så vi lanseringen av deres nyoppussede nettside som en flott mulighet til å skape målrettet innhold og guider som ville øke kjennskapen til merkevaren.
økning i organiske brukere i «off-season» *
økning i organiske brukere i «peak-season» **
økning i direkte brukere i «off-season». 20 % økning i «peak-season».
I samarbeid med Jordan Vet Hvordan, har vi fokusert på innholdsproduksjon og strukturering av innhold, og har nådd flere betydelige mål. Økningen kommer fra en sterk merkevare med god nettsidetrafikk allerede før samarbeidet startet.
Jordan Vet Hvordan satte seg et ambisiøst mål tilbake i 2020: å bli en av de beste på synlighet i Google sine søkeresultater.
Dette inkluderte å rangere høyt på viktige søkeord og fraser, besvare brukerens spørsmål eller problemer raskt og presist, samt å styrke merkevaren Jordan Vet Hvordan i Google-søkeresultatene og bli ledende innen kategorien oppussing.
I 2021 lanserte vi, sammen med samarbeidspartnere, en ny nettside som skulle danne grunnlaget for videre utvikling i årene som kommer. Ny visuell identitet ble laget av Los&Co, «Malehjelpen» ble utviklet av Dekode, videreutvikling og kode ble gjort av Ellera. Semway sto for blant annet videreutvikling av design og SEO.
Nettsiden inkluderte to nye verktøy for forbrukerne: ett for å finne riktig verktøy og et annet for å finne passende guider. Selv om disse verktøyene var utformet for å forbedre brukeropplevelsen, var de ikke optimalisert for søkemotorer.
Derfor var det viktig å lage steg-for-steg guider som kunne komplementere verktøyene og gjøre innholdet på nettsiden lett å finne for både brukere og søkemotorer. Vi brukte HowTo-schema i tillegg til å gjennomføre grundige søkeordsanalyser og kartlegge hva brukerne søkte etter. Søkeordene ble organisert i kategorier og emner, noe som dannet grunnlaget til ulike workshops der vi forsøkte å finne ut hvordan vi best kunne svare på brukernes spørsmål.
Dette arbeidet resulterte i landingssider for ulike malejobber brukere ønsket å utføre, der et verktøy fra Jordan Vet Hvordan var involvert. Landingssidene linket videre til videoer, ofte stilte spørsmål, artikler og steg-for-steg guider som kunne gi konkrete svar, på forskjellige måter, på det brukerne trengte hjelp med.
Ved lansering i 2021 var pandemien fortsatt en del av folks hverdag, noe som resulterte i et høyt antall brukere på tvers av alle kanaler. Vi la merke til at forbrukere ønsket å vie mer tid enn tidligere til oppussing og ulike malejobber i denne perioden.
I 2022 så vi en nedgang i trafikk men også en nedgang i søkevolum, noe som tydet på at forbrukerne ikke drev med oppussing flere år på rad og at søkevolumet tilsa at forbrukere søkte mindre etter malejobber generelt.
I 2023 derimot har vi sett en økning i trafikken igjen. Mye av trafikken kommer til artikler skrevet rundt målrettede long-tail søkeord.
Søkefraser som:
… har tiltrukket seg trafikk som nettsiden tidligere ikke hadde. Dette har gitt nettsiden flere besøkende innen ulike emner, da trafikken knyttet til «terrasse» tidligere har dominert nettsidetrafikken, spesielt i sommermånedene.
Gjennom dette har vi lært verdien av en dynamisk og tilpasningsdyktig SEO-strategi. Hver fase av prosjektet har gitt oss ny innsikt, fra betydningen av å forstå brukernes behov til effektiv bruk av strukturerte data.
Fremover planlegger vi å fortsette å optimalisere ved å følge nøye med på brukeratferd og brukertrender. Vi vil fortsette å oppdatere og tilpasse innholdet basert på data, og vi vil legge til nye emner basert på brukerinteresser og sesongvariasjoner.
* «off-season»: (1. okt 2022 – 1. mar 2023, sammenlignet med samme periode året før)
** «peak-season»: (1. mar 2023 – 1. aug 2023, sammenlignet med samme periode i 2022)