Swedoor

Samarbeidet mellom Swedoor og Semway har pågått helt siden 2016, og gjennom de to siste årene har det vært et økt samarbeid og fokus på SEO, da Swedoor skulle lansere nye nettsider i Skandinavia.

Ytterdør fra SWedoor
43 %

økning i organisk trafikk

34 %

økning blant nye brukere

46 %

økning av antall visninger i Google søkeresultater

Bakgrunn

Swedoor er en av verdens største produsenter av dører og vinduer med produksjonsfasiliteter i 20 land. Produktsortimentet deres inkluderer blant annet innerdører og ytterdører for private hjem i tillegg til sikkerhetsdører og ståldører for offentlige bygg.

Med et stort merkevarenavn var det nødvendig med oppdaterte nettsider som ikke bare reflekterer den oppdaterte profilen deres men som også møter de tøffe kravene fra mer moderne og mindre tålmodige mobile brukere av nettsiden.

Forside av nettsiden til Swedoor på mobil og desktop
Forside av nettsiden til Swedoor på mobil og desktop

Målsetning

Da Swedoor skulle lansere sine nye nettsider i Norge, Sverige og Danmark var det organisk vekst og fokus på «mobile first» som var målet, noe som innledet det økte samarbeidet innenfor SEO.

For å møte de økte SEO- og innholdstrendene, ble det viktig å tilrettelegge for det som ville komme til å sette fokus fremover. Flere og flere brukere på nett søker via mobile enheter, noe Swedoor sin tidligere nettside ikke leverte godt på.

Forside av bloggsidene til Swedoor
Forside av spørsmål og svar sidene til Swedoor

Den nye nettsiden trengte derfor å være rask og brukervennlig, samtidig som den måtte oppfylle søkeintensjonen til brukerne som kommer inn på siden. Det ville også være viktig å minimere nedgangen i trafikk mellom en overgang til nye nettsider og samtidig bevare de gode plasseringene nettsiden hadde opparbeidet seg i søkeresultater opp igjennom årene.

«Tett dialog med vår SEO kontakt hos Semway har vært avgjørende i arbeidet vårt med å lansere nye nettsider i Skandinavia. Vi har jobbet som et team med tydelige oppgaver og rask respons hele veien.»

Tone Strand, Digital Traffic Manager, JELD-WEN Northern Europe

Løsning

Frem til lanseringen i mars 2020, ble det jobbet systematisk med en plan som ble lagt frem for kunden. Dette var en plan med ulike tiltak innenfor SEO som ville være nødvendig for å gjennomføre en god lansering, i tillegg til å bevare de sterke rangeringer som nettsiden allerede hadde i søkeresultater. Den organiske trafikken som kommer inn til nettsiden er betydelig, og et fall i organiske rangeringer ville ha en direkte påkjenning for bedriften.

Samtidig var begge parter åpne om hva som bør endres på av innhold og kundereiser inne på nettsiden for at dette skulle fungere så godt som mulig. Av tiltak relatert til SEO har det vært gjort en stor jobb med å sette opp videresendinger fra tidligere domene over til nytt domene, forsikre at riktig innhold møter riktig bruker i søkeresultater og å kartlegge eventuelle problemer fortløpende.

I etterkant av lanseringen har samarbeidet fokusert på muligheter for optimaliseringer og andre tiltak innenfor SEO som vi mener er nødvendige for å forbedre nettsiden. Prosjektet har vært en suksess ved tett dialog mellom de involverte og klare oppgaver om hva som til enhver tid bør løses og jobbes med.

Forside for ytterdører fra SWedoor

Resultater

Lanseringen Swedoor gjorde av nye nettsider har sørget for funksjoner som er bedre tilrettelagt dagens brukere samt fremtidens brukere. Vi vet at brukernes forventninger av innhold er i stadig endring, og tiltakene som er gjort innenfor SEO gjør at nettsiden derfor er godt utstyrt i påvente av et større fokus på talesøk og mobil trafikk.

Nettsiden er mer brukervennlig og mer intuitiv for brukere som vil finne frem til riktig innhold. Samtidig er nettsidens tilstedeværelse i det organiske søkeresultatet forbedret sammenlignet med før lansering.

Antallet av mobilbrukere har på den norske nettsiden økt med 50%. I Sverige har økningen vært på 64%, mens det i Danmark har vært en økning på 63% brukere på mobil.

Les mer om hvordan vi jobber med SEO og innhold her.

«Det er utrolig givende og spennende å samarbeide med Swedoor. De er alltid positive til å teste nye kanaler og muligheter. De er veldig delaktig i planlegging og gjennomføring og ikke minst oppfølging av resultatene vi sammen skaper underveis. For oss som leverandør er det veldig givende å samarbeide med kunder som er så proaktive og positive til digitalisering.»

Christer Engh, Salgsleder | Partner, Semway

Tjenester vi har levert: SEO og innhold, Performance

Vil du forbedre den organiske synligheten til bedriften din i søkeresultatet?