Publisert

Hvordan måle ROI av kreativitet?

Faglig påfyll

Google Analytics

Kreativitet som konkurransefortrinn

I en verden hvor maskinlæring stadig blir bedre, automatiseres flere og flere oppgaver. Der man tidligere optimaliserte kampanjer etter alle mulige parametere som tidspunkt, ukedag, enheter, språk osv., har nå annonseverktøyene tatt over dette arbeidet. I dag kan vi til og med mate verktøyene med overskrifter, annonsetekster og bilder, og la algoritmene jobbe ut hvilke kombinasjon som treffer målgruppen best. 

All denne automatiseringen har definitivt gitt gode resultater, men dessverre har det også ført til en negativ trend. Der man tidligere jobbet i større grad med det kreative, handler det nå om å produsere så mye som mulig og la algoritmene ta seg av resten. Det kreative har derfor blitt enda viktigere enn før, fordi det gir en mulighet til å skille seg ut fra mengden. 

ROI og kreativitet

I Semway tar vi utgangspunkt i personas når vi jobber med det kreative. I tillegg bruker vi disse for å teste ulike budskap. Arbeidet starter med å kartlegge deres behov, drivere og barriere, og deretter lage hypoteser rundt hvilke budskap de vil respondere på. På bakgrunn av dette arbeidet kan vi utvikle skreddersydde annonseløp for hver personas på tvers av kanaler. Innenfor hver personas eksisterer det altså et helt eget testmiljø.

Illustrasjon av testmiljø for hypoteser

For å måle avkastningen på budskapene, grupperer vi sammen alle kostnadene som ble brukt for hver personas. Altså alle budskap som ble målrettet mot personas én, personas to osv. i de ulike fasene av kundereisen og i de ulike kanalene. Ved å ta den totale inntekten minus de totale kostnadene får vi dermed regnet ut avkastningen på annonsekronene. 

Ved bruk av attribusjon er det mulig å ta beregningene et steg lenger. Datadreven attribusjon gjør det mulig å beregne hva hver enkelt kanal sitt bidrag på veien mot en konvertering er. På den måten får vi identifisert hvor vi får mest igjen for budsjettene og kan justere bruk deretter.

Illustrasjon avkastning av annonsering

Oppsummering

For å oppsummere, ikke overvurder algoritmene. De har definitivt sine fordeler, men det er fortsatt enkelte ting vi mennesker er bedre på. Selv om man kan oppnå mye med optimalisering av lokasjon, språk, tidspunkt, enheter osv., hjelper dette lite hvis budskapet ikke treffer fra start. 

Vil du lære mer om hvordan vi jobber med tilstedeværelse på nett? Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Lær mer om hva vi gjør!