Dronningens gate 3
0152 Oslo
Norge
I dette blogginnlegget skal vi ta for oss hvordan dere som bedrift kan tilrettelegge for at de ansatte blir bedriftens ambassadører i sosiale medier. Her er tipsene våre!
Det er selvsagt, men veldig viktig. Ansatte som er stolte, fornøyde, glade, har det gøy og trives på jobben sin – vil ofte dele det med resten av verden! Og hvem vil ikke verdsette en ansatt som deler noe i sine egne some-kanaler, fremfor at arbeidsgiver må «tvinge» det på de ansatte?
Det finnes mange tanker og idealistiske sitater om at man ikke er sterkere enn det svakeste leddet. Like fullt er det tilfellet at det er de ansatte som står for mye av den viktigste kommunikasjonen som kommer fra bedriften, for eksempel gjennom kundekontakt og personlige relasjoner. Og ikke minst i sosiale medier. Dette er spesielt viktig for employer branding. Tenk deg at du selv var i den situasjonen – hvem stoler du mest på om hvor bra det er å jobbe i en bedrift? -en bekjent som jobber i bedriften, eller bedriften selv?
Gjør det enkelt for de ansatte å være en ambassadør for selskapet! Hvis dere som bedrift har gjort noe dere er stolte av, bør det produseres innhold som er enkelt og attraktivt å dele – så snart som mulig! Eksempler på dette kan være et innlegg i sosiale medier, ta bilder, skrive et blogginnlegg eller lage en kort video. Denne typen materiale er det enkelt å dele, også for de ansatte. I sosiale medier generelt og i forbindelse med events kan det være hensiktsmessig å lage en #hashtag som gjør at de ansattes delinger i sosiale medier er lett å finne igjen senere. Eksempler på dette kan være en hashtag for hverdagslivet i bedriften, kick off eller grupper i selskapet; #semwaygirls, #semwaykickoff eller #semwaychallenge.
Mange vil gjerne være ambassadører, men da må de få vite at det faktisk er noe å dele. Lag en en rutine som gjør at de ansatte får informasjon når innhold som kan være verdt å dele er publisert/klart. Dette kan sendes ut på epost, informeres om på intranettet eller via en melding i en egnet kanal på internchaten.
Det aller beste er når det de ansatte selv tar initiativ til å være ambassadører, det er både ekte og effektivt. Men det er lov å hjelpe de ansatte på vei! De aller fleste ansatte som er blide og fornøyde på jobb, ønsker å hjelpe til eller bidra. Så dersom dere er tydelige på hva de ansatte faktisk forstår at de kan bidra med og hvilke resultater det kan gi, vil også eierskapet bli sterkere. Gi dem en grunnleggende innføring i hvordan man kan bygge en merkevare gjennom sosiale medier.
Det er ikke alle som har svart belte i sosiale medier. Folk er ulike og det er ikke en selvfølge for alle hvordan man lager en god post og tilhørende tekst i sosiale medier. De ansatte som skal dele innholdet må få frihet til å formulere seg slik de mener passer best, men de bør få en verktøykasse som de kan benytte ved behov. Verktøykassen bør være en «best practice» med tips om hvordan en post bør bygges opp, forslag til innledning og noen punkter om hva som eventuelt ikke er lov til å skrive.
Det er nok de færreste stillingsbeskrivelser som inneholder en oppgave om at en ansatt skal bidra til å dele innhold i sosiale medier, og de fleste har nok å fylle arbeidstiden sin med. For at innhold skal bli produsert, publisert og delt – og at det ikke skal gå på bekostning av noe annet, bør det settes noen retningslinjer. I et felles møte bør det presenteres hva som er forventet av de ansatte som ambassadører og hvor mye tid som er akseptabelt å bruke på denne typen aktiviteter. Vi er en stor tilhenger av å anerkjenne de som bidrar i plenum!
Også her dreier det seg om å tilrettelegge slik at ressursene og kunnskapen som ligger i bedriften resulterer i godt og delbart innhold. En ansatt med ekspertise på et fagområde er ikke nødvendigvis den rette til å skrive ut et fullverdig blogginnlegg, men ved å samarbeide blir veien kortere. Kom med ideer til hva som bør produseres, og legg til rette slik at de som er gode til å skrive får bidratt med for eksempel en disposisjon og korrekturlesning. På denne måten blir mer innhold produsert, resultatet blir bedre og prosessen mindre smertefull – og ikke minst kommer flere ansatte til å ville bidra.
Ta tak i nøkkelpersoner, del ut tips til temaer som kan passe akkurat dem, og motivér dem til å ta eierskap til flatene/mediene hvor det skal produseres innhold. Den fremtidige skaperen kan produsere innholdet selv eller gjøre dette i samarbeid med andre som foreslått i forrige punkt. Følg opp nøkkelpersonene, hjelp dem på veien og sett en frist som er realistisk å kunne overholde. Det er viktig at prosessen settes i system slik at det er noen pådrivere som hele tiden sikrer kontinuerlig fremdrift.
Trenger du hjelp til opplæring av dine ansatte i sosiale medier? Eller en sparringspartner på strategi for en eller flere kanaler? Da kan vi hjelpe deg! Kontakt oss her.