Visste du at Google Ads nå har kommet med bildeutvidelser for tekstannonser?

Faglige nyheter

Visste du at Google Ads nå har kommet med bildeutvidelser for tekstannonser?

Google har nylig lansert en ny funksjon som gjør at tekstannonsene blir enda mer engasjerende – nemlig bildeutvidelser. Det er et kjent fenomen at bilder og visuelt innhold fører til økt engasjement og relevans. Ved bruk av bildeutvidelser kan annonsører nå forsterke budskapet i tekstannonsene, noe som igjen vil bidra til bedre resultater.

Få mer for pengene

Bruk av bildeutvidelse i Google Søk vil føre til at potensielle kunder ser overskriften, beskrivelsen, nettadressen og bildet ditt. En kombinasjon av disse vil føre til mer engasjement og flere klikk til nettsiden, og dermed får annonsøren mer igjen for pengene.

annonse med bildeutvidelse
Slik kan en tekstannonse med bilde se ut i søkeresultatet i Google.

Strenge retningslinjer

Bildeutvidelser er underlagt strenge retningslinjer for markedsføringsinnhold. Det er viktig å ha fokus på kvalitet, da Google har ulike krav til bildekvalitet. Det kan ta opptil fem virkedager før kontrollene knyttet til kvalitet og retningslinjer er fullført og bildene blir kvalifisert for visning.

En annen ting å huske på er plasseringen. Hvis du plasserer innholdet innenfor de midtre 80% av bildeområdet, er det enklere for brukeren å oppfatte hva bildet ditt handler om. Ta gjerne i bruk enkle bakgrunner slik at innholdet i bildet kommer i fokus, og prioriter kvadratiske bilder ettersom det er det viktigste kravet.

Bruk av bilder i tekstannonser

Det er mulig å legge til flere bilder i tekstannonsene, og Google anbefaler å laste opp opptil 20 bilder for at produktet eller tjenesten skal prestere best mulig. Google sin maskinlæring vil sørge for at de bildene som presterer best blir vist i annonsene. Bildene som lastes opp bør være av høy kvalitet og varierte, og det er også viktig å bruke bilder som er relevante for søkeordene og landingssiden. Bildene må med andre ord være relevante på samme måte som overskrifter og beskrivelser er relevante.

Fordelen med å bruke bilder i annonsene er at du får mulighet til å formidle unike salgsargumenter, visuelt vise informasjon eller inspirere brukere til å foreta seg noe.

Som kjent er det viktig å teste og eksperimentere for å finne ut hva som fungerer best ved Google-annonsering. Ved å eksperimentere med ulike varianter av bildeutvidelser, reklamestiler, produktbilder, livsstilsbilder og kreative visualiseringer av abstrakte konsepter, vil annonsører finne ut hva som passer best til sitt innhold i de ulike tekstannonsene.

 

Prosessen med å legge til bilder i tekstannonsene ved hjelp av bildeutvidelsen.

Kostnad

Kostnad for bildeutvidelser er basert på samme CPC-modell som når noen klikker på tekstannonsen din i søkenettverket. Bildene i tekstannonsene er nemlig klikkbare på samme måte som overskrifter i tekstannonser. Du belastes derfor for hvert klikk du får på både overskrift og/eller bilde.

 

Dersom du ønsker å finne ut mer om hvordan vi i Semway jobber med annonsering og Google sine verktøy, ønsker vi deg velkommen til å ta kontakt med oss eller lese mer om hvordan vi skaper synlighet med annonsering. Vi følger med i utviklingen og tilpasser hvordan vi jobber med de ulike verktøyene deretter.

Lær mer om hva vi gjør!