Facebook er en viktig annonseplattform for mange bedrifter. Kanalen gir en unik mulighet til å kommunisere med eksisterende og potensielle kunder gjennom video, bilder og tekst. For at en bedrift skal oppfattes profesjonell bør en ha fokus på at innholdet som legges ut er i henhold til Facebook sine standarder. For å gjøre det enkelt har vi samlet de viktigste formatene i ett innlegg så du har det lett tilgjengelig.

Bildebruk på Facebook

Det finnes en rekke anbefalinger når det gjelder bilder på Facebook. Det våre kunder og vi erfarer er at ekte bilder (av produkter i bruk og av mennesker) er det som gir best resultater. Vi anbefaler å ikke «kopiere» inn en typisk printannonse, men heller produsere eget innhold og bildemateriell for Facebook og andre sosiale kanaler.  I blogginnlegget  «You only get one chance to make a first impression!» beskriver vår prosjektleder og fotograf Jacqueline viktigheten av bildebruk i forhold til merkevarebygging.

De viktigste bildestørrelsene på Facebook

Det finnes en rekke bildeformater på Facebook du må forholde deg til, enten du skal lage en like-annonse, post, coverbilde eller profilbilde. Under finner du en oversikt som kan gjøre det litt enklere å optimalisere bildene dine! Vi har valgt å trekke frem de mest bruke størrelsene som går igjen på flere innleggstyper.

Viktig! Er bildet dekket med mer enn 20 % tekst vil du ikke kunne bruke det i betalt annonsering. Bruk Facebook sitt verktøy Grid Tool for å se om bildet ditt er innenfor reglementet.

Facebook bildestørrelser

 

Forsidebilde / coverphoto: Toppbilde på din Facebookside bør være i 851×315 pixler. Vær oppmerksom på at mobilvisningen av dette bildet kutter av ytterkantene, slik at kun 563×315 pixler vises.

Profilbilde: Her anbefales 180×180 pixler. Det vil vises som 160×160 pixler, noe som er ganske lite. Det bør være en enkel og tydelig logo som brukes til dette formatet.

Innlegg med bilde: Ofte ønsker en å vise frem gode bilder uten å direkte linke til en ekstern nettside. Det kan f.eks. være at man vil vise frem nye produkter som kommer eller at man vil holde en konkurranse for følgerne sine. Størrelsen som vi anbefaler er 1200×1200 pixler (alternativt kan man også bruke 1200×900 pixler).

Link med bilde: Dette er kanskje den mest brukte post- og annonseformen på Facebook, derfor kan det være smart å notere seg denne størrelsen: 1200×628 pixler. Formatet fungerer til det aller meste!

Karusell: 600×600 pixler. En videreutvikling av «link med bilde». Her kan du vise frem flere bilder kombinert med ulike URL’er. Vi har erfart at dette er en veldig god annonse- og postform for mange av våre kunder. En får vist frem flere bilder samtidig som vi gir mer valgmuligheter til de menneskene vi når ut til. Her er det rom for kreativitet rundt bildebruk og oppsett!

Trenger du hjelp til å tilpasse bildene dine for sosiale medier? Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å lykkes på Facebook eller andre digitale medier.

Blogginnlegget vil bli oppdatert med viktige endringer eller nye formater som blir lansert.

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.