Det er en ambisiøs overskrift. Skal vi dele alle våre forretningshemmeligheter og interne rutiner? Tja, det skal vi kanskje ikke, men vi er ikke redde for å dele vår filosofi. Det er den vi mener ligger bak at vi leverer gode resultater for våre kunder.

Er du av den late sorten og ikke liker å lese kan du hoppe over hele saken og lese konklusjonen i bunnen. Hvis du ikke faller i den kategorien håper vi du finner blogginnlegget interessant og leser videre.

 «Put your staff first, customers second, and shareholders third»

– Richard Branson

Dette har Richard Branson uttalt. Hvorfor sier han dette og hvorfor referer vi til dette sitatet på vår blogg?

Grunnen er en ganske enkelt at vi er helt enige! Det betyr ikke at vi ikke prioriterer våre kunder, men fornøyde ansatte gjør en god jobb for selskapets kunder. Han utdyper: «Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients.»

Fornøyd gir fornøyd

Det er enkel logikk, men veldig fort å glemme. De som er fornøyde gjør en god jobb både for bedriften og for kundene.

I Semway sørger vi derfor for at de ansatte har det morsomt på jobb. Kall det moderne, kall det Google-mentalitet, kall det noe annet. Vi mener ihvertfall at det fungerer. Men la oss forklare litt nærmere.

Hvordan har vi det gøy på jobb?

Først og fremst har vi det morsomt med det vi jobber med, interessante arbeidsoppgaver, blir utfordret og utvikler oss. I tillegg til det har vi og gjør ting i Semway som vi mener gjør oss bedre:

  • Spiller bordtennis på et bordtennisbord som står midt i kontorlokalet vårt
  • Øver oss på golfputting på kontoret
  • Har en Segway (vi måtte jo skaffe oss det når firmanavnet vårt er så likt!)
  • Har god kaffe fra vår egen kaffemaskin
  • Har et møterom som heter Panda, navnet ble gitt via forslag fra de ansatte og avstemning
  • Spiller Playstation
  • Arrangerer to kick-off årlig med interne og eksterne foredragsholdere
  • Har minimum en felles reise per år
  • Har sosiale aktiviteter som Julebord, lønningspils og felles middager
  • Har en teori om at å dele gjør oss bedre (som blant annet dette blogginnlegget)
  • Arrangerer interne kurs og konferanser som for eksempel Developers week
  • Gjennomfører felles aktiviteter og trening som cageball, squash, joggeturer etc.
  • Har egen egen kjøkkenkrok med ovn, steketopp, micro, vannkoker og kjøleskap på kontoret
  • Har en kantine tre etasjer ned
  • Har et fullt utstyrt treningsrom i underetasjen

Tanken er nærliggende, men Semway er ikke en lekeplass. Vi mener at det ikke går an å gjøre en fullgod jobb ved å sitte låst foran pc-skjermen hele dagen uten pauser. En pause hvor man rører litt på seg og tenker på og konsentrerer seg om noe annet er bra for alle. Det er også bra for trivsel, kreativitet og miljøet å ha andre aktiviteter i løpet av arbeidsdagen. Flere av våre mest kreative ansatte mener det fortsatt er litt for sterilt og lite rom for kreativitet i våre kontorer, så det skal vi forbedre snarlig!

Panda møterom

Teste – evaluere – optimalisere

Når vi hjelper våre kunder med markedsføring er det en selvfølge, teste – evaluere – optimalisere. Fasiten er aldri i hånd når vi begynner prosessen. Gode data og erfaring er et godt utgangspunkt, men utvikling krever stadig forbedring og å prøve noe nytt.

Akkurat den samme metodikken styrer vi Semway etter. Internett, internettmarkedsføring og dagens samfunn utvikler seg i et høyt tempo. Planen vi legger i dag kan fungere godt, eller det kan vise seg å være en total bom. Tilsvarende kan omfattende planer være utdatert når de er klare for å iverksettes.

Flat organisasjon og ønske om forbedring

Vi er per dags dato 26 ansatte i Semway, så det skal godt gjøres å ha en organisasjon med mange nivåer, men vi har som mål å beholde det slik også når vi vokser oss større. Med en flat organisasjon har vi tilpasningsdyktighet og rask utvikling som en av våre styrker. Våre ansatte skal ha stor påvirkningskraft, de er viktige og flinke.

De ansatte i Semway har unik kompetanse, hver og en av oss kan noe som ingen andre i Semway kan. I det ligger det muligheter for forbedring! Derfor ønsker vi alltid nye forslag til forbedringer i rutiner, kommunikasjon, løsninger, valg av programvarer, hva vi skal levere osv. Eksempelvis har vi et prosjektstyringsverktøy hvor de ulike avdelingene har ulike maler for prosjektene som skal gjennomføres. Disse malene er på ingen måte statiske. Dersom en som har jobbet i Semway to dager kommer med et forslag som kan gjøre vår leveranse bedre blir forslaget en del av malen og våre rutiner med en gang. Byråkrati bør være unødvendig, og et godt forslag er et godt forslag enten den som kommer med forslaget har jobbet lenge eller kort. I løpet av de neste prosjektene evaluerer vi om rutinen fungerer eller ikke. Deretter optimaliserer vi ytterligere og prøver på nytt.

Hva krever dette av de ansatte?

Frihet under ansvar kaller vi det. I praksis legger vi opp til at de ansatte i Semway i stor grad får påvirke sin egen arbeidshverdag.

Før frihet må man bevise at man er friheten verdig. Dette tar vi trinn for trinn, men fleksibilitet er et stikkord. Ansvar og frihet passer ikke for alle. Det krever modenhet, entusiasme, orden, fokus, vilje og drive. Generelt sett er vi alltid på jakt etter flinke mennesker som har vilje  til å lære mer og utvikle seg. Det er grunnleggende egenskaper vi er på jakt etter hos våre ansatte, men vi tilpasser også for dem som ikke ønsker frihet og ansvar på samme måte.

En bachelorgrad i markedsføring er veldig bra, men den harde virkeligheten er at en jobb i Semway er begynnelsen på en ny utdannelse. Utviklingen i vår bransje er rask, nye kanaler og produkter kommer og andre forsvinner. Dette er også bakgrunnen for at sulten er en av våre verdier. Det gjør at det ihvertfall ikke blir kjedelig på jobb, det er alltid noe nytt å lære.

Det er forventet at de ansatte i Semway er sultne, lærevillige, sosiale og flinke til å kommunisere. Alle er ikke og skal ikke være festens midtpunkt, men vi legger stor vekt på sosial trivsel og at våre kunder skal forstå hva vi leverer og skaper for dem.

 

Konklusjonen

Konklusjonen tar utgangspunkt i Richard Branson sin uttalelse «Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients.» I tillegg tester vi, evaluerer og optimaliserer/videreutvikler.

Vi prøver så godt vi kan å sørge for at de ansatte i Semway har en spennende, utviklende og morsom arbeidshverdag. Våre ansatte er Semway. Vår kunnskap, kompetanse og ekspertise er det vi leverer til våre kunder.

Skulle det være slik at du synes dette hørtes ut som et sted du selv eller noen andre du kjenner vil jobbe må dere ikke nøle med å kontakte oss.

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.