Det unike med Google Display Nettverket, også kalt Google innholdsnettverk, er at vi kan målrette annonsene mot relevant innhold innen spesifikke bransjer. I Google Display Nettverket kan vi annonsere på norske og internasjonale nettsteder med tekst- og bannerannonser, i tillegg til aktuelle lokalaviser, forum, blogger etc. Dette er en svær kostnadseffektiv måte da det kun betales per klikk.

Hva er Google Display Nettverk?

Google Display Nettverk er en samling av nettsteder i Google systemet, i tillegg til Google sine samarbeidspartnere. Nettverket dekker mer enn 90% av verdens internett-brukere gjennom over 2 millioner nettsteder. Dette betyr at det er enklere å nå ut til brukerne via deres favorittnettsider, en YouTube-video de ser på, når de sjekker sin Gmail-konto, eller bruker ulike mobilapplikasjoner.

I Google Display Nettverk kan annonsøren både annonsere med tekst- og bannerannonser, samt betale per klikk (CPC) eller per tusende visning (CPM).

Ikke glem relevans

På samme måte som i Google Adwords, handler også annonseringen i Google Display Nettverk om relevans. Som det også er nærmere beskrevet under bannerannonsering, er det en rekke målrettingsalternativer. Valgene som gjøres her i forbindelse med oppsett av annonseringen, er derfor avgjørende for resultatene som skal oppnås.

Google sitt innholdsnettverk omfavner som nevnt mange av de største nettstedene i Norge, men også et utall mindre nisjepregede nettsteder, forum og blogger. Med mulighet for både lokal, nasjonal og internasjonal synlighet, muliggjør innholdsnettverket til Google en bred dekning der man samtidig fritt kan velge hvilken målretting en ønsker å legge til. Det handler i større grad om å nå riktige personer til rett tid, enn å vises seg fram på en spesifikk nettside eller nettsted.

Ulike målrettingsalternativer

Med over to million nettsteder, videoer og apper, er det mange potensielle kunder å velge mellom. For å nå ut til riktig målgruppe er det derfor svært viktig med god og gjennomtenkt målretting. Google Display annonsering kan målrettes mot:

  • Spesifikke nettsteder (av utvalget)
  • Tema for nettstedet annonsen vises
  • Interesser brukerne har
  • Demografi (kjønn og alder)
  • Intensjon

Spesifikasjoner for bannere Google Display Nettverk

Det er en rekke ulike annonseformater som er godkjent for Google Display Nettverk. Både tekstannonser, bildeannonser og annonser med animasjon er godkjente og innenfor angitte rammer.

Det er flere enn 10 ulike dimensjoner som er tilgjengelig for bildeannonser og annonser med animasjon. For mange annonsører er det ikke aktuelt å produsere bannere i alle dimensjonene. For å kunne velge ut hvilke formater som er mest aktuell, anbefaler vi å ta kontakt med oss slik at vi kan se hvilke annonseformater som best fungerer med den målsetningen du som annonsør har.

Blant tekniske spesifikasjoner som er verdt å merke seg er følgende:

  • Filene kan ikke være større enn 150 kb.
  • Maksimal animasjonslengde er 30 sekunder.

Komplette spesifikasjoner til annonsene finnes her: Retningslinjer for bildeannonser

Kom i gang!

Google Display Nettverk er en veldig bra kanal for push markedsføring. Vi i Semway sørger for at du kommer i gang med annonseringen. Stegene er bannerproduksjon, oppsett og målretting av annonseringen, og drift, optimalisering og evaluering.

 

Trenger du hjelp med annonsering på nett?

Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post,
så tar vi kontakt for en uforpliktende prat!