Dronningens gate 3
0152 Oslo
Norge
Vi har hatt gleden av å samarbeide med Svalbard Adventures i mange år, og fått bli med på utviklingen av deres fantastiske overnatting- og aktivitetstilbud i Longyearbyen. Med en solid always-on-strategi som bygger oppunder treffsikre kampanjer i løpet av året, har vi gjennom årene bidratt til omsetningsvekst og fullbookede turer.
Benedicte Klyve, Marketing Manager, Svalbard Adventures
Det tar tid å bli kjent med en målgruppe og marked, og for Svalbard som reiselivsdestinasjon er det mange spennende utfordringer med hvordan digital kommunikasjon skal kunne bidra til å øke omsetningen.
Et av de viktigste målene de siste årene, har vært å tydeliggjøre hvem Svalbard Adventures er og hva de tilbyr, der de også blant annet har lansert ny nettside og utviklet en ny visuell profil. Den oppdaterte kommunikasjonsplanen er tatt ut i sosiale medier, samt gjennom en always-on-strategi betalt i Google og Meta.
Nettsiden er i dag mer brukervennlig og legger bedre til rette for å booke aktiviteter og overnatting. Et grundig arbeid med tiltak på teknisk SEO og innholdsoptimalisering har også gitt svært gode resultater over tid; økt brukerengasjement og mer effektive kundereiser. Dette har bidratt til at vi blant annet kan servere målgruppen intuitive og informative landingssider i annonseringen.
Benedicte Klyve, Marketing Manager, Svalbard Adventures
Det er de fleste markedsførere bevisst at det er vanskeligere enn noensinne å få oversikt på atferd og fordeler/ulemper i alle de digitale kanalene. I tillegg bidrar kompleksiteten med sporing og analyse av markedsaktiviteter til en enda mer uoversiktlig jobbhverdag. Rådgiving fra spesialister og tryggheten om at “vi har kontroll på dataene, resultatene og hvilke aktiviteter som er mest lønnsomme” blir ofte etterspurt.
Gjennom hele samarbeidet har vi bistått SA med rådgiving til kanalmiks og digital strategi. Dette har blitt tilpasset underveis og endret i takt med brukeratferd, trender, samt overordnede mål og KPIer. Et felles utgangspunkt for kommunikasjonsform, tilstedeværelse, målretting og fokus har vært en viktig del av denne suksessoppskriften.
Endringene i hvordan og hva vi kan spore har endret seg en del de siste par årene. Her er det blant annet viktig å anerkjenne at vi kanskje må justere KPI-ene våre og hva vi måler effekt av, når vi også endrer markedsstrategi, kanalmiksen og utvikler tjenestene/produktene våre.
Når vi sammen med kunden kan spille hverandre gode og styrke kunnskapen om hverandres fagområder, skaper vi best resultater og det er da vi virkelig har det gøy sammen! For markedsteamet i SA har vi bidratt med opplæring og rådgiving innen blant annet SEO, innholdsproduksjon, taktisk arbeid med søkeordsstrategi og kanaltilpasning av innhold til organisk og betalt kommunikasjon.
Godt samarbeid og åpen dialog med tredjeparter er avgjørende for at det blir tatt gode strategiske avgjørelser på alt fra utvikling av brukerreisen, til innhold. SEO-spesialister hos Semway har bistått SA og utviklere i dette arbeidet med konkrete tiltakslister, rapporter og anbefalinger.
Benedicte Klyve, Marketing Manager, Svalbard Adventures