Publisert

Semway blir del av internasjonalt nettverk

Livet i Semway

Pressemelding: Det prisvinnende norske performance marketing-byrået Semway får nytt eierskap og går inn i ny internasjonal byråallianse. Den nye eieren utelukker ikke flere oppkjøp av norske digitale markedsføringsbyråer.
Magnus Hauger Bilde

Magnus Hauger
CEO | Co-founder


Prestasjonsbasert markedsføring, også kalt performance marketing, er det raskest voksende området innen digital markedsføring, med tjenester som søkeordsannonsering, -optimalisering og annonsering gjennom sosiale medier. 

– Nå har vi funnet partneren vi trenger for å ta Semway til et nytt nivå. Vi får tilgang til 140 nye kolleger, den fremste teknologien og støtten vi trenger for å utvikle Semway videre. Dette vil gi bedre leveranser til kundene våre og et sterkere fagmiljø med flere utviklingsmuligheter for våre medarbeidere, sier Magnus Hauger, daglig leder og en av gründerne i Semway.  

Kjøperen av Semway er selskapet Collaboration Art, et svensk selskap som spesialiserer seg på å kjøpe og utvikle digitale markedsføringsbyråer.  

– Semway var et byrå vi tidlig fikk øynene opp for. De er veldrevne, har høye ambisjoner og har i en årrekke markert seg som et av Norges ledende byrå på sitt fagfelt. Collaboration Art skiller seg fra andre nettverk ved at vi dyrker entreprenørskapet og egenarten i byråene vi kjøper. Samtidig kan vi tilføre ny teknologi og beste praksis, kanskje særlig innen automatisering og byrådrift, sier Jonas Dahlquist, administrerende direktør i Collaboration Art.   

For Semway skapes nye muligheter når byrået nå blir del av en større byrågruppering.

– Størrelse betyr noe når man jobber i et høyteknologisk fagfelt i rask utvikling. Ved å bli del av Collaboration Art får vi en rekke nye skalafordeler samtidig som Semway fortsatt skal være Semway. Alle som hadde eierskap i selskapet fortsetter som medeiere i Collaboration Art, sier Magnus Hauger, daglig leder og en av gründerne i Semway.  

På under ett år har Collaboration Art kjøpt fire byråer i Sverige. Kjøpet av Semway markerer starten på en internasjonal ekspansjon, med mål om etablere et nettverk av byråer over hele Europa.    

– Performance marketing vokser mest av all markedsføring fordi det skaper bedre resultater for annonsørene. Vi ser aktivt etter investeringsmuligheter over hele Europa, og utelukker ikke flere oppkjøp i Norge, sier Jonas Dahlquist. 

Representanter fra Semway, Collaboration Art og Spiltan Invest

Stort teknologiskift på gang 

Collaboration Art har som mål å bli en betydelig aktør med kraft til å utfordre de store teknologi- og softwareselskapene.  

– Vi står midt i et stort teknologiskifte der automatisering og kunstig intelligens skaper helt nye muligheter for byråer og annonsører. Nå får vil tilgang til løsninger som gjør oss til enda bedre rådgivere. Teknologi må alltid gå hånd i hånd med menneskelig kreativitet. Slik sett vil menneskene alltid være viktigst, men gjennom ny teknologi kan vi skape enda større verdi for kundene våre. Vi kan trene opp maskiner til å gjøre flere og bedre optimeringer av annonsekampanjer enn hva et menneske kan gjøre på egenhånd, sier Magnus Hauger.   

Annonsørene vender tilbake til byråene 

I flere år har det vært en trend at store annonsører har valgt å opprette egne interne avdelinger for å håndtere den digitale annonseringen og søkeordsoptimalisering. I følge Semway og Collaboration Art, er dette en trend som nå er i ferd med å snu.  

– Selv de største annonsørene sliter med å bygge sterke nok fagmiljøer til å henge med i utviklingen. Som byrå utvikler vi praksisen vår på tvers av en rekke kunder og problemstillinger. Faget vårt er ferskvare, og det kommer nye muligheter nesten hver eneste dag. Ved å inngå i Collaboration Art, står Semway enda bedre rustet til å møte fremtiden, sier Magnus Hauger.  

 

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Jonas Dahlquist, adm dir i Collaboration Art, jonas@collaborationart.com, +46 708 78 78 17
Magnus Hauger, Daglig leder i Semway, magnus@semway.no, +47 476 35 587 

 


Fakta om Semway AS 

  • Etablert 2009  
  • Omsetning 2021: 57 MNOK 
  • Ca 25 ansatte 
  • Vinner av ”Årets Performance Byrå” 2018, andre plass 2019 og 2020 

 Fakta om Collaboration Art 

 Om Semway 

Semway er et datadrevet byrå med spesialkompetanse innen performance marketing. Teamet består av både kreative og analytiske hoder, en kombinasjon som gir resultater i form av vekst og utvikling for våre kunder. Vi setter en digital strategi basert på prestasjonsbasert markedsføring (performance marketing), som spiller på lag med de andre aktivitetene i kanalmiksen. Med SEM, SEO, sosiale medier (betalt og organisk), innholdsproduksjon, design og nettsideleveranser har vi hele verktøykassen for å drive konverteringer digitalt. 

Om Collaboration Art 

Collaboration Art er en byråallianse som kjøper og støtter vellykkede SEM / SEO / sosiale medier-byråer med å nå et europeisk marked. Selskapene som inngår i konsernet drives fortsatt av entreprenørene, fordi de har best evne til å se hvordan både kunder og ansatte får størst utbytte. Som eiere gir vi støtte i form av tilgang på teknologi, struktur, erfaring, stordriftsfordeler og muligheter for internasjonal ekspansjon.

Selskapet ledes av Jonas Dahlquist og Fredrik Sellgren som begge har mer enn 20 års erfaring fra byrå- og markedsføringsbransjen. Med på laget har de Spiltan Invest som langsiktig økonomisk samarbeidspartner.