I følge Ipsos er det over 2,8 millioner nordmenn innom det sosiale nettverket – hver eneste dag! Det er over 3,4 millioner registrerte norske brukere. Det i seg selv gjør at facebook-annonsering er spennende og kan gi svært gode resultater.

Foruten at vi når et stort publikum, er muligheten til målretting av annonser en annen god grunn til å utforske Facebook markedet. Vi betaler kun når noen velger å klikke på annonsen, som gjør at denne annonseringen er svært gunstig økonomisk.

Målretting av annonsene

Facebook har unikt mye informasjon om brukerne. Det kan benyttes av annonsørene til å målrette sine annonser mot riktig målgruppe. Blant annet kan annonseringen målrettes mot:

  • Geografi
  • Alder
  • Kjønn
  • Sivilstatus
  • Interesser for utdanning
  • Språk
  • Venners venner
  • Egne kundebaser via mail/telefonnummer
  • Besøkende og/eller konverteringer på ditt nettsted*
  • Desktop og/eller mobil

*Dette betinger at Facebook pixel er installert på deres nettsider. Dette kan vi hjelpe til med.

For å få et godt utbytte av annonseringen er det viktig å vite hvem annonsene skal rettes mot!

Ulike måter å annonsere på

På Facebook kan man benytte annonsene til forskjellige formål. Den mest brukte på grunn av gode resultater er promotert post i newsfeed – som her. I tillegg er det også mulig å annonsere for:

  • Å få flere likes på Facebooksiden
  • Poster som er publisert på deres Facebookside
  • Hendelser (for eksempel check in, arrangementer, venners aktiviteter)
  • Facebook applikasjoner
  • Tilbud og produktkatalog
  • Innhente leads og informasjon over potensielle kunder
  • Nedlastning av din applikasjon
  • Skape engasjement eller trafikk til ditt nettsted
  • Annonsere på tvers av kanaler som Facebook, Instagram og Audience network

Det finnes en rekke muligheter gjennom verktøy som Facebook tilgjengeliggjør for byråer som er tilknyttet Facebook (deriblant Semway). Man kan blant annet lage såkalte «dark posts» som kun vil være synlig for de du ønsker, og som ikke vil bli liggende på tidslinjen på bedriftssiden. På denne måten kan man tilpasse budskapet for spesifikke målgrupper uten at dette vil være synlig for «alle».

En annen mulighet er annonseformatet Canvas. Det er et faktum at stadig flere benytter seg av Facebook på mobil. Canvas er kun tilgjengelig for mobilbrukere og kan sammenlignes med en unik landingsside – der brukeren forblir på Facebook og innholdet lastes lynraskt. Dette gjør at annonsen rangerer høyere i algoritmen til Facebook. Canvas er et format som muliggjør budskapsformidling på en nyskapende måte ved at man kan zoome inn på bilder eller vippe mobilen for å se panoramabilder. En canvas produseres av en symfoni av tekst, bilder og video der man kan ha flere handlingsknapper eller der målet er generell merkevarebygging. Flere av våre kunder har oppnådd gode resultater ved å annonsere på denne måten.

Test, analyser og juster

Som i andre kanaler på internett, er det like viktig på Facebook at man tester og analyserer resultater. Bruksmønsteret på Facebook skiller seg fra side til side, derfor er det viktig og bruke egne erfaringer for fremtidige kampanjer.


Det er viktig å teste ut ulike annonsebudskap, bilder og målgrupper for å finne oppskriften som gir annonsøren de ønskede resultatene. Med god oppfølging, evaluering og analyse kommer også de gode resultatene.

Din bedrift på Facebook

Det finnes ingen standard veiledning for hvordan man skal gjøre det bra på Facebook, men det finnes noen gyldne regler for utgangspunktet. Først og fremst er det viktig å tilpasse bruken ut i fra bedriftens ståsted og formål. Det er viktig å tenke nøye over hvorfor man vil være på Facebook og hva man vil oppnå ved å annonsere der. Fokuset må være på annonsørens visjon, hva vil dere oppnå? Hvem skal dere henvende dere til? Bestem dere for hvilken «stemme» dere skal bruke utad og velg ut kategorier når det gjelder hva dere skal dele. Derfor er strategi i sosiale medier svært viktig.

På en enkel måte kan man si at, om man har en god strategi i bunn, er ærlige og gjør bra ting, vil man i de aller fleste tilfeller oppleve suksess. Bruken av sosiale medier i Norge er fortsatt stigende, så det er ingen grunn til at akkurat din bedrift ikke skal benytte seg av dette spennende annonsemarkedet!

Sammen med oss i Semway kan dere gjøre Facebook til noe positivt for bedriften deres, ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat.

Trenger du hjelp med å nå frem på sosiale medier?

Vi hjelper deg med alt fra oppretting av profil til hvordan drifte den. Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post, så tar vi kontakt!