Hva gjør vi når Google Analytics forsvinner?

Faglige nyheter

Hva gjør vi når Google Analytics forsvinner?

Da var det vedtatt. Google Analytics slik vi kjenner det vil fra 1.juli 2023 bli utilgjengelig. Men når en dør lukkes…

Hvilke alternativer finnes?

Det første først; Hvordan sørger vi for å beholde status quo når Google Analytics blir borte?

Heldigvis er det et system som har eksistert i over 10 år som har vært forberedt på nettopp dette, Matomo Analytics.

Matomo kaller seg selv ”The Google Analytics alternative that protects your data and your customers’ privacy”. Ikke bare har de mange av de mest brukte rapportene fra Google Analytics, de har også funksjonalitet for å importere historiske data slik at en ikke trenger å bekymre seg for å begynne på nytt.

Enda bedre er det at en har muligheten til å eie dataene selv og hoste dem på egne servere. Dermed kan vi ha full kontroll uten at noen tredjeparter får tilgang.

Mulighetene med dette analyseverktøyet representerer ikke bare datasikkerhet, men også at vi enklere kan kombinere nettsidetrafikk med andre type data, eksempelvis ERP-løsninger eller CRM-systemer.

Er du klar for å måle mer enn bare konverteringer?

Salg eller markedsføring

Google Analytics har alltid vært bra på to ting:

  1. Måle antall besøkende til nettsiden
  2. Spore antall salg

Dette har gjerne vært knyttet opp til en bestemt kanal. Det er enkelt å forholde seg til, noe som i tillegg til at det er gratis, kanskje er hovedårsaken til den store markedsandelen. På oversikten over konverteringer ser vi ofte at det er Google sine kanaler og aktiviteter som er på topp, enten betalt eller organisk.

Hvordan vi burde ta beslutninger er noe helt annet.

Dette har tradisjonelle markedsførere visst om lenge. Merkevarebygging tar tid. Lang tid. Salgsutløsende kampanjer og annonsering i Google, kan derimot gi resultater etter bare et par timer. Ved å bruke Google Analytics vil det alltid være de kortsiktige aktivitetene som skaper resultater.

Mulighetene ved å eie dataene selv

Hva er det egentlig som driver resultatene dine?

Det er helt klart at en spesialist med flere års erfaring vil kunne bygge en bedre Google Ads konto enn noen som aldri har prøvd det før, men har du to aktører som selger samme produkt, med en like god konto og samme budsjett, vil det være helt andre ting som er avgjørende. Hvem kjenner du best? Hvem har du mest tillit til?

De som evner å tenke forbi Google Analytics kommer til å være morgendagens vinnere. Dette er heller ikke nytt. Før nyttår lanserte konsulentbyrået MOORE en rapport som viste hvilke verktøy organisasjoner planlegger å investere i.

Graf over martech verktøy og funksjoner som kommer til å bli mest brukt

Det er ingen overraskelse at attribusjon, som i større grad ser på årsakssammenhenger for å måle effekt, kommer høyt opp på listen.

Skreddersøm av effektmåling vil, også i fremtiden, være den beste måten å ta gode beslutninger for annonsering på.

Ved å gå fra Google Analytics til et system som Matomo Analytics, der du selv har kontroll på dataene, vil slike analyser bli vesentlig enklere å skreddersy.

Eksempler på skreddersydde analyser:

  • Hvor godt presterer egentlig annonseringen justert for strømpriser og temperatur?
  • Hva er levetidsverdien av en ny kunde, og kan derfor en høyere kostnad per salg rettferdiggjøres?
  • Hvordan påvirkes salget av ny Tone-of-Voice?
  • Hvilke artikler gjør at brukerne kommer tilbake?
  • Hvordan påvirker din markedsposisjon resultatene?

Det er helt klart andre fordeler ved å eie dataen selv også. Ønsker du automatiske rapporter til dine kunder? Eller kanskje dele statistikk direkte på nettsiden? Dersom du har daten på egne servere er det kun fantasien som setter grenser.

Uansett om du ønsker å opprettholde eksisterende rapporter, eller å ta det et steg videre, kan vi hjelpe deg på veien.

Ta kontakt med oss idag for å få en oppdatert løsning, både for personvern og nye systemer.

Lær mer om hva vi kan levere for din bedrift her.