Metaverse for bedrifter

Faglige nyheter

Metaverse for bedrifter

Når det gjelder «the metaverse», er det få som vil si de vet nøyaktig hva det er. Bedriftsledere og markedsførere lurer kanskje på om dette er en kortvarig trend eller om det i det hele tatt er noe som kommer til å endre på noe som helst. Det korte svaret er at metaverset representerer hvor vi beveger oss og gir en mulighet for innovasjon og eksperimentering.

Tilbake i 2019 skrev vi om talesøk og hvor viktig det var at nettsider var optimalisert for dette.

Det var blant annet spådd at talesøk ville vokse til å ta over 50% av de totale engelske søkene i løpet av 2020. Dette skjedde ikke og vi ble rett og slett hengt opp i en trend som det ble snakket om en del den gangen.

Det kan like gjerne være det samme med metaverse, men annerledes fra den gang ser vi en naturlig evolusjon for hvordan nettet utvikler seg.

Det finnes flere praktiske eksempler på hvordan metaverset vil være relevant i alt fra spillverdenen, økonomi, møtekultur og sosiale medier. Likevel er det ikke relevant for dagens marked, men mer en virkelighet som virker uunngåelig om 20 år.

Presentasjonssal i metaverse
Virtuelle møterom er det mest tidsaktuelle konseptet mange av oss kan prøve ut allerede i dag.

Hva er Metaverse?

Kort fortalt er Metaverset et virtuelt sted på nett der brukere skal kunne jobbe, møtes, spille og være sosiale.

Metaverset kan tenkes på som det fremtidige internett og er fortsatt i utvikling. For det mange snakker om når de nevner metaverset, eksisterer ikke helt enda.

Et fullverdig metavers, med en parallell og digital verden til den vi befinner oss i dag, er sannsynligvis langt unna. Men det finnes allerede flere metaverslignende plattformer som gir en pekepinn på hva det kan ende opp med å bli. Blant annet gjennom Meta (tidligere Facebook), virtuelle spill som Axie Infinity og Decentraland, spill-arrangementer med konserter og opprettelse av virtuelle økonomier.

Hvordan kan man prøve det?

Metaverset er en blanding av virtuell, utvidet og fysisk virkelighet, og skal i utgangspunktet ikke skille mellom interaksjonene dine på nettet og i det virkelige liv. Men enklere sett består det av forskjellige plattformer som Decentraland der folk kan samhandle på forskjellige måter.

Er du interessert i å hoppe rett inn i metaverse kan du allerede i dag lage en gjestebruker hos Decentraland fra PCen.

Lobbyen man starter i når man hopper inn i Decentraland
Lobbyen til Decentraland gir deg en oversikt over hva du kan delta i fra start.
Lobbyen til Decentraland hvor man møter på forskjellige memes og andre skapninger.
Ikke alt er like relevant.

Med mange av de nyere “metaverse” produktene må man ha en Oculus Quest 2, for å kunne få den fullverdige opplevelsen. Mens med en Oculus Quest 1 kan man ta del i de mer standard plattformene. Slik som MeetInVR, et digitalt møterom.

Et møterom i MeetInVR der en bruker står front mot en annen bruker
MeetInVR gir en interaktiv møteopplevelse for de som sitter på hjemmekontor.
En bruker i et virtuelt møterom tegner på et whiteboard
Med mulighet for å tegne, dele dokumenter og holde en presentasjon er tanken bak MeetinVR at du ikke bare kan ha vanlige møter, men også bedre og mer interaktive workshops.
En bruker i et virtuelt møterom har gått over bord og tegnet litt for mye rundt om i rommet.
Funksjonene vil nok være fremmed fra start, men kan gi en mer “ekte” møteopplevelse enn å sitte ned og se inn i et teams-møterom.

Endrer brukeratferder og kjøpsreiser

Selv om bildene ovenfor kan ligne på Second Life og andre “universer”, er det fullverdige metaverset større enn det som vises frem i dag. Det vil si det vil komme flere funksjoner og muligheter innen søkemotoroptimalisering som også bedrifter som ønsker å møte kundenes krav og behov, bør være oppmerksomme på.

Metaverset for B2C bedrifter

Bedrifter med salg til privatpersoner tenker stadig på nye måter å engasjere og samhandle med kunder. Metaverse vil kunne tilpasse kundereisen og søkeintensjoner til et nytt nivå hvor selve kjøpsreisen endres.

Foreta søk etter det man ser på

I dag finnes det en søkefunksjon der Google lar deg søke etter et bilde. Eksempelvis kan man ta et bilde av et par sorte sneakers og få tilbake andre lignende sorte sneakers i søkeresultatet. Denne funksjonen kan bli mer interaktiv gjennom metaverset der brukeren kan søke på det de ser rundt seg.

Mer engasjerende svar på spørsmål

Vi som markedsførere vil kunne se nye søkefraser som [se gulvet i rommet], [interaktiv kjøkkenplanlegger], [prøve på klær digitalt] og lignende.

Et søkeresultat på Neil Armstrong som gjengir et AR bilde av romdrakten hans

Samtidig vil mulighetene for hva brukeren vil få tilbake også endre seg. Eksempelvis med en 3D illustrasjon av romdrakten til Neil Armstrong.

Interaktive produktdemoer

Bedrifter som selger fysiske produkter til privatkunder vil kunne ha flere muligheter ved å plassere 3d-objekter foran kunden i sitt eget fysiske rom. Kunder vil også kunne prøve på klær, smykker og annet virtuelt gjennom VR.

Nye annonsemuligheter

Annonsemuligheter i metaverse vil inkludere virtuelle reklametavler, bannere og fysiske utendørsreklamer vi er vant med i dag. I tillegg er det muligheter for merkevarer å koble seg opp mot digitale arrangementer, konserter og virtuelle influensere, slik som imma og shudu.

Metaverset for B2B bedrifter

Metaverset handler om fellesskap og digitale interaksjoner. B2B-bedrifter, som ofte er koblet mot dyre forretningsreiser og messer, kan nå få kontakt med beslutningstakere virtuelt i større grad enn gjennom Teams eller zoom-møter.

Dette åpner opp for virtuelle arrangementer, bransjekonferanser og oppslukende trening, spesielt blant bransjer som er opptatt av teknologi.

Andre bruksområder for b2b-bedrifter kan være:

  • Interaktive møter for de som jobber hjemmefra
  • Økte samarbeids- og nettverksmuligheter
  • Produktkunngjøringer
  • Workshops, opplæring og konferanser
  • Produktutstillingslokaler
  • Bedriftsoppdateringer
  • Nettverksarrangementer

Lurer du på hvordan markedsføring og teknologi vil påvirke bedriften din fremover? I Semway er vi opptatt av å bygge fremtidsrettede merkevarer. Kom innom for en kopp kaffe så kan vi fortelle deg mer.☕

Nysgjerrig på nye markedskanaler? Ta kontakt med oss!