Publisert

Vet du om nettsiden din er en suksess?

Veiledning

Mann sitter foran en datamaskin og snakker i telefonen
En nettside er ofte bedriftens ansikt utad. Det er her mulige kunder kommer i kontakt med merkevaren eller bedriften din, og det er her du har muligheten til å skape et positivt inntrykk og konvertere besøkende til lojale kunder. Men hvordan vet du om nettsiden din faktisk oppfyller sine mål og gir verdi? I dette blogginnlegget skal vi utforske hvorfor det er viktig å ha klare mål for nettsiden, måle resultater for videreutvikling, og få en oversikt over hvilken verdi nettsiden gir merkevaren eller bedriften.
Henrik Steen Karlsen Bilde

Henrik Steen Karlsen
Senior Designer


Definer klare mål

Et av de viktigste første trinnene i å evaluere nettsidens ytelse er å ha klare og definerte mål. Hva ønsker du at nettsiden skal oppnå? Ønsker du å skape leads (mulige kunder), øke salget, bygge merkekjennskap eller noe annet? Ved å ha tydelige mål kan du identifisere hvilke suksessindikatorer som er relevante og hvordan du kan måle nettsidens ytelse mot disse målene. En nettside skal faktisk løse problemer og oppfylle behovene til både bedriften og brukerne. Hvis du ikke har satt klare mål eller definert hva nettsiden din faktisk skal oppnå, blir det vanskelig å vite hva som kan bli bedre og hvordan du kan måle suksessen.

Mål resultater for videreutvikling

Når målene er satt, er det viktig å måle resultater for å se om nettsiden faktisk oppfyller sine formål. Dette kan gjøres ved å bruke ulike analytiske verktøy som for eksempel Google Analytics (som ettertid er blitt utilgjengelig). Ved å analysere trafikk, konverteringsrater, brukerengasjement og andre relevante kritisk suksessfaktor kan du få innsikt i hvordan nettsiden presterer, og identifisere områder for forbedring.

Ved å måle resultater jevnlig får du en oversikt over hva som fungerer bra og hva som kan forbedres. Kanskje oppdager du at en bestemt side har høy avvisningsrate, eller at brukerne har problemer med å fullføre kjøpsprosessen. Dette gir deg muligheten til å ta nødvendige tiltak for å optimalisere nettsiden og forbedre brukeropplevelsen.

8 spørsmål for en mer effektiv og brukervennlig nettside

  • Hva er formålet med nettsiden og hva er hensikten den skal oppfylle?
  • Hvordan ville situasjonen sett ut uten en nettside?
  • På hvilken måte kan nettsidens suksess måles?
  • Er du kjent med brukernes opplevelse av nettsiden?
  • Samler dere inn tilbakemeldinger fra brukerne for å få innsikt i deres opplevelse av nettsiden?
  • Oppfyller nettsiden brukernes behov?
  • Har det blitt gjennomført brukertester av viktige kundereiser på nettsiden for å sikre en naturlig brukerflyt?
  • Er du klar over hvilke utfordringer brukerne av nettsiden din står overfor?

Les også om universell utforming — en nødvendighet for noen, men bra for alle.

Verdi og avkastning på investering

For beslutningstakere med økonomiansvar er det spesielt viktig å ha en oversikt over nettsidens verdi og avkastning på investeringen. Ved å kunne vise at nettsiden gir positive resultater og bidrar til bedriftens vekst, kan du rettferdiggjøre investeringer i videreutvikling og optimalisering av nettsiden.

En vellykket nettside kan gi flere fordeler for bedriften, som økt synlighet og tilstedeværelse på nett, bedre konverteringsrater, økt salg og styrket merkekjennskap. Ved å kunne kvantifisere disse fordelene kan du vise hvordan nettsiden gir en god avkastning på investeringen og er en verdifull ressurs for bedriften.

Tips for å få mest mulig ut av nettsiden

  • Definer klare og realistiske mål for hva du ønsker at nettsiden skal oppnå. Dette kan være å øke salget med en bestemt prosentandel, skape et visst antall kvalifiserte leads (mulige kunder) eller øke brukerengasjementet på nettsiden. Disse målene vil danne grunnlaget for måling og evaluering av nettsidens ytelse.
  • Ta i bruk analytiske verktøy som Google Analytics 4, Matomo og Hotjar for å samle inn og analysere data om nettsidens ytelse. Disse verktøyene gir deg innsikt i trafikk, konverteringer, brukeratferd og andre kritisk suksessfaktor som kan hjelpe deg med å evaluere nettsiden og identifisere områder for forbedring.
  • Involver faktiske brukere i testingen av nettsiden for å få innsikt i deres opplevelse og utfordringer. Dette kan bidra til å avdekke mulige problemområder og gi deg verdifull innsikt i hvordan nettsiden kan optimaliseres for å skape en bedre brukeropplevelse.
  • Nettsider er ikke statiske, og det er viktig å kontinuerlig optimalisere og oppdatere dem for å holde tritt med endringer i markedet og brukernes behov. Basert på resultatene fra analytiske verktøy og brukertesting kan du identifisere svake punkter og ta nødvendige tiltak for å forbedre nettsiden.
  • Utfør A/B-testing for å evaluere ulike versjoner av nettsiden og se hvilke endringer som gir best resultater. Dette kan være endringer i layout, farger, oppfordring til handling eller andre elementer som påvirker brukeropplevelsen og konverteringsraten.

Vi hjelper deg gjerne på veien mot dine mål

Det er viktig å ha klare mål for nettsiden din, og å kunne måle resultatene for å sikre at den fungerer som den skal og gir god avkastning på investeringen. Hvis du er usikker på hva målene dine bør være, eller hva du skal gjøre med all den dataen du samler inn, trenger du ikke å bekymre deg. Vi er her for å hjelpe deg med å identifisere langsiktige mål som er verdifulle å følge med på. Og vi kan vise deg hvordan dataen dere samler inn kan hjelpe nettsiden deres med å prestere bedre og oppnå de målene dere har satt. Ta gjerne kontakt med oss, så tar vi en prat om din bedrifts behov og ønsker.

Lyst til å vite mer?
Lyst til å vite mer?