Publisert

Takk for det gamle, Facebook

Faglig påfyll

Ansatte i Semway i samtale

Facebook sjef, Mark Zuckerberg, meldte før nyttår at 2018 skulle bli året han fikset Facebook. Nå skjer det, og bedrifter; hold dere fast:

Meningsløst innhold og støy skal bort

Zuckerberg vil ta tilbake det Facebook en gang var – et sosialt samfunn basert på menneskelige interaksjoner og relasjoner. Innlegg fra venner og familie vil derfor rangere høyere enn alt annet.

I ukene fremover vil mediekanaler, bedriftssider og kjendiser derfor oppleve nedgang i rekkevidde, videovisninger og resultater. Mormors video av katten danker ut annonsering om supersalget hos ditt lokale kjøpesenter. Hvor hardt man rammes blir basert på hvilken type innhold som deles og hvordan mennesker engasjerer seg på det.

For privatpersoner er dette en etterlengtet endring. For bedrifter – ikke fullt så kult.

Hvordan håndtere nye Facebook?

Endringene kan for noen bli store, men dette betyr ikke slutten for deg som bedrift på Facebook. Bedriftssider vil fortsatt være synlige, men det må jobbes enda hardere for å produsere innhold som engasjerer. Innholdet må nå være så bra at følgerne vil dele det med venner av meningsfylte årsaker, ikke for å vinne en iPad. Har du en trofast kundebase, kan de velge «Se først i nyhetsstrøm» under innstillinger slik at ditt innhold blir prioritert i deres strøm – uavhengig av nye algoritmer.

Betalt annonsering vil etter all sannsynlighet også bli viktigere. Her spiller innhold og målretting en svært sentral rolle, hvor det nå er enda viktigere å treffe relevante mennesker med relevant informasjon.

Les mer om Facebook piksler og andre målrettingsverktøy her. 

Facebook har hintet om endringer lenge

Det at Facebook gjør endringer både i funksjoner og algoritmer, er ikke noe nytt. 20% tekstbegrensning i bilder, konkurranseregler og endringer i hva som regnes som gode resultater, er bare noen eksempler på hvordan Facebook tidligere har tatt grep for å rydde opp den støyete nyhetsstrømmen.

Nå gjelder det å legge gode strategier for hvilket innhold som skal publiseres, og at riktig innhold publiseres i riktig kanal.

Vi er klare for disse endringene – er du?