Det rulles hele tiden ut nye KI-verktøy som i større eller mindre grad kan hjelpe brukeren. I annonseadministrasjonen til de ulike plattformene tar KI stadig større plass, og mulighetene fortsetter å bli flere. Hva er disse mulighetene?
Meta
Meta introduserte Advantage+ i 2022, og har siden den gang utvidet mulighetene under dette navnet.
I konverteringskampanjer kan man skru på Advantage+ allerede i første steg, og på den måten forenkle oppsettet. Her vil målgruppedefinering være annerledes, og utgangspunktet vil være en svært åpen målretting. Videre vil Meta foreslå anbefalte annonser.
På annonsenivå kan man skru på ulike Advantage+ forbedringer. Dette kan være at KI legger musikk på annonsen, endring av format og KI-genererte bakgrunner.
Nylig åpnet Meta opp muligheten for å skape bilder basert på et opprinnelig bilde du laster opp. Dette, og KI-genererte bakgrunner kan gjøre innholdsproduksjonen enklere.
KI-løsninger
- Publikum
- Annonseinnhold
- Destinasjoner
- Plassering
- Budsjett
Accelerate er LinkedIn sin KI-assisterte kampanjetype. Dette verktøyet er tilgjengelig ved kampanjetypene Nettstedbesøk og Leadsgenerering.
Ut fra nettsiden du legger inn som kilde vil LinkedIn lage en produktbeskrivelse av det du vil annonsere for. Denne kan justeres på manuelt, men det er denne beskrivelsen som danner grunnlaget for hvordan KI lager kampanjen din. Dette innebærer opprettelse av annonser, målretting og budsjett.
I tillegg til dette har du en KI-assistent som veileder og hjelper underveis.
KI-løsninger:
- Annonseinnhold
- Publikum
- Plassering
- Budsjett
TikTok
TikTok har nylig lansert Smart+. Tidligere har de hatt verktøy som Smart Creative og Symphony Assistant, men med Smart+ kan man kjøre AI-baserte kampanjer. Man setter ønsket mål, laster opp materiell og setter GEO og språket på målgruppen. Resten gjør Smart+.
Smart+ er tilgjengelig på flere kampanjetyper:
- Nettsidekonverteringer
- Katalogannonser
- Kundeemnegenerering
- App-kampanjer
KI-løsninger:
- Annonseinnhold
- Publikum
- Budsjett
I tillegg til Smart+ har TikTok også flere andre muligheter. Smart Creative er en løsning som inneholder noe av de samme mulighetene som Advantage+ på Meta har, men begrenses til variasjon av annonseinnhold.
Når det gjelder innhold, lanserte TikTok tidligere i år Symphony Assistant. Dette verktøyet kan ved hjelp av kunstig intelligens blant annet hjelpe brukeren til å lage annonseskript, sparre på kreative ideer og gi innsikt på trender.
Videoproduksjon av annonser er noe som kan være krevende for mange. Video Editor kan gjøre denne jobben. Her kan du velge mellom flere templates, og legge inn et manus som skal leses. Dette er en interessant løsning for bedrifter som ønsker å teste annonsering på TikTok, men ikke har ressurser til innholdsproduksjon.
Andre plattformer
Dette er tre av de plattformene vi bruker mest, og som i tillegg har store KI-løsninger i kampanjeoppsettet.
Snapchat har ikke en like helhetlig løsning i annonseadministratoren som de andre kanalene i denne artikkelen. De har som alle andre automatiseringsløsninger for annonseoppsett og distribuering, men ikke et rent KI-verktøy for hele oppsettet. I tillegg har Reddit og X tidligere i år rullet ut verktøy med mange av de samme mulighetene som de som er beskrevet over.
Som mange andre, ønsker vi i Semway å være oppdatert på alle disse nye løsningene og teste de ut fortløpende. For bedrifter som ønsker å gjøre annonsering – men mangler ressurser eller kunnskap – kan mye av dette både være tidsbesparende og forbedre resultatene. Samtidig mener vi det fortsatt er viktig med ekspertisen, for å kunne ta veloverveide valg på hvilke innstillinger man skal bruke og hvilke man bør skru av.
Ta gjerne kontakt enten om du er nysgjerrig på kunstig intelligens, ønsker å sparre eller vil vite mer om hvordan vi jobber med dette.