Nå er det drøyt 7 år siden grunnleggerne av Semway satt en solrik høstdag på en benk i Slottsparken og tenkte «JA! La oss gjøre det!». Dette skjedde i kjølvannet av måneder med planlegging og analyser av markedet. Konklusjonen vår var at det var plass til det webbyrået vi skulle starte.

Deretter fortsatte planleggingen og forberedelsene, jobbene ble sagt opp, kontorer ble leid, navnet Semway ble bestemt, selskapet ble stiftet og i januar 2010 satt vi der – 3 hoder, 3 pc-er, 3 mobiltelefoner og store ambisjoner på et lite kontor!

Vi begynte fra grunnen, det var bare å ta opp telefonen og begynne å ringe. Alle jobbet med salg og alle jobbet med leveranse. Administrative oppgaver og regnskapet ble ordnet på kvelden når kundene ikke var tilgjengelige. For å lykkes forstod vi at det var slik det måtte være.

Kundene kom sakte, men sikkert og allerede i april fylte vi på i rekkene med en ny ansatt. I august ble ytterligere to ansatt og eventyret var i gang.

Blod, svette og tårer?

Vi har ikke angret en dag på valget. Det har ikke bokstavelig talt vært blod, svette og tårer, og det har vært MANGE arbeidstimer, sene kvelder, mye å lære seg og stadige utfordringer. Utfordringer og læring dannet fundamentet for Semways utvikling videre.

Dagene var lange, men det skaper resultater. Løpende vokste Semway videre parallelt med bransjens utvikling. Flere ansatte, flere kunder og et fagområde som hadde nye produkter og tjenester hver måned satte stadig større krav til grunnleggerne. Kunne tre barndomsvenner fra Oslo øst fortsette den fine utviklingen eller hadde de tatt seg vann over hodet?

Kaizen

Uttrykket og prinsippet Kaizen lærte vi først 5-6 år etter at Semway ble startet, men prinsippet hadde vi jobbet etter fra dag en. Kaizen er et Sino-japansk ord som ganske enkelt betyr «endring til bedre». Altså ønsket om å alltid forbedre prosesser, arbeidsflyt og alt annet i bedriften.

Som grunnlag for vår filosofi benyttet vi leveregel nummer en for internettmarkedsføring: teste – evaluere – optimalisere. Det er i praksis mer eller mindre det samme som Kaizen. Vi skal gjøre ting litt smartere og bedre hver gang vi gjør det.

Voksesmerter og/eller organisk vekst?

Semway har så langt ikke hatt noen åpenbare voksesmerter, men vi har opplevd flere tilfeller der det hadde vært fint å vært flere, kunnet litt mer, hatt litt mer erfaring osv. Vi har aldri bitt av mer enn vi kunne tygge, selv om vi ikke har vært fremmede for utfordringer og å gjøre ting vi nødvendigvis ikke har gjort tidligere.

Å vokse er moro. Det har hele veien vært en strategi å vokse organisk, altså litt etter litt. Det var mange grunner til det, men i hovedsak dreide det seg følgende:

  • Ikke ta for stor risiko og fortsette å være lønnsomme
  • Kunne opprettholde holdningen, mentaliteten og arbeidsmiljøet
  • Være sikre på at alle skal kunne levere kvalitet

Trygge arbeidsplasser har alltid vært viktig for oss. At Semway er bygget fra en aksjekapital på 102 000 kroner forteller også om at det ikke har vært noen ressurssterke investorer som har hjulpet til.

Det er enkelt å ha et godt arbeidsmiljø når bedriften består av tre barndomsvenner som er enige om hvordan man skal ha det og hvordan man skal tenke. For hver ansatt som har begynt i Semway har det vært helt avgjørende å få videreført holdning og mentalitet til de nye. Vi tror på at Kaizen + trivsel = gode resultater, det har vi også skrevet om i bloggen tidligere.

Det er kort vei fra suksess til å mislykkes når alt man gjør er målbart og krever kunnskap og ekspertise for å kunne gjennomføres. Derfor har det vært ekstremt viktig at alle ansatte i Semway får opplæringen og plattformen de trenger for å skape gode resultater for våre kunder.

Vi forstod fort at dette ville ta tid og at organisk vekst var strategien som var riktig for oss.

Semway anno februar 2017

Semway er i dag 30 ansatte, deltidsansatte og freelancere som skaper gode resultater for våre kunder på internett. Det er en lang vei fra 3 til 26 ansatte. Fra 0 i 2009 til drøyt 39 millioner i omsetning i 2016 er også en sterk utvikling. På veien har vi blant annet blitt Gasellebedrift 3 av 3 år. Vi har ingen ambisjon om å stoppe her.

I juni 2016 gjennomførte vi et fullverdig trainee-program med traineer som fikk jobbe heltid en hel måned. Rekrutteringen ble gjort via Snapchat og  vi gjorde plass til 6 traineer som akkurat var ferdig med studiene sine eller hadde et år igjen. Trainee-programmet ble en suksess, både omtalt her og her og er et program vi skal gjenta i år.

I august satt det 11 stykker på opplæring (traineer som ble ansatt, nyansatte og tidligere deltidsansatte som begynte fulltid). De 11 på opplæring var flere ansatte enn Semway var for bare noen år siden, kontrastene er store.

Med det vi kaller «the Semway» bygger Semway videre for å kunne møte våre kunders behov og ønsker. Nettsideavdelingen vår leverte i 2015 over 50 nettsideprosjekter og i 2016 leverte vi enda flere med utvidet kapasitet og kompetanse til å levere større, flere og mer komplekse prosjekter. Vi har fylt på i rekkene med ansatte som jobber med SEO og innhold og flere som jobber med betalt annonsering. 2016 har vært et spennende år!

Nå fortsetter vi med å jobbe hardt og er spent på fortsettelsen.

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.