Hva innebærer grønn SEO?
Grønn SEO handler om å optimalisere nettsiden din for å få en mindre miljøpåvirkning. Dette betyr at man skal kunne forbedre synlighet i søkemotorer som Google, samtidig som man tar hensyn til miljøet.
«The internet, if a country, would be the world’s 7th largest emitter of CO2 pollution.» Kilde: GreenSEO.org
I tillegg handler grønn SEO om å gjøre nettsiden din ressurseffektiv, noe som ikke bare bidrar til en bedre brukeropplevelse, men som også kan redusere karbonavtrykket til nettstedet ditt. Grønn SEO er med andre ord en kombinasjon av god teknisk SEO-praksis og en bevissthet rundt hvordan digitale aktiviteter påvirker miljøet.

Fem måter å gjøre SEO’en din grønnere
Det finnes flere tiltak du kan gjøre for å ta hensyn til bærekraft når du jobber med nettsiden din, og som nevnt tidligere, er det sannsynlig at du allerede gjør noen av dem. Her har vi samlet fem konkrete tiltak som kan bidra til å gjøre nettstedet ditt grønnere:
- Optimaliser teknisk SEO: Reduser nettsidens lastetid, ha fokus på Core Web Vitals, komprimere bilder og optimaliser for mobil. I tillegg ha fokus på en ren URL-struktur og brukervennlighet, slik at brukeren enkelt finner informasjonen de søker uten å gjøre for mange klikk.
- Grønn webhosting: Velg en webhoster som bruker fornybare energikilder til å drive serverene som holder nettstedet ditt online. Et eksempel er å finne en host som benytter seg av fornybar energi.
- Bærekraftig innholdsstrategi: Lag innhold som kan leve over tid, og som ikke må byttes ut eller oppdateres kontinuerlig. Optimaliser også innhold for lavere energiforbruk, for eksempel uten unødvendige lange tekster eller tunge bildefiler.
- Grønne SEO-verktøy: Bruk verktøy som er ansett å være SEO-vennlige. Et eksempel er det kjente SEO-verktøyet Screaming Frog. Du kan lese mer om grønne SEO-verktøy her.
- Måling av karbonavtrykk: Det finnes flere verktøy som lar deg måle nettstedets miljøpåvirkning, sånn du kan implementere tiltak deretter. Et eksempel på et verktøy som lar deg gjøre dette er websitecarbon.com.

Vil grønn SEO gå på bekostning av effektivitet og kostnad?
Mange tenker kanskje at det å prioritere bærekraft i SEO-arbeidet vil koste både tid og penger. Men sannheten er at grønn SEO ofte går hånd i hånd med god, tradisjonell SEO. Flere av de optimaliseringstiltakene du allerede gjør i dag, bidrar faktisk også til en mer bærekraftig nettside.
«Almost everything about green SEO is good for regular SEO» Kilde: Ricketyroo
Når du for eksempel forbedrer lastetid, komprimerer bilder og lager en ryddig URL-struktur, gjør du ikke bare nettstedet mer tilgjengelig og brukervennlig – du reduserer også karbonutslippene. En rask og effektiv nettside krever mindre energi å laste inn, noe som betyr at brukerne finner det de leter etter uten å måtte laste inn flere sider enn nødvendig. Samtidig unngår du å ha unøvendig innhold som tar opp kapasitet og skaper ekstra belastning på serverne. Resultatet? Fornøyde brukere, bedre rangeringer og et mindre klimautslipp.

Fremtidige trender innen grønn SEO
Grønn SEO er i vekst, og det spekuleres i om søkemotorer snart vil begynne å belønne miljøvennlige nettsteder med bedre rangeringer. Samtidig kan vi anta at det vil komme en fremvekst av sertifiseringer og standarder som tydelig merker bærekraftige nettsider.
Kunstig intelligens spiller også en rolle i utviklingen, ved å identifisere ineffektive prosesser og foreslå energibesparende tiltak. Fremtiden peker mot at grønn SEO kan bli en integrert del av hvordan nettsteder vurderes og rangeres.
Spørsmålet er ikke om grønn SEO vil bli viktigere, men hvor raskt du velger å tilpasse deg. Er du klar til å lede an mot en grønnere digital fremtid?
Er du klar for å gjøre nettsiden både grønnere og mer synlig? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med både SEO og grønn SEO!