Bildestørrelser på Facebook og andre sosiale kanaler

Faglige nyheter

Bildestørrelser på Facebook og andre sosiale kanaler

Facebook er en viktig annonseplattform for mange bedrifter. Kanalen gir en unik mulighet til å kommunisere med eksisterende og potensielle kunder gjennom video, bilder og tekst.

 

For at en bedrift skal oppfattes profesjonell bør en ha fokus på at innholdet som legges ut er i henhold til Facebook sine standarder. For å gjøre det enkelt har vi samlet de viktigste formatene i ett innlegg så du har det lett tilgjengelig.

Bildebruk på Facebook

Det finnes en rekke anbefalinger når det gjelder bilder på Facebook og i de ulike sosiale kanalene. Det våre kunder og vi erfarer er at ekte bilder (av produkter i bruk og av mennesker) er det som gir best resultater. Vi anbefaler å ikke «kopiere» inn en typisk printannonse, men heller produsere eget innhold og bildemateriell tilpasset Facebook og andre sosiale kanaler.

De viktigste bildestørrelsene på Facebook

Det finnes en rekke bildeformater på Facebook du må forholde deg til, enten du skal lage en like-annonse, post, coverbilde eller profilbilde. Under finner du en oversikt som kan gjøre det litt enklere å optimalisere bildene dine! Vi har valgt å trekke frem de mest bruke størrelsene som går igjen på flere innleggstyper.

Viktig! Er bildet dekket med mer enn 20 % tekst vil du ikke kunne bruke det i betalt annonsering. Bruk Facebook sitt verktøy Grid Tool for å se om bildet ditt er innenfor reglementet.

Facebooks-størrelser

Facebook

Forsidebilde /coverphoto: Toppbilde på din Facebookside bør være i 851×315 pixler. Vær oppmerksom på at mobilvisningen av dette bildet kutter av ytterkantene, slik at kun 563 x 315 pixler vises.

Profilbilde: Her anbefales 180 x 180 pixler. Det vil vises som 160 x 160 pixler, noe som er ganske lite. Det bør være en enkel og tydelig logo som brukes til dette formatet.

Innlegg med bilde: Ofte ønsker en å vise frem gode bilder uten å direkte linke til en ekstern nettside. Det kan f.eks. være at man vil vise frem nye produkter som kommer eller at man vil holde en konkurranse for følgerne sine. Størrelsen som vi anbefaler er 1200×1200 pixler (alternativt kan man også bruke 1200×900 pixler).

Link med bilde: Dette er kanskje den mest brukte post- og annonseformen på Facebook, derfor kan det være smart å notere seg denne størrelsen: 1200×628 pixler. Formatet fungerer til det aller meste!

Karusell: 600 x 600 eller 1080 x 1080 pixler. En videreutvikling av «link med bilde». Her kan du vise frem flere bilder kombinert med ulike URL’er. Vi har erfart at dette er en veldig god annonse- og postform for mange av våre kunder. En får vist frem flere bilder samtidig som vi gir mer valgmuligheter til de menneskene vi når ut til. Her er det rom for kreativitet rundt bildebruk og oppsett!

Trenger du hjelp til å tilpasse bildene dine for sosiale medier? Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å lykkes på Facebook eller andre digitale medier.

Video: Format: 9:16-16:9. Maks filstørrelse 4GB. Maks 240 min. Vi anbefaler også alltid å benytte seg av tekst eller budskap slik at innhold lett kan forstås selv uten lyd.

 

Instagram

Profilbilde: 110 x 110 pixler. I likhet med Facebook bør det alltid være en enkel og tydelig logo som brukes her.

Innlegg: 1080 x 1080 pixler. Man tvinges ikke lenger til å bruke kvadratiske bilder. Det viktigste er at du holder deg til maks 1080 pixler i bredden.

Story: 1080 x 1920 pixler eller 9:16. Maks 15 sekunder varighet.

 

Snapchat:

Annonser: 1080 x 1920 pixler. Merk at annonsene har en buffersone øverst og nederst på 149 px slik at avsender og CTA-knapp ikke forsvinner. Maks 10 sekunder varighet. Maks filstørrelse 32 MB.

 

Twitter:

Profilbilde: 400 x 400 pixler. Maks filstørrelse 2MB.

Forsidebilde: 1500 x 500 pixler. Maks filstørrelse er 5MB.

Innlegg: 1024 x 512 pixler.

 

Blogginnlegget vil bli oppdatert med viktige endringer eller nye formater som blir lansert.