Publisert

Fremtiden til talesøk

Faglig påfyll

Animert bilde av talesøk
Talesøk, eller voice search, har vært en del av den digitale hverdagen til mange av oss i flere år. Etter at Apple introduserte Siri tilbake i 2011, ble det forutsett en stor fremtid for talesøk. Til tross for dette, er det mange som føler at det ikke har møtt forventningene og at teknologien har hatt en sen utvikling. Når vi ser på antall utførte søk etter «talesøk» og «voice search» i verden, kan vi se at interessen har hatt en liten nedgang de siste årene. Likevel er det fremgang innenfor teknologien, som igjen setter talesøk i spissen.
Fridtjof Bache Hungnes Bilde

Fridtjof Bache Hungnes
SEO-spesialist


Hva er talesøk?

Talesøk gir oss muligheten til å søke etter informasjon på nettet ved hjelp av stemmen vår. Dette skal i prinsippet gjøre det lettere for brukere å utføre handlinger og få ønsket informasjon ved å gjøre minst mulig. På sitt beste er talesøk raskt, pålitelig og praktisk. Den største forskjellen mellom talesøk og søk med tekst ligger i hvordan søket blir formulert. Ved talesøk blir det ofte stilt spørsmål i hele setninger ved bruk av ulike spørreord. Utfordringene ligger i å forstå det naturlige språket og skille mellom ulike dialekter og toneleie.

Til nå har teknologien lagt til rette for å blant annet finne oppskrifter til matretter eller få informasjon om hvordan været vil utvikle seg utover dagen. Det er i hovedsak det talesøk har blitt brukt til den dag i dag, men markedsførere og bedrifter vil vite hvordan de kan bruke dette til å skape en relasjon til kundebasen sin. Innhold som produseres må derfor være optimalisert for talesøk.

Ved hjelp av riktig innhold til riktig søkefrase stilt til plattformen, vil en bedrift kunne få innhold fra nettsiden lest opp høyt for brukeren som svar på et søk.

Er talesøk fortsatt viktig?

I fjor skrev vi et innlegg om talesøk og hvor viktig det var at nettsider var optimalisert for bruken av dette. I innlegget nevnte vi at det var forventet at talesøk ville vokse til å ta over 50% av de totale engelske søkene i løpet av 2020, som det da kun var to år til. I dag, ett og et halvt år senere, er vi fortsatt fast bestemt på at talesøkene vil fortsette å vokse.

Talesøk har allerede blitt en kjent måte å søke på i flere hjem, ikke bare på smarttelefoner, men også på stemmestyrte smarthøyttalere. I løpet av kun noen få år, har Apple sin Siri, Amazon sin Alexa, og Google sin Assistant blitt kjente husholdningsnavn. Nå som smarthøyttalere og talesøk på telefonen blir mer og mer brukt, vil det være viktigere enn noensinne for bedrifter å prioritere dette i en større grad.

Som noe av det vi nevnte fra turen vår til Brighton og om fremtiden til SEO er det ventet at bruken av talesøk vil fortsette å vokse mye fremover. 39,4% av amerikanere som er på nettet, vil i år benytte seg av talesøk, noe som er en økning på nesten 10% fra samme periode i 2018.

I Q2 2019, har det globale salget av smarthøytalere vokst med 55,4% sammenlignet med forrige periode.

Canalys

 

Slik kan bedriften din optimalisere for talesøk

Det er mye man kan gjøre for å optimalisere sidene sine for talesøk. Noe av det viktigste er en løsning som strukturert data, som går ut på å utheve informasjonsbiter på en side. Ved å gjøre dette vil søkemotorene bli fortalt hva innholdet som vises i søkeresultatet handler om, noe som gjør det lettere for søkemotoren å vite hvilket innhold som er viktig å vise ved et talesøk. Å sørge for å ha en god bedriftsoppføring er også nyttig å fokusere på for å være synlig i et talesøk. Dette er to viktige tiltak som vil gjøre det lettere for Google å presentere dine sider fremfor andre i søkeresultatet.

Videre er det viktig å tenke på hvordan en bruker vil lete seg frem til informasjon. Ved talesøk er søkefrasen gjerne lengre med bruk av spørreord og mer spesifikk enn om man skulle utført et søk direkte i søkemotoren. Dette påvirker hvordan man bør jobbe med innholdsproduksjonen, som er en viktig og stor del av arbeidet med å optimalisere for talesøk.

Bruken av talesøk i det norske markedet

I Norge er bruken av talesøk noe mindre enn på blant annet det amerikanske markedet. Det er fort gjort å tenke på Norge som et land med dårlige tall for prognoser og grafer fordi vi er så få, men nordmenn er faktisk blant de beste i Europa på å bruke internett og det digitale.

Google Assistant ble lansert på norsk i september 2018, en god stund etter den engelske versjonen. Det er nå flere produkter bygget rundt talesøk som også har kommet ut på markedet, noe som igjen har gitt flere brukere mot stemmebaserte søk.

AI og maskinlæring forbedrer funksjonene til talesøk

Den digitale trenden for AI (artificial intelligence) og maskinlæring har nesten vokst parallelt med talesøk, og det er ikke tilfeldig. Det at AI blir bedre, betyr at stemmesøkene vil bli mer avanserte og kunne svare på flere kompliserte søk. Det betyr igjen at dette vil bli enda mer nyttig i fremtiden.

Frem til nå har det vært mange problemer med at man ikke får et resultat fra et talesøk. Dette skyldes gjerne at den digitale stemmeassistenten ikke forstår spørsmålet, eller så finner den ingen resultater ut ifra spørsmålet som er stilt. RankBrain, en del av algoritmen til Google som bestemmer hvilke resultater som skal vises til et søk, er basert på maskinlæring. Viktige optimaliseringer og nye teknologier som dette vil gjøre talesøk mer brukervennlig fremover.

Oppdaterte funksjoner for talesøk og stemmestyring

Med den nye oppdateringen til Apple, iOS 13, vil det i tillegg til nye oppdateringer for Apple Maps og mye annet, også være nye funksjoner for talesøk og stemmestyringsfunksjonen, Siri.

Utenom at selve stemmen til Siri nå er sagt å være mer «naturlig», er noen av de mest spennende oppdateringene at man nå kan bruke stemmen til å navigere seg gjennom nettsider og diverse apper fra tredjeparter. I tillegg er det en mer omfattende navigering med flere stemmekommandoer og muligheten til å lage dine egne stemmekommandoer på forhånd. Foreløpig er ikke dette tilgjengelig i Norge, men det kan likevel være nyttig for norske bedrifter som jobber med engelske kunder. I tillegg gir det også en pekepinn på hva som kommer og hva som vil være mulig også for det norske markedet senere.

En utvikling det er viktig å følge med på

Det er spennende tider innen talesøk når man begynner å tenke på hvor mye som utarbeides i AI og maskinlæring. Det blir stadig flere brukere på mobil og man kan tydelig se at det vil bli mer og mer viktig å være optimalisert for talesøk.

Har du spørsmål om talesøk, eller ønsker å vite mer om hvordan vi produserer innhold og jobber med søkemotoroptimalisering for talesøk, er du velkommen til å ta kontakt med oss for å finne ut mer.