Publisert

Når kommer Amazon til Norge og hvordan vil det påvirke norske bedrifter?

Faglig påfyll

Et svart hvitt bilde av elven Amazonas.

I flere år verserte det rykter om Amazons lansering i Norden, og like før Black Friday i fjor åpnet Amazon.se sin nettbutikk i Sverige. Med en svensk lansering på plass var det naturlig å tro at en norsk Amazon-butikk også vil åpne i nær fremtid. Det er nettopp dette som er forventet at skal skje, kanskje allerede i løpet av 2021. Med dette er det tid for norske bedrifter å forberede seg.

Forbrukerne kan glede seg over tilgangen til et nytt univers av produkter, men hvordan vil det påvirke bedrifter? Hva vil amazon.no bety for det norske markedet? Vi i Semway ønsker å veilede kundene våre, og vi ser i dette innlegget nærmere på betydningen av gigantens inntog, og på hvordan våre kunder kan dra nytte av en norsk lansering.

Du kan lese mer om oss i Semway og hva vi gjør her.

Amazon er verdens største netthandel

Elven Amazonas er, med hensyn til sin totallengde og nedbørfelt, verdens største elv. Intet navn passer dermed bedre for å beskrive verdens største netthandel, enn nettopp Amazon. Ikke kun for å definere størrelsen på selskapet, men den konstante strømmen av bestillinger, varer, salg, annonseringer og forsendinger verden over.

I 1995 grunnla Jeff Bezos Amazon som en online bokhandel, med et prinsipp om å ikke bli begrenset av for lite hylleplass – selskapet skulle ha et utvalg ulikt noen andre. De skulle dessuten ha lavere priser og lynraske leveringer.

Ingen lokale bokhandlere kunne konkurrere, verken i utvalg, pris eller leveringstid. Og én etter én falt fra.

Bezos og teamet fortsatte å ekspandere selskapet med samme prinsipp lagt til grunn. Etter hvert som selskapet utviklet seg var det ikke lenger kun en bokhandel, men også en netthandel med tusenvis av ulike produkter. Bezos satte da et mål: forbrukerne skal finne ALT de trenger på Amazon. Og med det som mål bestemte Amazon-teamet seg for å gjøre Amazon til noe enda større.

Startsiden til den svenske versjonen av amazons nettbutikk
Forsiden til amazon.se, lansert i 2020

Et digitalt kjøpesenter

De gjorde netthandelen til et sted der små og store bedrifter og tredjepartsselgere kunne selge sine produkter, og «låne» de millionene av kundene Amazon hadde. I bytte mot annonseplass på Amazons plattform, ga selgerne prosenter av salgene sine til det voksende selskapet. Nyttig for bedriftene, og mest av alt nyttig for Amazon.

Resultatet ble grunnlaget for det Amazon vi ser i dag, verdens største markedsplass, som et digitalt kjøpesenter. Apotekvarer, matvarer, husholdning, teknologi, kunst, leker og klær er bare noen av de ulike kategoriene du i dag finner inne på nettbutikken. Amazon har stort sett alt du trenger, og om det mangler noe i dag – er sannsynligheten stor for at det er der i morgen.

«To be Amazoned»

Det digitale kjøpesenteret har oppnådd stor suksess ved å ekspandere kontinuerlig. De har kjøpt opp andre selskaper, involvert seg i andre bransjer med for eksempel Amazon Prime, og er i dag et altomspennende selskap med stor innvirkning på de ulike markedene, mest av alt forbrukermarkedet i landene de opererer i. «To be Amazoned» har utviklet seg til å bli et amerikansk begrep som rett og slett betyr at Amazon kommer inn og tar over markedet ditt.

Et nytt univers for forbrukeren, men hva med bedrifter?

Amazon Web Services er et av mange datterselskap til Amazon. De åpnet kontorer på Aker Brygge i 2019 og skal levere IT-tjenester og datasentre. Netflix, Spotify, DNB Mobilbank, og snart Telia, er eksempler på bedrifter som har sine tjenester på Amazon sin datalagringstjeneste.

IT-tjenester er bare et av tusenvis av tilbud Amazon vil gi det norske markedet ved åpning av nettbutikk her, og Norge har i dag ingenting som kan måle seg med utvalget og leveransetiden. Dersom prisene blir konkurransedyktige, vil det derfor være nødvendig for norske bedrifter og virksomheter å vurdere og selge produktene sine på Amazons nettbutikk. For de norske bedriftene som ikke har investert i en nettbutikk, vil det dessuten være gull verdt å kunne benytte seg av Amazon som salgskanal.

Hva bør bedriften din gjøre når Amazon kommer til Norge?

1. Lag strategi og planlegg

Så, naturligvis vil det første punktet være: Lag en strategi. Ta forbehold om ulike scenarier og planlegg. Kanskje må budsjettet deres for betalte søk økes slik at din bedrift sikrer seg høy rangering hos Google. Sannsynligheten er stor for at Amazon også kommer til å kjøre annonser på flere produkter og kategorier hos Google, noe som kan påvirke budsjettene til betalt søk ved å presse prisene opp.

2. Skaff innsikt

Skaff dere god innsikt i bedriftens organiske synlighet. Dette innebærer en oversikt over hvor mye fortjent synlighet bedriften din får. Den organiske synligheten relatert til produkt og kategori kan gå ned for nesten alle – derfor vil den organiske synligheten relatert til behov og problemer være viktigere å rangere på.

3. Legg en plan for optimalisering av synlighet

Sørg for at de ulike kanalene er forberedt og på samme side. Betalte søk må støtte opp om organisk søk der de ikke rangeres høyt. Ut fra innsikten dere har skaffet dere, bør dere legge en plan for å forbedre den organiske synligheten.

I andre land som USA og UK er det Amazon som benyttes til produktsøk, og ikke Google slik som vi er vant til her i Norge. Det vil si at Amazon i dag er en stor konkurrent senere i kjøpsreisen, og en lansering i Norge kan føre til at Amazon derfor vil ta en stor del av de kjøpsklare kundene. Samtidig har de i blant annet Tyskland begynt med å produsere innhold for stegene tidligere i kjøpsreisen, som guider til produkter og lignende. Dette gjør at de i fremtiden også kan vokse til å bli en stor konkurrent gjennom hele kjøpsreisen.

4. Selge gjennom Amazon eller ikke?

Dersom Amazon kommer til Norge, må bedriften deres ta et valg. Skal dere bruke Amazon som salgskanal eller ikke? Dersom dere beslutter å selge via Amazon, må dere lage en strategi for å rangere i deres søkemotor. Lenger ned i dette innlegget går vi nærmere inn på Amazon som søkemotor.

Det vil være vanskelig å bygge merkevare på Amazon, men noen konkurransefortrinn vil de norske bedriftene ha, blant annet ingen toll eller gebyrer ved shipping til Norge. Utenlandske bedrifter må ha toll og gebyrer på produktene sine på Amazon.no.

Amazon er en av verdens største søkemotorer

Når du tenker på søkemotorer, tenker du gjerne på Google, Yahoo eller Bing. Men som verdens største netthandel og markedsplass har Amazon tusenvis, hundretusenvis og om ikke millioner av treff på enkelte søk. I praksis vil det si at forbrukerne går inn på nettsiden og søker etter det de er på utkikk etter, og møter veldig mange resultater. Dette skaper stor konkurranse mellom tredjepartsselgere om å rangere høyest mulig i resultatene.

For å få utbytte av å bruke Amazon som salgskanal må man forstå litt mer om hvordan søkemotoren fungerer. Algoritmen er ikke like komplisert som Google sin, men det er viktig å få med seg hva en bør fokusere på.

Hvordan rangere høyt når bedriften selger på Amazon

I Amazons algoritme er nøkkelord viktige. God tittel og beskrivelse, med variasjoner og synonymer. Exact-match søkeord vil også være viktig, da Amazon sin søkemotor ikke er like avansert som Google sin.

1. Tittel med mye informasjon

I tittelen bør en gi så mye informasjon som mulig, uten å såkalt «keyword-stuffe» ved å benytte nøkkelord i større grad enn det som er naturlig kun for å rangere høyere i resultatene. Hos Amazon er det også lov med skjulte søkeord i back-end, i motsetning til hos Google og Bing.

2. Bildebruk

Bildebruk er viktig i annonsene. Man bør bruke store bilder av høy kvalitet (minst 500 pixler, men anbefalt over 1000). Dette er fordi zoom-funksjonen på nettsiden blir aktivert ved store bilder og det er bevist at zoom høyner salg.

3. Kundeservice

Det vil også være svært viktig å fokusere på å gi raske svar på kundehenvendelser og fokusere på kundeservice. Amazon er kjent for å sette kundene først, og de viser statistikk på anmeldelser fra tidligere kunder i annonsene, som de også bruker til å rangere selgeren og salgsannonsene i søkeresultatene. Slik statistikk kan være svar-rate, defekt-rate/kvalitets-rate og mange andre.

Hva gjør vi?

Vi kan forstå at flere norske bedrifter frykter en norsk Amazon-butikk, da vi har sett måten de har satt sitt preg på markedet i andre land. Vi mener at det aller viktigste norske bedrifter gjør i forkant av en potensiell lansering av Amazon.no er å forberede seg. En av flere ting man kan forvente er blant annet at den digitale synligheten til samtlige norske bedrifter kan bli tatt.

Vi ønsker å bidra til å snu den trenden, og samtidig hjelpe kundene våre å bli konkurransedyktige. Ved å forbedre den organiske synligheten, utvikle egne algoritmer for annonsering og betalte søk og å gjennomføre gode SoMe strategier og merkevarebygging, kan bedriften din ha et svært godt utgangspunkt når Amazon lanserer sin norske nettbutikk.

Ta kontakt og avtal et uforpliktende møte med oss!