Publisert

Sosiale medier FAQ:
6 spørsmål for nybegynnere

Faglig påfyll

Ingrid Risan ved dataskjerm
Sosiale medier er et bredt fagområde, og det dukker stadig opp spørsmål om og rundt temaet. Vi har her satt opp en oversiktlig FAQ med svar på de 6 vanligste spørsmålene for deg som nybegynner.
Ingrid Risan Bilde

Ingrid Risan
Client Success Manager


Spørsmålene

Hva er sosiale medier?

Sosiale medier, også ofte omtalt som SoMe, er apper eller nettsider, hvor man kan dele innhold, kommunisere med andre og delta i sosiale nettverk. Bruken av sosiale medier har økt kraftig de siste årene, og ifølge Ipsos SoMe-tracker for q2`23 bruker 88 % av befolkningen sosiale medier en gang i uken eller oftere.

Noen av de mest brukte sosiale mediene er i dag Meta (Facebook og Instagram), TikTok, Snapchat, og X (tidligere Twitter). Men også andre, nyere sosiale medier har fått mye oppmerksomhet den siste tiden. Dette gjelder blant annet BeReal og Threads (sistnevnte er ikke tilgjengelig i Norge enda).

Hvilke sosiale medier brukes mest?

Ifølge Ipsos SoMe-tracker for q2`23 er Facebook fortsatt den plattformen hvor flest oppgir at de har en profil. Likevel er dette også plattformen hvor man ser en stor nedgang i bruk sammenlignet med andre plattformer.

Også Instagram er en plattform hvor en stor prosentandel av befolkningen har profil og bruker aktivt. Likevel er det faktisk Snapchat som tar andreplassen i antall profiler, og dette er i tillegg den kanalen som har størst andel aktive brukere i målgruppen 18-29 år.

En kanal som har vært voksende de siste årene er TikTok. Her opplyser Ipsos om at 20 % bruker plattformen daglig.

Hva er SoMe markedsføring?

Markedsføring på sosiale medier er en strategisk tilnærming til bruk av sosiale medieplattformer som Meta, Snapchat, LinkedIn og andre for å engasjere og påvirke målgruppen.

SoMe markedsføring er mer enn bare innholdsdeling. Det er en nøye planlagt strategi som innebærer grundig forståelse av målgruppens atferd og interesser, samt brukervaner på sosiale medier. Gjennom målrettet innhold, som inkluderer informative blogginnlegg, engasjerende videoer, kreative konkurranser og visuelt tiltalende bilder, kan bedrifter tiltrekke seg oppmerksomhet og skape engasjement.

Ved å bruke sosiale medier i markedsføringen kan bedrifter øke merkevarebevisstheten, generere kvalifiserte leads og øke salget. Man har i tillegg en unik mulighet til å snakke direkte med målgruppen gjennom kommentarfelt og innboks, og på denne måten styrke relasjoner og bygge en dedikert følgerskare.

Les mer om strategi og merkevarebygging i sosiale medier her.

Les mer om betalt annonsering i sosiale medier her.

telefon med oversikt over ulike sosiale medier som apper

Hva er fordelene med sosiale medier?

Sosiale medier gir muligheten til å bygge sterke forbindelser med kundene. Gjennom jevnlig interaksjon og engasjement med følgere kan man skape et lojalt kundefellesskap. Deling av relevant og verdifullt innhold kan øke merkevarebevissthet og bidra til å bygge tillit. Sammenlignet med tradisjonelle markedsføringskanaler er sosiale medier ofte mer kostnadseffektivt. Du kan enkelt justere budsjetter etter behov og analysere resultater i sanntid.

Hvordan velger man riktig sosial medieplattform for sin bedrift?

Valget av sosiale medier-plattformer for markedsføring avhenger av flere faktorer, inkludert målgruppen din, bransje, målene for markedsføringen, samt typen innhold du planlegger å dele. I tillegg varierer dette om du ønsker å bruke betalt annonsering, eller kun publisere organisk.

Les mer om valg av sosiale medieplattformer til markedsføringen din her.

Hva er algoritmer i sosiale medier?

Man kan ofte høre snakk om den berømte algoritmen. Sannheten er at det ikke finnes bare én algoritme, men mange algoritmer som jobber parallelt. En algoritme er en sekvens av instruksjoner eller regler, og disse fungerer som en digital oppskrift som bestemmer hvordan innhold blir kuratert, organisert og presentert for brukerne på plattformen.

I sosiale medier bidrar algoritmene til å skreddersy brukeropplevelsen og øke engasjementet, basert på brukerens tidligere interaksjoner, innholdets popularitet, relevans, tidspunktet innleggene ble delt, og mer. På denne måten bidrar algoritmene til å vise brukernes innhold som de mest sannsynlig vil finne interessant, for å på den måten oppmuntre brukeren til å bruke mer tid på plattformen.

 

Vi håper dette innlegget gjorde deg litt klokere på sosiale medier. Har du andre eller flere spørsmål om sosiale medier vi ikke svarte på her, så ta gjerne kontakt med oss!

Nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe din bedrift med markedsføringen i sosiale medier?
Nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe din bedrift med markedsføringen i sosiale medier?