Publisert

Her kommer nye Facebook – FB5

Faglig påfyll


Fremtiden er privat

Facebook og Zuckerberg har vært i hardt vær i kjølevannet av Cambridge Analytica-skandalen. En rekke brudd på personvern i tillegg til andre skandaler har sørget for et enormt press til å bevise at de mener alvor når de nå sier at de skal ivareta brukernes personvern. 

På deres utviklerkonferanse, F8, i San Jose hevdet derfor Zuckerberg nylig at fremtiden er privat og at tjenestene både skal representere og ivareta dette. Kanskje ikke veldig overraskende da det også denne uken ble kjent at amerikanske myndigheter vurderer å kreve at Facebook ansetter en statlig godkjent personvernsekspert i tillegg til å utnevne Zuckerberg ansvarlig for implementering av alle personverntiltak – noe som også gjør han personlig ansvarlig for mulige lovbrudd i fremtiden.

Det gjøres derfor omfattende endringer på Facebook, Instagram og meldingstjenesten WhatsApp slik vi kjenner og bruker dem i dag. Men la oss fokusere på Facebook og Messenger her.

 

 

Ny innpakning

Designet endevendes og vi kan blant annet vinke farvel til den velkjente blå topplinjen. For “hvermannsen” kan det kanskje virke en smule sjokkerende, men for oss annonsører har det egentlig ingenting å si. Mer avgjørende er det nok at grupper og lokalsamfunn får prioritert plass, og feeden slik vi kjenner den i dag blir annerledes. Messenger får også en egen nyhetsfeed og det blir mulig å poste oppdateringer i selve meldingsappen. 

Det er her vi som annonsører kanskje bekymrer oss mest. Dette gir jo mindre plass til oss? Hvordan skal man som bedrift vinne kampen om oppmerksomheten mot venner og familie? 

Stikkordet er innhold. Godt innhold er alfa og omega for en velykket kampanje og er helt avgjørende i enhver markedsstrategi.

UI fra Facebook

Burde vi som markedsførere bli engstelige?

Nei. Den største forskjellen er fortsatt at man vil merke en nedgang i rekkevidde på innhold som ikke er sponset, slik Facebook også varslet i fjor. 

Sørg for at du har innhold tilpasset plasseringene i Facebook sfæren – spesielt Messenger, stories og grupper slik at du er tilgjengelig og synlig der kundene er. 

Det handler ikke lenger om å få flest likes, følgere og klikk. Godt innhold og en langsiktig plan tar deg så mye lenger. 

Vi som markedsførere og rådgivere burde ha dette som mantra allemann, spør du meg.

Innholdsmarkedsføring + Sosiale Medier = ❤️