Publisert

Her er 5 ting du kan gjøre med ChatGPT nå

Faglig påfyll

En futuristisk robot som hjelper mennesker i stil med van gogh, skapt med Dall-E
De skremmende naturlige svarene fra AI-chatboten, ChatGPT, har skapt mye blest i det siste. Selv om den ikke kan hente informasjon fra nettet og bare er i en research-fase, er det fortsatt den raskest voksende forbrukerappen i historien.
Fridtjof Bache Hungnes Bilde

Fridtjof Bache Hungnes
SEO-spesialist


Enkelt forklart er det en avansert chatbot som er trent på enorme mengder data for å gi deg rimelige og relevante svar på spørsmålene dine. Det er ikke den første av sitt slag, men kanskje den mest avanserte og brukervennlige. Fordi den fortsatt er i forsknings- og tilbakemeldingsfasen er bruken av ChatGPT for øyeblikket åpen og gratis.

Google har også sin egen versjon, hvor de eksperimenterer med hvordan dette kan integreres i søkeresultater (SGE).

Her er 5 ting du kan gjøre med ChatGPT akkurat nå, og hvem det kan være mest relevant for.

1. Chatte med den, for forbrukere

Det mest åpenbare du kan gjøre er å chatte med den. ChatGPT kan hjelpe deg med å finne svar på spørsmål om nesten hva som helst, fra å forklare kompliserte konsepter på en enkel måte til å bare ha en hyggelig samtale.

Du kan spørre om ting som:

  • “hvordan fungerer AI?”
  • “kommer du til å ta over verden?”
  • «hva er metaverse
  • “hva skal jeg gi til mamma på morsdagen?”

Dette er også noe av det som er spennende. Fordi AI kan brukes til å svare på spørsmål, er det også passende at det tar del hos en søkemotor.

Søkemotorer som Google og Bing har nå sin Bard og Sydney, deres egne AI-chat produkter. Akkurat nå kan det virke som et slags kappløp om å komme ut med den beste chat-boten for en søkemotor.

Men selv om det er spennende er det også mange spørsmål oss markedsførere kommer med: Hva vil skje med annonser i søkeresultatene? Får vi mindre trafikk inn til nettsidene våre? Og hvor mye vil det endre på kjøps- og søkereisene våre?

2. Innsikt, for markedsførere

Som markedsfører kan du bruke ChatGPT til innsikt. Selv om du ikke får konkrete data, er det verdifullt å se på hvilke perspektiver den kommer med.

For eksempel kan du spørre den om å sammenligne to tekster, markedsstrategier, landingssider, budskap eller konkurrenter. På denne måten har du perspektivet til en kodet robot, noe som bør si deg hvordan Google eller andre søkemotorer tolker nettsiden din.

En prompt i ChatGPT om å sammenligne to ulike nettsider.
En prompt i ChatGPT om å sammenligne to ulike nettsider.

3. Skrive kode, for nettsideadministratorer

ChatGPT kan generere kode for deg basert på beskrivelser av hva du ønsker å oppnå. Dette kan være spesielt nyttig for de som styrer nettsider, men som ikke har mye erfaring med å skrive kode.

Enten du ikke ønsker å sende over en liten jobb til utviklere som allerede har mye å gjøre, eller om du ønsker å spare tid på repetitive oppgaver, kan du få svar på oppgaver som dette:

En prompt i ChatGPT om å skrive en kode som gjør en tekst fet og mørkerød.
En prompt i ChatGPT om å skrive en kode som gjør en tekst fet og mørkerød.

4. Skape nye ideer, for kreatører

ChatGPT kan hjelpe deg med å skape nye ideer. Du kan generere forslag til titler, ingresser, innholdsfortegnelser, historier, skrive prompts til å bruke i andre AI-verktøy, ideer til hva brukere ofte lurer på og mye, mye mer. Dette er spesielt nyttig for kreatører, som innholdsprodusenter, annonsører, SEOere, mediebyråer og nettredaktører.

Dette gjør det lettere for mindre bedrifter å holde bedriftsbloggen sin oppdatert. Er du en bedrift som vanligvis ikke har kapasitet og føler det kan være lett å nedprioritere nytt innhold til nettsiden, kan du nå få hjelp med å få ut innhold raskere.

Bruker du i tillegg AIPRM, en plugin til ChatGPT, kan du bruke en av promptsene til å legge inn stikkord til hva du vil skrive om og få et ganske så ferdig utkast som du kan ta videre. AIPRM gir deg tilpassede prompts for ulike scenarioer og oppgaver, og gjør det enklere for deg å skrive inn brukbare prompts.

5. Hjelp til å stille de riktige spørsmålene, for alle

Til slutt er det verdt å oppsummere med at ChatGPT kan hjelpe så å si alle med å stille «de riktige» spørsmålene. Den er trent på å være naturlig, så spør du om hjelp kan du få tilbake forslag for:

  • hva bør jeg tenke på ved lansering av et nytt produkt?
  • hvilke spørsmål har kundene mine?
  • hva bør jeg forklare rundt tjenesten jeg selger?

Lyst til å prøve det ut for deg selv? Du kan få tilgang ved å gå til chat.openai.com og opprette en OpenAI-konto.

Usikker på hva du skal spørre om? Ta en kaffe med oss så snakker vi oss gjennom det.