Du har kanskje hørt om remarketing, men hva betyr det i praksis? De fleste av oss har kanskje opplevd dette uten å være klar over det. Ved hjelp av såkalte cookies som legges i nettleseren når brukeren surfer på internett, kan annonsøren annonsere mot de som har vært på annonsørens nettsted.

Remarketing – hvordan fungerer det?

Litt avhengig av hvilket annonsenettverk som skal benyttes, må et skript eller en kode legges på nettsiden for å kunne knytte annonsen opp mot de besøkende av nettsiden. For Google Display Nettverk er denne koden en oppdatert versjon av Google Analytics scriptet, eller et generert script fra Google Adwords. Andre nettverk har egne script som implementeres for å kunne bruke remarketing. Med dette vil du som annonsør kunne tilpasse din annonsering, slik at den er bedre tilpasset dine eksisterende kunder eller potensielle nye kunder.

Besøkende på nettsiden får altså lagret en cookie som gjør at annonsene kan vises mot de brukerne som har vært på siden tidligere. I etterkant av at brukeren har besøkt et nettsted, vil personen kunne se bannere og tekstannonser fra nettopp dette nettstedet. Annonsene dukker opp på nettaviser, YouTube, i blogger og tusenvis av andre nettsteder. Tilsvarende kan man utelukke annonsering for de menneskene som allerede har kjøpt eller registrert seg som kunde.

Hvilke muligheter gir remarketing?

Remarketing (retargeting) gir naturligvis mulighet til målrette annonseringen mot de som har vært på nettsiden tidligere. Dette fungerer utmerket dersom nettsiden har en lang kjøpsprosess eller produkter som ikke er homogene. Mer spesifikt kan remarketing annonseringen målrettes mot brukere som har vært innom en spesifikk underside eller utført en spesifikk handling. Ved bruk an dynamiske remarketing kan du som annonsør automatisk annonsere med de produktene som dine kunder har sett på eller hatt i handlekurven uten at de har gjennomført et kjøp.

Konkurransen er stor og mulighetene er mange for potensielle kunder. Ved hjelp av remarketing kan annonsørene følge opp brukerne, også etter at de har forlatt nettstedet.

Smarte målrettingsmetoder

Eksempelvis kan Semways annonser med budskap om annonsering via Facebook, målrettes mot brukere som tidligere har vært innom den spesifikke undersiden på semway.no. Annonsering må ha relevans, for uten det kommer annonsørene til kort!

Ved bruk av remarketing som målretting åpner det seg mange nye segmenter av brukere og kunder basert på et bestemt handlingsmønster eller aktiviteter de har gjennomført på nettstedet ditt. Eksempler på dette kan være;

  • Er innom en spesiell underside
  • Brukere som har vært på nettsiden i en angitt periode
  • Bruker mer enn 2 minutter på nettsiden
  • Har gjennomført kjøp av en vare eller tjeneste
  • Avbryter registreringsprosessen
  • Har sendt kontaktskjema
  • Ikke har sendt kontaktskjema

Remarketing mot søk (RLSA)

Remarketing mot brukere som søker, er også svært effektivt. Her finnes det også flere strategier som ikke er åpenbare, men som skaper svært gode resultater:

  1. Tilpasse annonseteksten
  2. Optimalisere bud
  3. Utvid med nye søkeord

Ved å tilpasse annonseteksten til brukere som har vært på nettsiden tidligere, kan annonsøren friste litt ekstra. Ved å tilby gratis frakt, rentefri nedbetaling eller et spesifikt tilbud på en vare, kan brukeren bli fristet til å fullføre handelen.

En bruker som har vært på nettsiden tidligere vil i de fleste tilfeller være mer verdt for annonsøren. Kjennskap er mye verdt, så ved å by høyere per klikk mot disse brukerne, blir plasseringen bedre og annonsøren kan eliminere konkurrentene som også dukker opp i søkeresultatet.

Ofte er generelle (også kjent som brede) søkefraser dyrere og konverterer dårligere, noe som gjør det mindre attraktivt å annonsere på disse dersom annonsøren har fokus på ROI. I tilfeller der brukeren har kjennskap til bedriften og har vært på nettsiden til bedriften tidligere, vil disse brukerne være mer tilbøyelig til å besøke nettstedet og handle enn gjennomsnittet.

Hvorfor benytte remarketing?

En bedrift som har mange besøk til nettsiden og kunder som handler ofte eller til et angitt intervall, bør benytte remarketing til å synliggjøre kampanjer og tilbud. Det gjøres ganske enkelt ved at kampanjer og tilbud markedsføres mot de brukere som har vært innom nettsiden innenfor en angitt tidsperiode.

Eksempelvis kan remarketingannonseringen målrettes mot brukere som har vært innom en spesiell underside. Ser de annonser basert på denne undersiden senere, vil brukeren kunne få den nødvendige påminnelsen for å kunne ta en beslutning.

En nettbutikk bør målrette annonseringen mot en bruker som har lagt produkter i handlekurven, men ikke fullført handelen. Får brukeren et tilbud om å få fri frakt dersom de fullfører handelen, kan dette resultere i at de fullfører salget. Alternativt kan annonsøren med dynamisk remarketing vise frem produkter som brukeren har sett på tidligere, slik at det kan vekke oppmerksomhet hos brukeren. Dette er målrettet og kostnadseffektiv annonsering da annonsøren når brukere som allerede har vist interesse, og er segmentert etter ønskede kriterier.

Hvordan komme i gang?

Først og fremst må et av skriptene som gir muligheten til remarketing komme på plass. Deretter må annonseringen settes opp/bestilles i ønsket annonsenettverk. Uavhengig av hvilket nettverk som skal benyttes, kan Semway hjelpe til i denne prosessen.

 

Trenger du hjelp med annonsering på nett?

Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post,
så tar vi kontakt for en uforpliktende prat!