Publisert

Derfor bør du satse på lead ads i sosiale medier nå!

Faglig påfyll

tegning av hender som trykker på en mobiltelefon
Lead ads på sosiale medier er et nyttig og effektivt verktøy som mange muligens glemmer litt i mediemiksen, gjerne fordi det nesten virker for enkelt, og for noen kanskje litt useriøst? Jeg er her for å fortelle deg det motsatte!
Sofie Oline Wilberg Bilde

Sofie Oline Wilberg
Leder Sosiale Medier


Innleggets innhold:

Hva er egentlig en lead ad?

Jo, en lead ad er kort fortalt en annonse som sender deg til et ferdigutfylt skjema, eller destinasjonsside om du vil, på den sosiale plattformen du allerede er på. Den minimerer derfor friksjonen man får ved å sende brukeren bort fra det de egentlig holdt på med og inn på en ekstern nettside for å kunne konvertere. Den gjør det dermed både raskere, enklere og jeg vil påstå også morsommere å bli en kunde eller et lead. 

Annonsene kan settes opp på de fleste sosiale kanalene. Likt for de fleste plattformene er at man først lager en “vanlig” annonse med bilde, video, tekst og det du ønsker den skal inneholde for å appellere til målgruppen og fange oppmerksomheten i feeden. Vi anbefaler derfor å lage tilpassede annonser til de ulike segmentene i målgruppen din. 

Fra annonsen kan man trykke direkte til konvertering, for eksempel med CTA-knapper som “Meld meg opp” eller “Book time”. Deretter vil man bli sendt til et ferdig utfylt skjema med den kontaktinformasjonen du som bedrift trenger fra brukeren for at han eller hun kan bli et kvalifisert lead. 

Du kan sende alle klikkene inn til samme skjema, men du kan også velge å tilpasse kontaktskjemaet med ulikt innhold til ulike segmenter. 

Fordeler med lead ads

  • Lavere friksjon for brukerne (Slipper å bytte plattform)
  • Tilpassede kontaktskjema til ulike segmenter i målgruppen din
  • Økt konverteringsrate sammenlignet med vanlige annonser

Hvordan lage effektive lead ads?

Kontaktinformasjon som navn, nummer, bosted med mer kan hentes automatisk fra profilen til vedkommende og gjør derfor veien fra annonse til konvertering kort ettersom skjemaet allerede er ferdigutfylt og klart til å sendes inn. 

Om man ønsker mer utfyllende informasjon kan man legge inn manuelle spørsmål, flervalgsspørsmål, betingede spørsmål, butikk-finner og time/avtaleforespørsel. 

Man bør også sprite opp skjemaet med bilder, tekst og kreative løsninger slik at det ikke bare blir et sjelløst navn & nummer-skjema som kan ta piffen ut av enhver kreativ sjel.  

Invester derfor litt tid på å lage fristende titler, bruke relevante bilder og tydelige CTA’s (Call-To-Actions). 

En god lead ad er kort og konsis, men samtidig innholdsrik nok til at brukeren trigger på den og ønsker mer. 

Hvordan få mest mulig ut av lead adsene?

Før selve jobben med det kreative kan begynne er det naturligvis viktig at man tar standpunkt til segmentering og målretting av annonsene slik at innholdet kan utformes deretter og dermed også treffe de riktige menneskene. 

Det er mye å hente på å samkjøre lead ads med for eksempel e-post-markedsføring og CRM-system for oppfølging. Nå har endelig Meta også gjort det mulig å knytte Google Sheets direkte på annonsene. Slik kan man enkelt følge opp leads fortløpende fra et Google-dokument i stedet for å gå via annonseplattformen manuelt for å laste ned leads daglig. 

Mitt beste tips for å lykkes med lead ads er å gjøre det gøy og tenke litt annerledes. Hvorfor ikke sette opp en lead ad med chat som utgangspunkt? Da bygger du en tettere relasjon til vedkommende og du kan skreddersy hvilken informasjon du både gir og får. 

Tredobling av kampanjemålet med lead ads for foodora!

Et eksempel på mer kreative lead ads, var da vi skulle hjelpe foodora med å rekruttere 600 nye bud på seks måneder. Her ble lead ads et avgjørende verktøy for å ikke bare nå, men overgå målet. Gjennom kampanjeperioden benyttet vi en bred miks av organiske og betalte annonser på plattformer som Meta, TikTok, Jodel, Snapchat og via Native ads. På Facebook og Instagram satte vi opp spesial-designede lead-annonser som enten fungerte som interaktive samtaleverktøy eller som skjemaer, for å gjøre prosessen rask og sømløs for potensielle kandidater. Resultatene var imponerende – lead adsene leverte de beste prestasjonene av alle aktiviteter og førte til en tredobling av kampanje-målet.

Eksempler fra lead ads for foodora i sosiale medier

eksempel på en lead-annonse fra Meta for foodora
Lead ad for foodora riders på Facebook.

På Facebook ble det satt opp en annonse som ga brukerne mulighet til velge å få svar på spørsmål i en chat, samtidig som foodora kunne hente inn kontaktinformasjonen til brukerne som de trengte for å gjøre de til et lead.

eksempler på annonser fra Meta for Foodora
Ved klikk på annonsen får man velge et spørsmål i chat som man ønsker å få svar på.

På WhatsApp fikk brukerne samme mulighet, og kunne velge å starte en chat med et spørsmål de ønsket å få svar på.

eksempler på annonser fra Meta for Foodora
Lead ad for foodora riders på WhatsApp.
eksempel fra en lead-annonse på meta for foodora
Ved klikk på annonsen får man velge et spørsmål i chat som man ønsker å få svar på.

Med en lead ad kan man også be brukeren svare på noen enkle spørsmål om seg selv for å bli et lead i jakten på nye foodora riders, som i eksemplet nedenfor.

eksemplel på lead-annonse for foodora
Lead ad på Facebook for foodora riders.
eksempel fra en lead-annonse på meta for foodora
Stegene brukeren går gjennom direkte i chat med foodora ved klikk på annonsen.

 

Mer om caset med foodora kan se her.

Andre eksempler på muligheter med lead ads

 

Stillingsutlysninger

Annonse for en stillingsutlysning som SEO-spesialist i Semway på Facebook og Instagram.

Eksempel på en lead-ad i Meta for Semway på en stillingsutlysning
Lead ad på Facebook for ledig stilling.
Eksempel på en lead-ad i Meta for Semway
Lead ad på Instagram for ledig stilling.

Her kan man for eksempel gi brukerne litt informasjon om stillingen og be de oppgi sin beste grunn for hvorfor de burde bli ansatt, sammen med innhenting av nødvendig kontaktinformasjon for å at vi skulle kunne ta kontakt med og følge opp de potensielle kandidatene.

lead-annonse for stillingsutlysning i semway
Første steg i annonsen ber brukeren gi sin beste grunn for å bli ansatt i stillingen.
første steg i lead-annonse for stillingsutlysning i semway
Andre steg i annonsen ber om nødvendig kontaktinformasjon.
takk-side i lead-annonse for stillingsutlysning i semway
Tredje steg i annonsen informerer om at brukeren vil bli kontaktet.

Leadsene som kommer inn via annonsen legger seg automatisk i et Google Sheets-dokument, som vist i eksempelet nedenfor.

Eksempel på hvordan leads fra en lead-ad i Meta kommer automatisk inn i et regneark
Liste med leads automatisk hentet inn fra en leads-kampanje.

Boligprosjekter

For boligprosjekter, kan man blant annet sette opp en lead ad på Facebook som lar brukerne melde interesse for prosjektet ved å velge hvilke type bolig de kunne tenke seg mer informasjon om og når det passer å bli tatt kontakt med, sammen med innhenting av nødvendig kontaktinformasjon. Dette gjør brukeren til et lead som kan følges opp videre.

lead-annonse for et boligprosjekt
Lead ad for boligprosjektet SVA Nesodden.
spørsmål til bruker i en lead-annonse for et boligprosjekt
Første steg i annonsen lar brukerne velge type bolig som er av interesse.
spørsmål til bruker i en lead-annonse for et boligprosjekt
Andre steg i annonsen lar brukerne velge når på dagen de ønsker å bli kontaktet for informasjon.
innhenting av kontaktinformasjon i en lead-annonse for et boligprosjekt
Tredje steg i annonsen ber brukeren om nødvendig kontaktinformasjon.

Booking av selskapslokaler

Eksempel på en lead ad på Instagram for booking av selskapslokaler satt opp som en chat-samtale, der brukerne ved å dele informasjon om sitt behov sammen med kontaktinformasjon, kan få et tilpasset tilbud.

eksempel på en lead-annonse for utleie av selskapslokaler
Lead ad på Instagram for utleie av selskapslokaler. (Bildet brukt i dette eksemplet er AI-generert.)
tilhørende chat til en lead-annonse for utleie av selskapslokaler
Første steg i annonsen stiller brukeren spørsmål om interesse for et tilbud.
tilhørende chat til en lead-annonse for utleie av selskapslokaler
Andre steg i annonsen ber om informasjon om behov og kontaktinformasjon.
tilhørende chat til en lead-annonse for utleie av selskapslokaler
Tredje steg i annonsen informerer om at brukeren vil bli kontaktet med et tilbud.

Oppsummert gir lead ads en unik mulighet til å tenke nytt om hvordan du kommuniserer med målgruppen din og bygger kundelister direkte fra sosiale medier på. Ved å stille de riktige spørsmålene kan du gjøre kundereisen smidigere for både deg og kunden – et solid utgangspunkt for å skape verdi. Tilbyr du i tillegg et verdifullt insentiv, som en guide, mal eller lignende, som belønning for konvertering, kan du forsterke effekten av kampanjen ytterligere.

 

Lykke til med leadsene! Og er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å generere flere verdifulle leads, kan du gjerne ta kontakt med oss, så tar vi en prat over en kopp kaffe.

Vil du skape kreative lead ads med oss?
Vil du skape kreative lead ads med oss?