Å skape en nettside er en langt mer krevende prosess enn de fleste er klar over. Dessverre blir de fleste klar over det «the hard way» ved at de står midt oppe i det og føler det er mye jobb og langt igjen til mål. Hvordan kan en forhindre slike situasjoner?

I Semway har vi lært mye de siste årene. Vi har prøvd og feilet og prøvd igjen. Flere ganger. Vi er opptatt av å hele tiden følge med på utviklingen, både i forhold til tekniske muligheter og design, men ikke minst for å forbedre hele prosessen.

Uansett hvilket nivå og ambisjoner en kunde har, så gjennomfører vi en stegvis plan i stor eller liten skala. På denne måten kan vi være sikre på at produktet som leveres står i stil med forventningene til kunden, og ikke minst kvaliteten vi ønsker å levere fra oss.

Behovsavklaring

En behovsavklaring legger grunnlaget for hele nettsideprosessen, og er helt avgjørende for kvaliteten på sluttproduktet. Ved å ta seg god tid rundt idémyldring og ønsker, har vi muligheten til å prioritere, strukturere og ikke minst kutte ned på elementer. Semway kjører alltid en behovsavklaring før prisen på nettsiden kan presenteres, og i større prosjekter inngår dette som et steg i en lengre prosess pakket inn i et forprosjekt.

Innholdsstrukturering

Allerede før designet er klart, kan vi begynne å jobbe med innholdet.  For kunden er gjennomgang av innhold den desidert største jobben som skal gjøres, og i de fleste tilfellene begynner en altfor sent. I forhold til søkemotoroptimalisering av siden er det også gunstig å tenke på innholdet så tidlig som mulig, slik at en får lagt fokus på de viktigste søkeordene og mest besøkte undersidene.

Wireframes

Før en setter i gang en designer på siden, setter vi opp et rammeverk for siden. Ved hjelp av penn og papir skisser vi opp alle designoppsettene samt et totalskjelett som viser alle sider på nettstedet. Her passer vi på at alle funksjoner som er ønsket på siden kommer med. Slike wireframes gir kunden et inntrykk av hvordan siden vil fremstå, samt gir dem muligheten til å flytte om på elementer i forhold til målene en har satt for nettsiden.

Brukersentrert design

Alle nettsider som leveres fra Semway har et responsivt design, som betyr at nettsiden tilpasser seg skjermen den vises på – både mobil, pc og nettbrett i ulike størrelser. I tilfeller der kunden har høyest prosentandel med besøkende fra mobil, starter vi nettopp med design for mobil først.

Våre interaksjonsdesignere er opptatt av at designet gjenspeiler det brukerne av nettsiden har behov for og leter etter. Å designe noe bedriftens ansatte liker er en fordel der og da, men ikke veldig hensiktsmessig om en ønsker å skape gode resultater for bedriten i fremtiden.

Ut fra wireframes setter vi alltid design for forsiden først. Når den er godkjent så designes alle undersider. I tilfeller der uttrykket med både bilder, ordbruk og farger skal ha store endringer, utformer vi et moodboard først. Moodboard er et kart med stemningsbilder, farger ikoner og elementer som likner på det uttrykket som designeren tenker å bruke.

Universell utforming og programmering

Etter designet er satt, starter prosessen med programmering og universell utforming av nettsiden. Universell utforming er alltid i bakhodet når designet settes opp, men den største jobben med kontraster og funksjoner som er tilpasset funksjonsnedsatte brukergrupper settes av våre programmerere.

Prototyping og brukertesting

Når en prototype for nettsiden er programmert, setter vi i gang brukertesting med mål om å skape gode brukeropplevelser. Her involverer vi et testpanel satt sammen av ansatte i bedriften, målgruppen for nettsiden og ansatte i Semway. På hver sin kant gjennomfører de en test på demoen med en rekke spørsmål og oppgaver som gir oss en indikasjon på om det er lett å finne frem til informasjonen de er interessert i. En slik tilpasning kan gå flere runder med testing og iterering (tilpasning basert på tilbakemeldingene) før siden sendes tilbake til leveranseavdelingen for ferdigstillelse.

Import av innhold

Arbeidet med innsamling av innhold foregår på en ekstern plattform som er enkel å ta i bruk for kunden. Denne plattformen snakker godt med WordPress (publiseringsløsning), og hele skjelettet med innhold importeres enkelt inn på nettsiden. Når innholdet er overført, gjenstår en del småjusteringer for å få sidene optimale. Jobben med grunnleggende SEO– arbeider som metatekstbeskrivelser, title tags etc. settes også i gang.

Bugtesting og lansering

Når kunden og testpanelet er fornøyd med resultatet, setter vi vårt leveranseteam på en siste «polish» av siden. Her testes kontaktskjemaer, knapper, funksjoner og det responsive designet på en rekke ulike flater. Siden lastes opp på kundens webhotell og lanseres tidlig i uken slik at vi kan justere om det skulle dukke opp noe før helgen.

Kursing

Nettsider fra Semway leveres på enkle plattformer i forhold til redigering. Det er viktig for oss at kunden føler seg trygg på hvordan en gjør endringer på nettsiden selv. Før nettsiden lanseres, holder vi en workshop med opplæring for alle ansatte som skal jobbe med nettsiden.

Markedsføring

Det er en stor jobb å skape en ny nettside, men den virkelige jobben begynner når siden er lansert. Det hjelper ikke å ha en flott side om ingen finner den. Ved å sette opp en digital strategi med en av våre rådgivere, settes en plan for synliggjøring av bedriften etter lansering.

 

 

 

 

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.