Publisert

Våre key takeaways fra Google Marketing Live 2025

Faglig påfyll

Publikum på en konferanse eller foredrag, sett bakfra.
Google Marketing Live 2025 handlet, som ventet, mye om AI. Men bak lanseringene av nye verktøy ligger et tydelig budskap: annonsering blir mer kompleks. Mulighetene øker, men det gjør kravene også. Google ruller ut flere nyttige løsninger både for annonser og oss som søker, men med et hav av muligheter følger også nye utfordringer. Vi gir deg en kort oppsummering. 
Christopher Brekke Bilde

Christopher Brekke
COO | Co-founder


AI Overviews i søk – hva skjer med trafikken din?

Google viser nå AI-genererte svar direkte i søkeresultatene. Dette er effektivt for brukeren som får bedre svar, raskere. Dette fungerer som en oppsummering basert på flere kilder og beriker søket på en god måte. For alle som jobber med organisk synlighet og SEO der klikk og synlighet vil reduseres som en direkte effekt av dette vil dette kunne representere en ulempe. Når landingssiden ikke lenger er et nødvendig stopp, blir posisjonering og innhold avgjørende.

Eksempel på hvordan AI viser svar på søk i Google

Standard søk-annonser blir også mindre synlige da de får økt konkurranse og blir mindre synlige. Annonser fra Google vil fortsatt kunne dukke opp i AI Overview som både søk og shopping-annonser. Effekten og verdien av dette gjenstår å se.

Google Power Pack: Performance Max + Search + Demand Gen

Google anbefaler i økende grad å kombinere Performance Max, Search og Demand Gen for å utnytte signaldeling og automatisering. I teorien; større rekkevidde og mindre tid nødvendig for struktur og oppsett. I praksis; flere signaler, flere bevegelige deler og mer kompleksitet. Med riktig strategi kan det gi bedre resultater, men fordrer sterkere kontroll på datagrunnlag. Godt datagrunnlag og tydelig strategi blir viktigere enn noen gang.

Illustrasjon av Performance Max, Search og Demand Gen som sammenkoblede tannhjul med datavisualiseringer.
  • Google åpner for mer innsikt i Performance Max.
  • Bedre rapporter for å synliggjøre hvor annonseinvesteringen havner.
  • Annonsering for søk blir bredere i målretting men forbedret evne til å forstå brukerintensjon.
  • Demand Gen tar over for video for action. Ikke 1:1, men det er en videreutvikling av Video for Action og utvides med flere formattyper.

Søk omskrives. Bokstavelig talt.

AI Max for Search kombinerer bredt samsvar, URL-baserte målrettinger og automatisk annonsetekst. Ai Max for Search kan minne om Dynamic Search Ads (DSA), men er ikke direkte sammenlignbart – her er det et helhetlig, AI-styrt oppsett hvor matching og annonseutforming optimaliseres kontinuerlig. Systemet tolker brukerintensjon på et dypere nivå, og utvider synlighet utover de søkeordene du tradisjonelt har valgt. Dette kan gi svært høy effekt – men kun hvis resten av oppsettet, datagrunnlaget og sporing er på plass. «Shit in, shit out» gjelder også i høyeste grad her.

Kjøpsreisen blir kortere – og mer krevende

Brukere vil snart kunne fullføre kjøpet direkte i Google Shopping, uten å besøke nettsiden din. Det krever sømløse produktfeeds, riktige priser og oppdatert lagerstatus. Uten det, taper du før konkurransen har begynt. Dette gir brukere raskere vei til mål med mindre friksjon og vil bli tilgjengelig i flere markeder fremover.

Illustrasjon som viser hvordan Google Shopping fungerer.

Ikke bare nye verktøy, men et nytt signal fra Google

I stedet for å si «stol på plattformen», anerkjenner Google at byråer og tredjepartsverktøy er avgjørende. Automatisering fjerner ikke behovet for strategi, det forsterker det.

Oppsummert

Verktøyene blir smartere og prosessene raskere. Men det er evnen til å forstå, styre og optimalisere på tvers av automatiseringene som vil skille de som lykkes fra resten i 2025 og fremover.

Ta kontakt for en prat om hvordan du bør rigge for AI-drevne søkeresultater.