Svalbard Adventures

Vi har hatt gleden av å samarbeide med Svalbard Adventures i mange år, og fått bli med på utviklingen av deres fantastiske overnatting- og aktivitetstilbud i Longyearbyen. Med en solid always-on-strategi som bygger oppunder treffsikre kampanjer i løpet av året, har vi gjennom årene bidratt til omsetningsvekst og fullbookede turer.

To damer under nordlyset på Svalbard
"Vi er glade for vårt langvarige samarbeid med Semway siden 2016. Deres ekspertise har vært avgjørende for vår suksess, og vi er alltid trygge på at de hjelper oss med å nå våre mål. Gjennom årene har de holdt oss oppdatert på trender og tekniske oppdateringer som er essensielle for vår digitale tilstedeværelse."

Benedicte Klyve, Marketing Manager, Svalbard Adventures

Kaja Bergerud sammen med fire ansatte i Svalbard Adventures
To damer med en Husky

Mål og resultater

Det tar tid å bli kjent med en målgruppe og marked, og for Svalbard som reiselivsdestinasjon er det mange spennende utfordringer med hvordan digital kommunikasjon skal kunne bidra til å øke omsetningen.

Et av de viktigste målene de siste årene, har vært å tydeliggjøre hvem Svalbard Adventures er og hva de tilbyr, der de også blant annet har lansert ny nettside og utviklet en ny visuell profil. Den oppdaterte kommunikasjonsplanen er tatt ut i sosiale medier, samt gjennom en always-on-strategi betalt i Google og Meta.

Nettsiden er i dag mer brukervennlig og legger bedre til rette for å booke aktiviteter og overnatting. Et grundig arbeid med tiltak på teknisk SEO og innholdsoptimalisering har også gitt svært gode resultater over tid; økt brukerengasjement og mer effektive kundereiser. Dette har bidratt til at vi blant annet kan servere målgruppen intuitive og informative landingssider i annonseringen.

skjermbilder av tre annonser fra Facebook

Suksessfaktorer for måloppnåelse

  • En solid always-on-strategi i bunn
  • Studere målgruppens atferd og lytte til deres tilbakemeldinger
  • Tørre å stå i strategi-valgene, også i nedgangstider – men hele tiden tilpasse oss endringene i atferd og behov, samt teste nye hypoteser kontinuerlig, selv i gode tider
"Vi er spesielt takknemlige for Kaja Bergerud, vår dedikerte rådgiver, som alltid har gitt oss den beste oppfølgingen man kan ønske seg. Semway har alltid fått oss til å føle oss prioritert og godt ivaretatt, og deres genuine interesse og engasjement for vår merkevare har vært tydelig gjennom hele samarbeidet."

Benedicte Klyve, Marketing Manager, Svalbard Adventures

Tett oppfølging og rådgiving

Det er de fleste markedsførere bevisst at det er vanskeligere enn noensinne å få oversikt på atferd og fordeler/ulemper i alle de digitale kanalene. I tillegg bidrar kompleksiteten med sporing og analyse av markedsaktiviteter til en enda mer uoversiktlig jobbhverdag. Rådgiving fra spesialister og tryggheten om at “vi har kontroll på dataene, resultatene og hvilke aktiviteter som er mest lønnsomme” blir ofte etterspurt.

I samarbeidet har det vært avgjørende med følgende

  • Kanalstrategi

    Gjennom hele samarbeidet har vi bistått SA med rådgiving til kanalmiks og digital strategi. Dette har blitt tilpasset underveis og endret i takt med brukeratferd, trender, samt overordnede mål og KPIer. Et felles utgangspunkt for kommunikasjonsform, tilstedeværelse, målretting og fokus har vært en viktig del av denne suksessoppskriften.



  • Kvalitetssikring av sporing

    Endringene i hvordan og hva vi kan spore har endret seg en del de siste par årene. Her er det blant annet viktig å anerkjenne at vi kanskje må justere KPI-ene våre og hva vi måler effekt av, når vi også endrer markedsstrategi, kanalmiksen og utvikler tjenestene/produktene våre.



  • Kompetansedeling

    Når vi sammen med kunden kan spille hverandre gode og styrke kunnskapen om hverandres fagområder, skaper vi best resultater og det er da vi virkelig har det gøy sammen! For markedsteamet i SA har vi bidratt med opplæring og rådgiving innen blant annet SEO, innholdsproduksjon, taktisk arbeid med søkeordsstrategi og kanaltilpasning av innhold til organisk og betalt kommunikasjon.



  • Videreutvikling av nettsiden og SEO

    Godt samarbeid og åpen dialog med tredjeparter er avgjørende for at det blir tatt gode strategiske avgjørelser på alt fra utvikling av brukerreisen, til innhold. SEO-spesialister hos Semway har bistått SA og utviklere i dette arbeidet med konkrete tiltakslister, rapporter og anbefalinger.



Mennesker på fjelltopp på Svalbard
"Etter så mange år med samarbeid, føler vi oss tryggere i vår rolle som markedsførere, men behovet for å fortsette samarbeidet vil alltid være der. Vi ser frem til å fortsette å jobbe sammen med Semway og er sikre på at vår suksess vil fortsette å blomstre med deres støtte og ekspertise."

Benedicte Klyve, Marketing Manager, Svalbard Adventures

Vil du også nå målene dine med en kampanje?