Så, hva er en konkurrentanalyse for SEO?
I en konkurrentanalyse for SEO handler det overordnet om å identifisere og evaluere konkurrentene dine med hensyn til deres organiske synlighet i søkemotorene. Dette innebærer blant annet å kartlegge
- hvilke søkeord de rangerer på
- hvilket type innhold de produserer
- hvordan de kommuniserer
- hvordan deres nettsted er strukturert
- hvilke sider som lenker til deres domene
Målet er å forstå hvorfor andre bedrifter rangerer høyere enn deg i søkemotorene og hvilke muligheter du har for å kunne overgå dem.
Organiske vs. direkte konkurrenter
Og når vi snakker om konkurrentanalyser for SEO, så skilles det mellom de bedriften din anser som direkte konkurrenter, altså de dere har definert som konkurrenter i markedet, og de organiske konkurrentene deres, altså de dere konkurrerer med i det organiske søkeresultatet på samme søkeord og rangeringer. I en konkurrentanalyse for SEO er det de organiske konkurrentene vi hovedsakelig ser på, men også hvordan bedriften ligger an i forhold til dine definerte konkurrenter.
Å gjennomføre en konkurrentanalyse som gir verdifull innsikt!
En konkurrentanalyse som skal gi verdifull innsikt som kan implementeres i SEO-strategien din innebærer flere viktige steg.
1. Identifiser konkurrenter
Første steg er å starte med å kartlegge og identifisere hvem dine største konkurrenter i det organiske søkeresultatet faktisk er. Er det de samme som du ser på som største konkurrenter ellers i markedet, eller er det noen helt andre?
Den enkleste og mest åpenbare måten å kartlegge konkurrenter på, er å gå til søkemotorer som Google og søke på de viktigste søkeordene dine, for så å notere ned nettstedene som havner på toppen blant de organiske resultatene. Om det er noen nettsteder som går igjen i flere av søkene, er det en god indikasjon på at dette er en sterk konkurrent. Dette er en fremgangsmåte som fungerer fint om det kun er en håndfull søkeord du ønsker å rangere på, men om det er snakk om flere, så er dette en metode som vil bli svært tidskrevende.
Det finnes derfor ulike verktøy som er gode hjelpemidler for å finne frem til hvem som er konkurrentene dine, som Semrush og Ahrefs. Her kan du få verdifull innsikt og oversikt over hvem som regnes som de største konkurrentene enten basert spesifikt på de søkeordene det er viktig for din bedrift å være synlig på, eller basert på de søkeordene nettstedet ditt rangerer på totalt.
I verktøyet kan du se hvor mange søkeord du har til felles med konkurrentenes domener og hvor mye trafikk disse får inn. Normalt ønsker man å kartlegge rundt 4-5 domener som de mest utpekte og største digitale konkurrentene.
2. Analyser konkurrentenes søkeord
Når du har identifisert hvem som er dine største konkurrenter, er neste steg å analysere deres organiske synlighet, og da spesielt hvilke søkeord de rangerer på, og hvilke de rangerer over deg på. Se blant annet på hvilke søkeord som fører mest trafikk til deres nettsted, og om det er noen søkeord de ikke har optimalisert for som du kan utnytte. Å forstå konkurrentene dine sin søkeords-strategi kan gi deg idéer til nye søkeord du kan målrette mot og hvilket innhold du bør fokusere på. Her er også verktøy som Semrush et godt hjelpemiddel for å kartlegge og analysere søkeord opp mot de du har identifisert som største konkurrenter.
Formålet med å analysere søkeordene er å kartlegge hvilke søkeord som er viktig for din bedrift å være godt synlig på, der hensikten er å enten optimalisere eksisterende innhold på nettstedet ditt basert på status, eller produsere nytt innhold for søkeord du ikke har på nettstedet i dag. Her er målet å alltid produsere og publisere bedre innhold enn det konkurrentene dine har gjort, som gir en bedre og mer verdi til brukerne.
3. Vurder konkurrentenes innhold
Innhold er en sentral del av SEO, så å analysere innholdet konkurrentene dine publiserer er viktig. Her må det gjøres et dypdykk i arbeidet konkurrentene dine har gjort for å finne ut hvilket innhold som gjør det bra og hvorfor, og hvilket innhold som gjør det mindre bra, som gir deg gode muligheter til å utnytte disse områdene. Se blant annet på type innhold konkurrentene dine har, som blogg-artikler, guider, FAQ-sider, caser, og lignende. Finn så ut som dette er type innhold som skaper suksess hos konkurrentene, og bruk dette som inspirasjon til den type innhold ditt nettsted også bør produsere.
Se også på kvaliteten på innholdet. Dette innebærer blant annet hvor godt skrevet innholdet er, om det er skrevet av en fagperson, om det inneholder fakta og faktisk korrekt informasjon, om det er oppdatert eller utdatert, og viktigst av alt, om det gir verdi til brukerne og svarer på søkeintensjonen deres.
Ved å forstå hva slags innhold som fungerer for konkurrentene dine og hvordan kvalitet det har, kan du tilpasse din egen innholdsstrategi for å fylle eventuelle hull eller gjøre det bedre.
4. Evaluer konkurrentenes backlenke-profil
Backlinks, altså lenker som andre eksterne domener sender inn til ditt domene, er også en viktig faktor for SEO. Når eksterne domener velger å lenke inn til ditt domene, ses det av søkemotorene som en tillitserklæring, og jo mer autorativt domenet som lenker til deg er, jo mer verdi gir det.
Vurder derfor konkurrenten dine sine backlenke-profiler for å se hvor deres lenker kommer fra. Om det kommer mange lenker fra autorative nettsteder, er det en indikasjon på at mange ser på innholdet deres som viktig og relevant, og du bør dermed vurdere sidene og innholdet det lenkes inn til og se om dette er noe som bør inkluderes i den egen strategi. Er det derimot store mengder lenker fra lavkvalitets-domener eller spam, er det enklere å overgå konkurrenten. For å evaluere backlenke-profilen til konkurrentene kan du også her bruke verktøy som Semrush til å analysere kvaliteten og kvantiteten på disse lenkene. Finn ut om det er noen lenke-muligheter som du kan benytte deg av, eller om du kan utvikle en bedre lenke-strategi.
5. Vurder teknisk SEO
Til slutt bør du også vurdere den tekniske statusen for de ulike nettstedene for å se om du også her kan overgå konkurrentene dine på ulike områder. Teknisk SEO refererer til hvor godt nettstedet er strukturert for søkemotorer. Se blant annet på nettstedenes
- brukervennlighet, herunder sidelastningstid, respons og visuell stabilitet. Dette kan du blant annet bruke Google sitt verktøy, Page Speed Insights, for å teste
- mobil-vennlighet og respons på mobile enheter. Dette kan bety forskjellen mellom brukere som velger å besøke nettstedet ditt fremfor konkurrentens nettsted
- strukturerte data, som hjelper søkemotorer som Google å få en bedre forståelse av innholdet som er på de ulike sidene
Ved å forstå hvordan konkurrentenes tekniske status er, kan du samtidig identifisere forbedringer som du kan iverksette på ditt eget nettsted.
Les også om hvorfor Core Web Vitals er viktig for deg og din nettside.
Implementering av tiltakene i din egen SEO-strategi
Når du har samlet all informasjonen fra konkurrentanalysen, er det viktig å oversette denne innsikten til konkrete tiltak. Lag en fremdriftsplan som fokuserer på de områdene der du har størst mulighet til å forbedre deg. Dette kan inkludere å oppdatere eksisterende innhold, produsere nytt innhold, forbedre lenkeprofilen eller gjøre andre justeringer på nettstedet ditt.
Husk at SEO er en langsiktig strategi, og at mest sannsynlig står heller ikke konkurrentene dine stille. Derfor er det viktig å gjennomføre konkurrentanalyser jevnlig for å holde deg oppdatert på hva som skjer i markedet, og for å sikre at du alltid ligger et steg foran.
Start i dag med å analysere dine konkurrenter, og se hvordan du kan ta din SEO-strategi til neste nivå! Ønsker du hjelp med konkurrentanalysen og SEO-strategien til bedriften din? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!