Dronningens gate 3
0152 Oslo
Norge
Når brukere gjennomfører et søk, forteller de bokstavelig talt hva de vil ha. SEO er en tilrettelegger for dette søket, noe som gjør merkevarer lettere å finne på alle plattformer. Med analyser og strategi jobber vi målrettet for økt synlighet i både organiske søkeresultater, i AI-assisterte svar og i generative søkemotorer, sånn at dere når målgruppen der de faktisk er.
SEO står for Search Engine Optimization, søkemotoroptimalisering på norsk, og er fundamentet for organisk synlighet i tradisjonelle søkemotorer som Google, men også for synlighet i AI-genererte svar. Når vi jobber med tradisjonell SEO er målet å oppnå god synlighet i det organiske søkeresultatet, som igjen skaper verdifull trafikk og økning i konverteringer. Trafikken via det organiske søket er ikke bare gratis, men også svært verdifull, da det er målgruppen som selv oppsøker innholdet ditt.
Søkelandskapet utvikler seg, og nå ligger ikke lenger all søkbar synlighet kun i en liste med «blue links». AI-assistenter og generative søkemotorer er en stadig viktigere del av hvordan brukere finner svar.
GEO handler om å få innholdet ditt til å bli sitert, trukket frem eller brukt som kilde i AI-genererte svar og samtaler i verktøy som ChatGPT, Gemini, Perplexity eller søkemotorenes egne AI-moduser. Dette krever innhold som er strukturert, troverdig og lett å forstå for generativ AI.
Med målrettet arbeid med GEO sørger vi for at bedriften din ikke bare oppnår synlighet i det tradisjonelle søkeresultatet, men også blir en foretrukket kilde i AI-styrte søk.
Den tekniske tilstanden til en nettside er avgjørende for arbeid med SEO. For søkemotorene er det viktig å finne relevant innhold på nettsiden og synliggjøre de viktigste elementene. Hvordan nettsiden er programmert, strukturert, tilrettelagt for talesøk, hvor rask den er og hvor godt optimalisert den er for ulike skjermstørrelser er flere av en rekke faktorer som spiller inn for at nettsiden skal bli synliggjort og indeksert av søkemotorene.
Når vi jobber med SEO analyserer vi forbrukeradferd, oppdager trender, avdekker problemstillinger og bygger grunnmuren for det mange av de andre fagfeltene jobber med. Her er det fire områder vi fokuserer på. Disse er avhengig av hverandre og avgjørende for hvordan en nettside presterer.
Flere linker til nettsiden din hinter om at nettsiden din er autoritær og fortjener en høy plassering i søkeresultater. Sannsynligheten er stor for at en nettside med mange linker fra andre større nettsider har godt innhold og er relevant for søket som har blitt gjort.
Linker med lav kvalitet derimot, typiske fra spam-sider, kan være negative for rangeringen din i Google. Arbeid med SEO handler derfor ikke bare om det som foregår på din egen nettside, men også off-page.
Uten innhold, har heller ikke målgruppen noe å oppsøke på nett. Arbeid med innhold er derfor noe av det viktigste arbeidet som gjøres rundt SEO. Med innholdet jobbes det både med tekst og visuelt, som bilder og video, der alt innhold på nettsiden må være relevant og nyttig for brukerne.
Måten vi kommuniserer via tekstinnholdet er avgjørende for hvilket inntrykk målgruppen får av bedriften din, og her er førsteinntrykket viktig. For at innholdet skal bli en suksess, er det derfor viktig at alt det innholdet som produseres og publiseres på nettstedet er unikt, relevant, engasjerende og tiltrekkende for målgruppen. Ved å produsere og publisere innhold som svarer på målgruppens søkeintensjon, oppsøker de deg frivillig, fremfor tradisjonell reklame som gjerne omtales som push-markedsføring. Målet er å forsøke å løse målgruppens problem og behov ved å informere og svare på deres viktige spørsmål. I tillegg er konkurransen i det organiske søket er høy, samtidig som at oppmerksomhetspennet vårt som brukere er kort. Innholdet må derfor være relevant, unikt og fange brukeren etter kun få sekunder, samtidig som at det må tilpasses for at det skal være enkelt å lese på ulike skjermstørrelser.
Sosiale kanaler som TikTok, Twitter og Instagram er synlige i søkeresultater. Sosiale medier har med det stor innflytelse og kan være med på å styrke den digitale tilstedeværelsen til en nettside.
Ved å være tilgjengelig på relevante kanaler for målgruppen din, med en bedriftsoppføring i Google Maps eller kanaler som Facebook og Instagram, kan en skape og dele innhold av høy kvalitet som vil være med på å øke engasjement og autoritet.
SEO er et bredt fag som krever kontinuerlig arbeid og som gir langsiktige resultater. Trenger din bedrift hjelp med SEO- og GEO arbeidet, eller ønsker du å vite mer om hvordan vi i Semway jobber med faget, kan du gjerne ta kontakt med oss for å finne ut mer.