I følge Facebook sine egne tall er det totalt 2,2 millioner nordmenn innom det sosiale nettverket – hver eneste dag! Det er 3 millioner registrerte norske brukere. Det i seg selv gjør at facebookannonsering er spennende.

Foruten at vi når et stort publikum, er muligheten til målretting av annonser en annen god grunn til å utforske Facebook markedet. Vi betaler kun når noen velger å klikke på annonsen, som gjør at denne annonseringen er svært gunstig.

Målretting av annonsene

Facebook har unikt mye informasjon om brukerne. Det kan benyttes av annonsørene til å målrette sine annonser mot riktig målgruppe. Blant annet kan annonseringen målrettes mot:

  • Geografi
  • Alder
  • Kjønn
  • Sivilstatus
  • Interesser for utdanning
  • Språk
  • Venners venner
  • Egne kundebaser via mail/telefonnummer
  • Desktop og/eller mobil

For å få et godt utbytte av annonseringen er det viktig å vite hvem annonsene skal rettes mot!

Det er 3 millioner norske Facebook brukere

Facebook, april 2014

Ulike måter å annonsere på

På Facebook kan man benytte annonsene til forskjellige formål. Den mest brukte på grunn av gode resultater er promotert post i newsfeed – som her. I tillegg er det også mulig å annonsere for:

  • Å få flere likes på Facebooksiden
  • Poster som publiseres på deres Facebookside
  • Hendelser (for eksempel check in, arrangementer, venners aktiviteter)
  • Facebook applikasjoner

Det finnes en rekke muligheter gjennom verktøy som Facebook tilgjengeliggjør for byråer som er tilknyttet Facebook (deriblant Semway). Man kan blant annet lage såkalte «dark posts» som kun vil være synlig for de du ønsker, og som ikke vil bli liggende på timeline på firmasiden. På denne måten kan man tilpasse budskapet for spesifikke målgrupper uten at dette vil være synlig for «alle».

Test, analyser og juster

Som i andre kanaler på internett, er det like viktig på Facebook at man tester og analyserer resultater. Brukermønsteret på Facebook skiller seg fra side til side, derfor er det viktig og bruke egne erfaringer for fremtidig kampanjer.

Det er viktig å teste ut ulike annonsebudskap, bilder og målgrupper for å finne oppskriften som gir annonsøren de ønskede resultatene. Med god oppfølging, evaluering og analyse kommer også de gode resultatene.

Din bedrift på Facebook

Det finnes ingen standard veiledning for hvordan man skal gjøre det bra på Facebook, men det finnes noen gyldne regler for utgangspunktet. Først og fremst er det viktig å tilpasse bruken ut ifra bedriftens ståsted og formål. Det er viktig å tenke nøye over hvorfor man vil være på Facebook og hva man vil oppnå ved å annonsere der. Fokuset må være på annonsørens visjon, hva vil dere oppnå? Hvem skal dere henvende dere til? Bestem dere for hvilken «stemme» dere skal bruke utad og velg ut kategorier når det gjelder hva dere skal dele. Strategi i sosiale medier er svært viktig, les mer om det her.

På en enkelt måte kan man si at om man har en god strategi i bunn, er ærlige og gjør bra ting, vil man i de aller fleste tilfeller oppleve suksess. Bruken av sosiale medier i Norge er fortsatt stigende, så det er ingen grunn til at akkurat din bedrift ikke skal benytte seg av dette spennende annonsemarkedet!

Sammen med oss i Semway kan dere gjøre Facebook til noe positivt for bedriften deres, ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat!

Trenger du hjelp med å nå frem på sosiale medier?

Vi hjelper deg med alt fra oppretting av profil til hvordan drifte den. Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post, så tar vi kontakt!