Publisert

Endringer i 2024

Livet i Semway

Mac og iPhone i en orange sofa
I fjor så vi store endringer i digital markedsføring, med flere Google-algoritmeoppdateringer og overgangen til Google Analytics 4. For markedsførere og alle som jobber med sporing og nettsider, gjør dette at vi fort må tenke nytt om hvordan vi når ut til kunder. I år står vi og overfor flere endringer, spesielt rundt bruk av cookies.
Lindis Jørgensen Bilde

Lindis Jørgensen
SEO-spesialist


INP erstatter FID i mars

Tilbake i 2020 introduserte Google en rekke signaler som retter fokuset mot brukeropplevelser på nettet – Core Web Vitals. Nå har de varslet et nytt signal som erstatter et annet, fra og med 12. mars.

INP erstatter FID, som måler hvor raskt en nettside blir responsiv. Når en bruker opplever at det tar lang tid før en meny åpner seg, et bildegalleri blar videre eller en video tar lang tid å laste inn, gir dette en dårlig brukeropplevelse.

En lav INP score vil si at siden reagerte konsekvent raskt på alle, eller de fleste, brukerinteraksjoner.

skjermbilde av nyhet om at INP erstatter FID i mars 2024
Google Search Console gir deg noe innsikt i hvilke URLer som kan ha problemer med INP.

Det vil være smart å ta en prat med utvikleren din og høre om dette er på plass i dag. Du kan også sjekke dette selv, i verktøyet Google Search Console.

3rd party cookie removal

Hva skjer? Hvorfor og når?
I 2024 vil tredjeparts cookies bli utfaset, primært av hensyn til personvern. Dette har pågått i flere år, men i år skal også Google Chrome fjerne bruk av tredjepart cookies i sin helhet, fortrinnsvis Q4. Google Chrome har allerede iverksatt dette på 1% av brukere av Google Chrome som er et betydelig antall brukere gitt markedsandelen Google Chrome har. 

Hvilken effekt har det for annonsører og de det påvirker?
Frekvensstyring, attribusjon og målretting basert på adferd blir vanskeligere i en fremtid uten tredjeparts cookies. Det vil eksempelvis være vanskeligere å målrette annonser i Meta basert på at brukere har besøkt nettsiden din, også kjent som retargeting.

Hva er medisinen? Finnes det en medisin?
Det er fortsatt gode måter å markedsføre seg og målrette annonser på uten å bruke tredjeparts cookies. Eksempelvis kontekstuell målretting, bruk av egne data, SEO og bruk av signaler tilgjengelig hos Meta og Google.

Endringen som vi står overfor og som er godt i gang stiller høyere krav til oss som digitale markedsførere. Både av teknisk karakter, men også markedsføringsfaglig. 

Nettsteder laget med Google-bedriftsprofiler blir slått av

Har du et domene som slutter med business.site, vil dette forsvinne fra og med mars.

En nettside som inneholder dette er laget med Google-bedriftsprofilen din og drevet av informasjonen på bedriftsprofilen din.

De som besøker nettstedet ditt etter mars vil bli videresendt til bedriftsprofilen din i stedet. Videresendingen vil fungere til og med 10. juni.

skjermbilde av Blomsterspira Gol sin Google nettside
Nettsider som denne blir borte.

AI-skiftet for søk

AI-verktøy som ChatGPT har blitt verdifulle for å effektivisere oppgaver, jobbe ut ideer og til å generere innhold. Til tross for dette har vi ikke sett noen endring i hvordan vi bruker søk.

Men, Bing har Bing chat og nå også Copilot, mens Google hadde Bard som nå er Gemini. I tillegg tester Google ut SGE som en annen måte å oppleve søkeresultater på. 

Alle disse AI-verktøyene er designet for å forbedre måten vi søker og interagerer med informasjon på nettet.

Bing chat, fra Microsoft, er et AI-drevet verktøy som gir brukere muligheten til å ha samtaler med søkemotoren for å finne svar og innsikt. Copilot videreutvikler denne ideen ved å integrere AI-verktøyet direkte i Microsofts økosystem.

På den andre siden har Google introdusert Gemini, den mest direkte måten å bruke AI-løsninger fra Google på. I tillegg tester de ut SGE (Search Generative Experience), som gir genererte søkeresultater og en ny måte å oppleve søkeresultater. Dette bruker AI for å generere mer nyttig og kontekstuell informasjon basert på brukerens søk.

Selv om det ikke er noen dato for når eller om dette kommer for testing i Norge, kan det påvirke hvordan vi måler organisk suksess. Fokuset på hva vi måler etter kan bevege seg mot konverteringer og generell merkevaresynlighet, i motsetning til rangeringer og klikkfrekvenser – som ofte er tilfellet.

Føler du deg overveldet av disse nye teknologiene eller trenger hjelp til å integrere dem i din virksomhet, er vi her for å hjelpe! Ta kontakt med oss for mer informasjon og støtte på veien mot en mer effektiv og AI-drevet fremtid.

Ønsker du mer informasjon?
Ønsker du mer informasjon?