Sosiale medier – strategi og merkevarebygging

Få et tilbud

Bruken av sosiale medier har endret seg betraktelig de siste årene. Det har ført til at vi har sett et behov for at bedrifter både tar eierskap til kanalene sine og er synlige der brukere befinner seg.

Villbrygg

foodora

– Vi har gjort en grundig evaluering av måten vi jobber med sosiale medier på. Det har ført til at vi har snudd opp ned på vår arbeidsmetodikk.

Strategi for sosiale medier

Å jobbe med strategi for sosiale medier innebærer å planlegge, implementere og evaluere en organisasjons aktiviteter på sosiale medier. Mer konkret betyr dette å identifisere målgrupper, velge relevant kanalmiks, planlegge og produsere innhold, og å jobbe aktivt med community management.

Bedriften din bør jobbe strategisk med sosiale medier fordi det styrker merkevare, omdømmet og synlighet. Du vil først og fremst få muligheten til å nå ut til en stor og variert målgruppe, bygge et fellesskap av følgere, og skape dialog, tillitt og relasjon. I tillegg gir sosiale medier muligheten til å drive trafikk til nettsiden, som igjen kan gi økning i salg og inntekter.

I sum er strategi for sosiale medier en effektiv måte for bedrifter å oppnå sine overordnede mål, enten det er å øke salget, bygge merkevarelojalitet, øke synlighet og bevissthet eller bygge tillit hos kundene.

Vår metode

Vi har satset stort på et team som arbeider med kanaltilpasset innhold til de ulike sosiale medie-plattformene som både bygger merkevare og engasjerer og tiltrekker følgere. Temaet består av erfarne innholdsprodusenter som er spesialister på å skape innhold i form av bilder, videoer, animasjoner og tekst til blant annet Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn og Pinterest. Med kanaltilpasset innhold publisert strategisk etter hver kundes nisje og idealmålgruppe, øker vi engasjement i din bedrifts eide medier. Vi jobber ikke bare med merkevarebyggende innhold, men også salgsutløsende, og møter din bedrifts kunder i alle faser av kundereisen. Med vår metode hjelper vi deg med:

  • å ta kontroll over din bedrifts digitale tilstedeværelse.
  • å få forståelse av dine målgrupper og mål for sosiale medier.
  • å identifisere riktig målgruppe.
  • optimalisere sosiale medie-profiler for søk (SEO) og trafikk.
  • utvikling av en innholdskalender og publiseringsplan.
  • analysering og måling av suksess for aktiviteten i dine eide medier.

SEO i sosiale medier

Ved arbeid med eide medier og SoMe-kanaler er det viktig å også se til hvordan man kan bruke SEO aktivt for å både rangere i hver enkelt kanal, i Google og de andre søkemotorene.

Når vi jobber med sosiale medier tar vi derfor også utgangspunkt i en grundig analyse av bedriftens nåværende marked, merkevare og digitale posisjon. Denne analysen kan komme fra søkeordsanalyser, brukerinnsikt i hvor brukere befinner seg og hvordan de innhenter informasjon digitalt. I tillegg til at postene blir optimalisert for søk ved bruke av gjennomtenkte captions og bruk av hashtags, handler SEO i sosiale medier også om å optimalisere hver enkelt profil for søk, basert på de ulike kanalenes krav til rangering.

– Balansen mellom kreativitet og bruk av data er avgjørende – når det kobles sammen, blir det gull.

Er du nysgjerrig på hva vi kan gjøre for din bedrifts merkevarekjennskap og synlighet i sosiale medier?
Er du nysgjerrig på hva vi kan gjøre for din bedrifts merkevarekjennskap og synlighet i sosiale medier?