Publisert

Google har halvert antall spam-linker

Faglig påfyll

Illustrasjonsbilde av utvikler

Med et mål om å tilby brukerne relevant innhold fra autorative nettsider, slår Google hardt ned på spam og innhold av lav kvalitet. Konstant jobber deres automatiske systemer for å avdekke og fjerne spam, men likevel er det noe som slipper gjennom nåløyet. Webspam Report 2017 utgitt av Google, gir et svar på hvordan de kjempet mot spam og hacking i 2017.

Hva er spam-søk?

For å spesifisere spam-søk, så er dette nettsider som forsøker å lure retningslinjene til Google for å rangere bedre, nettsider som er ute etter brukernes personlige eller økonomiske informasjon, eller nettsider som ønsker at brukerne skal melde seg på tjenester med uklare vilkår. I de verste tilfellene er det snakk om hacking der en kan bli utsatt for alvorlige trusler, eller bli en kanal for distribusjon av skadelige programvarer.

Et bilde med teksten "Webspam report 2017".

Samarbeider om et mer relevant søkeresultat

Google jobber aktivt sammen med nettsideeiere for å opprettholde søkeresultatet relevant og tom for skadelige resultater. Dette gjør de blant annet via Google Search Console der nettsideeiere får oversikt over teknisk informasjon som eksempelvis innkommende linker, gjennomsøkingsfeil, manuelle handlinger for nettsøppel og gjennomsøkningsstatistikk.

Google sender også ut informasjon om feil eller potensielle skadelige hendelser til nettstedseieren gjennomg Search Console. Også brukerne kan sende inn problemer til Google, der det i 2017 ble gjort en handling av Google på 90.000 av disse brukerrapporteringene.

Utdrag fra Webspam Report 2017

  • Google sendte ut hele 45 millioner meldinger til registrerte nettsideeiere via Google Search Console, der 6 millioner av disse handlet om manuelle handlinger.
  • De klarte å avdekke og fjerne mer enn 80% av kompromitterte nettsider fra søkeresultatet.
  • 2017 var året der de satte et enda større fokus på lavkvalitetslinker, og fordoblet innsatsen med å avdekke og fjerne spam-linker. Dette har resultert i en årlig reduksjon av spam-linker med nesten halvparten.
  • Færre enn 1% av søkerne i 2017 besøkte en spam-nettside via søkeresultatet.

Enten du er bruker eller eier av et nettsted, så er dette positive nyheter for deg. Google jobber for at du skal få et mer relevant søk som dekker søkeintensjonen dersom du er bruker, eller flere relevante besøkende dersom du er nettsideeier.

Ønsker du å lese mer fra rapporten, kan du gjøre dette her.