Jordan

Jordan ønsket med deres nye, innovative produkt for terrassebeising å hjelpe 200 000 mennesker, og nå ut til 2 000 000. Jordan kom til Semway for å nå sine mål, og de endelige resultatene ble langt bedre enn de kunne sett for seg.

Et banner med teksten
133 %

økning av trafikk til nettstedet

126 %

økning i salg av produkt

14 MNOK

i økt omsetning

Bakgrunn

Jordan vet hvordan har siden 1837 løst problemstillingen og forenklet hverdagen til forbrukeren. I dag har de posisjonert seg som en av de ledende merkevarene med fokus på maleverktøy og rengjøring. I sommer lanserte de atter en innovativ løsning, med formål om å gjøre hverdagen lettere for 600 000 nordmenn som er estimert at skal beise terrassen sin de neste 3 årene: EasyPad.

Målsetning

Jordan hadde klare og tydelige mål med markedsføringen av produktet: de ønsket å øke salget av terrasseprodukter med 10% fra 2019, der de ville hjelpe 200 000 mennesker med terrassebeisingen, og nå ut til 2 000 000.

Bakgrunn for innovasjonen

Manglende kunnskap hos forbrukeren, reklamasjoner på olje/beis hos leverandørene (der feilen ofte dreier seg om hvordan forbrukeren påfører produktene), og negative assosiasjoner til terrasse-jobben er tre problemer som ble bakgrunnen for EasyPad.

Et testpanel med et internt produktutviklingsteam, malingsleverandører, malemestere og forbrukere ble satt sammen for å sikre best mulig produkt. Med gjennomsnitt på 27% raskere påføring enn malerull med etterstryker, best resultat etter påføring, og det eneste produktet som ga et tynt og jevnt lag for alle testdeltakerne, lot Jordan testresultatene snakke for seg – EasyPad var den innovative løsningen på problemene.

Neste steget var nå å på best mulig vis introdusere EasyPad for forbrukeren. Jordan vet hvordan kom til oss i Semway med sitt innovative produkt og sine satte mål.

Løsning

Valg av kommunikasjonskanaler

Vår markedsplanlegger og partner Geir Helstad forteller oss om valg av markedsføringskanaler og markedsføringsprosessen.

«I utgangspunktet hadde vi en teori om at Facebook skulle prestere best her. Dette er fordi Facebook og Instagram er en bedre kanal for å kjøre sekvensielle løp. Under hele kampanjen gjorde vi løpende vurderingen av budsjettforvaltningen. Det var tydelig at Facebook og Instagram ga de beste resultatene, og vi kjørte derfor ytterligere annonsering i disse kanalene.»

Les også om «Nøkkelen til å planlegge og effektivisere publisering på Instagram» her.

Kundereisen i fokus

Da vi i Semway utarbeidet kampanjemodellen til Jordan og EasyPad, var det kundereisen som var i fokus. Å skape merkevarekjennskap, interesse og dermed konvertere kjøp.

For å forstå kundereisen i praksis, og hvorfor den er så effektiv, forteller Geir oss litt om markedsføringsprossesen i EasyPad-kampanjen:

«Markedsmateriellet hadde i første runde en lekende tone med fokus på branding og assosiasjonsbyggende formål til produktet. Slike kampanjer fungerer ofte bra for å skape engasjement, gir høye visningsrater og fungerer godt som en langsiktig merkevarebyggende aktivitet»

Merkevarebyggende aktivitet – awareness – Her ble forbrukerne introdusert til produktet via reklame med spørsmål som «beise terrassen?», reklamefilm og konkurranser. Slik skapte vi assosiasjon og top-of-mind. Med en lekende tone, slik Geir sier, brukte vi konkurranser for å engasjere mottakeren.

Banner av terrasse-kampanjen: Latterlig enkelt.

«Jordanvethvordan har som et primært mål utenfor kampanjer om å være best på å gi informasjon til forbrukere om hvordan de selv kan utføre arbeid. Dette danner grunnlaget for del 2 av kampanjen som sender brukere til guider for hvordan man beiser terrassen. Her er det kun folk som har sett den første videoen som vil bli eksponert. Dette er for å segmentere målgruppen inn mot de som er interessert i arbeid med terrassen. Teorien er at de som ikke har eller bryr seg om sin terrasse heller ikke ville sett eller engasjert seg med en video som omfatter terrasserelatert tematikk. Dermed luker man vekk de som ikke er målgruppen»

Banner med bilde av Easypad og teksten "Så enkel er Easypad".

Siste del av kampanjen var å sende ut reklame og en ferdig handleliste med alt man trenger til beising av terrassen til de som hadde lest guiden. Å konvertere interessenter til kjøpere.

«Det siste fokusområdet for kampanjen er å drive salg. Jordanvethvordan har ikke nettbutikk, og kan heller ikke sende trafikk til andre nettbutikker. Løsningen for å gi et siste push var å annonsere mot de som har lest om guiden. Vi laget en meldingsannonse på Facebook som sendte handleliste til brukere og kjørte parallelt en annonse som fokuserte på å kommunisere noen siste produktrelaterte unike salgspunkter.»

Banner med ulike maleverktøy og teksten "Er du klar for å beise terrassen?"Les mer om hvordan vi jobber med sosiale medier her.

Slående resultater

Jordan beskriver i ettertid en kampanje med resultater langt høyere enn forventet. Det er klart og tydelig at markedsføringsmetoden fungerte til punkt og prikke, og vel over det.

Målet var å øke salget av terrasse-produkter med 10 % fra 2019. Her var det det gamle sortimentet de hadde fra terrasse i fjor som ble sammenligningsgrunnlaget. De økte imidlertid salget med 126% i stykk, og innovasjonen i seg selv bidro til en økt omsetning på 14 millioner kroner.

Årets målsetning var å engasjere, inspirere og hjelpe minst 200.000 personer. Med det relativt lave budsjettet som ble satt til annonsering i digitale kanaler, ca. 120.000 kroner, var målsetningen i utgangspunktet en stor utfordring å oppnå. Det var helt avgjørende med drahjelp fra folk som har testet produktet og å klare å formidle hvor godt produktet faktisk fungerer.

Takket være høyt engasjement ble de belønnet av kanalene med lavere visningskostnader. Eksempelvis hadde de over 3,5 millioner visninger i awareness-fasen til en kostnad per 1000 eksponeringer på 16,29 kroner. Handleliste-annonsen i konverteringsfasen ble sett over 300.000 ganger til en kostnad per 1000 visninger på 3,3 kroner.

Totalt for kampanjen har vi klart å nå frem til langt flere enn hva vi så for oss at var mulig.

Kampanjer via sosiale medier – fremtidens beste salgsverktøy

Fremtiden er digitalisert, noe vi har sett mer av enn aldri før i 2020, og som vil bli mer tydelig i årene som kommer. Sosiale medier har blitt en selvfølge i stort sett alles hverdag, og de fleste av oss bruker flere timer inne på de ulike appene i uken. Ved hjelp av metoder, smarte verktøy, et solid team med hvert sitt fagfelt, hjelper vi i Semway deg til å levere digitale kampanjer og reklamer i øverste klasse. Slik at du oppnår resultater over all forventning.

Les mer om hva vi kan gjøre for din bedrift her.

Ønsker du hjelp med å kjøre en kampanje? Ta kontakt med oss.

Se produktet
Tjenester vi har levert: Performance

Vil du også nå målene dine med en kampanje?