Derfor har vi i Semway det morsomt på jobb!

Livet i Semway

Derfor har vi i Semway det morsomt på jobb!

Oppdatert 11. februar 2020

Det er en ambisiøs overskrift. Skal vi dele alle våre forretningshemmeligheter og interne rutiner? Tja, det skal vi kanskje ikke, men vi er ikke redde for å dele vår filosofi. Det er den vi mener ligger bak at vi leverer gode resultater for kundene våre.

Er du av den utålmodige sorten som ikke liker å lese, kan du hoppe ned til konklusjonen i bunnen. Hvis du ikke faller innenfor denne kategorien, håper vi du finner blogginnlegget interessant og leser videre.

 “Put your staff first, customers second, and shareholders third”

– Richard Branson

Dette har den britiske forretningsmannen bak Virgin Group, Richard Branson, uttalt. Hvorfor sier han dette og hvorfor referer vi til dette sitatet her?

Grunnen er helt enkelt og greit at vi er helt enige! Det betyr ikke at vi ikke prioriterer kundene våre, men fornøyde ansatte gjør en god jobb for selskapets kunder. Han utdyper: «Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients».

Fornøyde ansatte gir fornøyde kunder

Det er enkel logikk, men veldig lett å glemme. De som er fornøyde gjør en god jobb både for bedriften og for kundene.

I Semway sørger vi derfor for at de ansatte har det bra og morsomt på jobb. Kall det moderne, kall det Google-mentalitet, kall det noe annet. Vi mener i hvert fall at det fungerer. Men la oss forklare litt nærmere.

Hvordan har vi det gøy på jobb?

Først og fremst har vi det morsomt med det vi jobber med, interessante arbeidsoppgaver, blir utfordret og har muligheten til å utvikle oss. I tillegg til dette, har og gjør vi ting i Semway som vi mener gjør oss bedre:

  • Drar på teater og andre kulturelle ting
  • Kombinerer aktiviteter og lønningshygge
  • Arrangerer to kick-off årlig med interne og eksterne foredragsholdere
  • Reiser til spennende steder – både for faglig input og team building
  • Har TED Talk Thursday med ulike temaer på kontoret hver torsdag
  • Trener sammen jevnlig og gir alle mulighet til å trene én time hver dag
  • Deltar som et samlet lag på blant annet Holmenkollstafetten
  • Julebordet gjennomføres alltid i god stil
  • Arrangerer interne kurs og konferanser
  • Lar alle ansatte dra på de foredragene de selv ønsker for faglig påfyll – inntil tre i kvartalet
  • Har en teori om at å dele gjør oss bedre (som blant annet dette blogginnlegget)
  • Har ulike møteplasser rundt omkring i kontoret – som sofa, ståbord, møterom og stillerom – for ulike typer møter
  • Fleksitid med kjernetid fra 09.00 – 15.00

Tanken er nærliggende, men Semway er ikke en lekeplass. Vi mener at det ikke går an å gjøre en fullgod jobb ved å sitte låst foran pc-skjermen hele dagen uten pauser. En pause hvor man rører litt på seg og tenker på og konsentrerer seg om noe annet er godt for alle. Å ha andre aktiviteter i løpet av arbeidsdagen er også bra for trivselen, kreativiteten og miljøet.

Prosjektleder og designere hos Semway i møte

Teste – evaluere – optimalisere

Når vi hjelper kundene våre med markedsføringen, er teste – evaluere – optimalisere en selvfølge. Fasiten er aldri i hånd når vi begynner prosessen. Gode data og erfaring er et godt utgangspunkt, men utvikling krever stadig forbedring og å prøve noe nytt.

Akkurat den samme metodikken styrer vi i Semway etter. Internett, internettmarkedsføring og dagens samfunn utvikler seg i et forrykende tempo. Planen vi legger i dag kan fungere godt, eller det kan vise seg å være en total bom. Tilsvarende kan omfattende planer være utdatert når de er klare for å iverksettes.

Flat organisasjon og ønske om forbedring

Vi øker stadig flokken i Semway, men vi er opptatt av at det ikke skal være så mange nivåer. Med en flat organisasjon har vi tilpasningsdyktighet og rask utvikling som en av våre styrker. Våre ansatte skal ha stor påvirkningskraft, de er viktige og flinke.

De ansatte har unike kompetanser, og hver og en av oss kan noe som ingen andre i Semway kan. I dette ligger det muligheter for forbedring! Derfor ønsker vi alltid nye forslag til forbedringer i rutiner, kommunikasjon, løsninger, valg av programvarer, hva vi skal levere, osv.

Eksempelvis har vi et prosjektstyringsverktøy hvor de ulike avdelingene har ulike maler for prosjektene som skal gjennomføres. Disse malene er på ingen måte statiske. Dersom en som har jobbet i Semway to dager kommer med et forslag som kan gjøre vår leveranse bedre, blir forslaget en del av malen og våre rutiner med det samme. Byråkrati bør være unødvendig, og et godt forslag er et godt forslag enten den som kommer med forslaget har jobbet her lenge eller ikke. I løpet av de neste prosjektene evaluerer vi rutinen og ser om de fungerer eller ikke. Deretter optimaliserer vi ytterligere og prøver på nytt.

Hva krever dette av de ansatte?

Frihet under ansvar kaller vi det. I praksis legger vi opp til at de ansatte i Semway i stor grad får påvirke sin egen arbeidshverdag.

Før frihet må man bevise at man er friheten verdig. Dette tar vi trinn for trinn, men fleksibilitet er et stikkord. Ansvar og frihet passer ikke for alle. Det krever modenhet, entusiasme, orden, fokus, vilje og drive. Generelt sett er vi alltid på jakt etter flinke mennesker som har vilje til å lære mer og utvikle seg. Det er grunnleggende egenskaper vi er på jakt etter hos våre ansatte, men vi tilrettelegger også for dem som ikke ønsker frihet og ansvar på samme måte.

En bachelorgrad i markedsføring er veldig bra, men den harde virkeligheten er at en jobb i Semway er begynnelsen på en ny utdannelse. Utviklingen i vår bransje er rask, nye kanaler og produkter kommer og andre forsvinner. Dette er også bakgrunnen for at sulten er en av våre verdier. Det gjør at det hvert fall ikke blir kjedelig på jobb, det er alltid noe nytt å lære.

Det er forventet at de ansatte i Semway er sultne, lærevillige, sosiale og flinke til å kommunisere. Alle er ikke og skal ikke være festens midtpunkt, men vi legger stor vekt på sosial trivsel og at våre kunder skal forstå hva vi leverer og skaper for dem.

Konklusjonen

Konklusjonen tar utgangspunkt i Richard Branson sin uttalelse, «clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients». I tillegg tester vi, evaluerer og optimaliserer og videreutvikler.

Vi prøver så godt vi kan å sørge for at de ansatte i Semway har en spennende, utviklende og morsom arbeidshverdag. Våre ansatte er Semway. Vår kunnskap, kompetanse og ekspertise er det vi leverer til våre kunder.

Skulle det være slik at du synes dette hørtes ut som et sted du selv eller noen andre du kjenner vil jobbe må dere ikke nøle med å kontakte oss.

Ønsker du å bli bedre kjent med oss?