Publisert

Performance-trendene du vil se i 2023

Veiledning

Christopher Brekke står på scenen for å presentere
Hvert år dukker de opp; trendene du må vite om for det neste året. Som regel servert som en liste over viktige ting du må mestre hvis du skal være i front i kampen om gull.
Christopher Brekke Bilde

Christopher Brekke
COO | Co-founder


Trender er vel og bra, men de er som regel ikke noe mer enn nettopp en trend. Noen trender kommer og går like fort som de oppstod, mens andre trender forandrer hvordan vi arbeider over tid. Trender er viktig i den forstand at de sier noe om hvilken retning vi beveger oss i og hvilke utfordringer som ligger i nær framtid.

Så, om kanskje noe motvillig, ser vi i krystallkulen og definerer noen av trendene for 2023 og hvilken effekt de vil ha for deg. Enten du er annonsør, byrå eller befinner deg et sted midt imellom.

Mer blackbox og mindre kontroll. Eller?

Med mer automatisering blir også mer data utilgjengelig og det blir vanskeligere å kontrollere deler av markedsføringen. På godt og vondt. Det å slippe kontroll er alltid skummelt, men også uunngåelig over tid når vi jobber med plattformer som utvikler seg i dagens tempo og retning. Vi ser at vi som annonsører og byråer har mindre kontroll enn tidligere og dette ser ut til å være en trend som vedvarer.

Det vi mister mer kontroll over er et resultat av at kompleksiteten er såpass stor at det er en del oppgaver som ikke egner seg for mennesker å styre. Med mindre kontroll over enkelte parametere kommer større muligheter for påvirkning på andre og kanskje viktigere områder som strategi og kommunikasjon.

Mer kreativt og godt faglig arbeid

Vi kan ikke lene oss på data og algoritmer alene. Med strengere krav til bruk av data og færre muligheter for å styre budskap manuelt, er vi avhengig av enda bedre håndverk. Dette gjelder både innen kommunikasjon, strategisk utforming av budskap og tilpasning av markedsføringen til de kundene vi ønsker å nå.

For enkelte vil dette føles som et skritt tilbake, men etter vårt syn handler det om et fornuftig fokus på faglig dyktighet og mer gjennomtenkte markedsføringsstrategier.

Ikke glem Facebook

Facebook er fortsatt en av de største plattformene og fungerer usedvanlig godt – brukt riktig. En plattform som ikke skal levere tiktok-ifisering, men som er meget effektiv på det den er god på. Det er ingen hemmelighet at Facebook ikke er det det en gang var, men sannheten er at det fortsatt er veldig mange som bruker både denne kanalen og de andre kanalene som ligger under Meta, eksempelvis WhatsApp og Instagram.

Om du jobber med markedsføring i Meta lønner det seg å utnytte seg av mulighetene som finnes der, og ikke avskrive en kanal som for eksempel Facebook i plasseringen av annonser fordi den er «utdatert» i trendbildet. Ved av skru av enkelte kanaler i Meta vil du sannsynligvis oppleve dårligere resultater i form av høyere klikkpriser, færre visninger og dårligere CTR. Vi tror dette med å skru av Facebook er en trend som kommer snikende, men tiden er fortsatt ikke inne for å avskrive den helt.

AI er en naturlig del av all digital markedsføring

La AI gjøre de hverdagslige oppgavene, men forstå hvordan den handler. AI kommer i mange former og har blitt en naturlig del av en digital markedsførers dag. Enten det er i form av budjustering, tilpasning av kommunikasjon eller produksjon av innhold. AI omringer oss som markedsførere, men også som privatpersoner. Enten det er bruk av robotstøvsuger hjemme eller i bilen på vei til jobb.

Løft blikket og se kanalene under ett

Samarbeid mellom organisk og betalt. Kreativitet og data. Innsikt og uttak. Det blir viktigere å løfte blikket og se hvordan du som markedsfører ser ut på kryss av kanaler og plattformer. Vi har i mange år fokusert på hvordan vi skal bryte arbeid i siloer, men dette er et fokus som må opprettholdes over tid. Spesielt viktig blir dette ettersom flere disipliner samarbeider tettere mellom markedsføring og salg. Mellom det organiske og det som er betalt.

Ikke baser strategi på trender

Vi må klare å ta gode, kortsiktige avgjørelser uten å miste fokus på det som er viktig på lang sikt. Trender er oftere en motvekt til historiske utfordringer eller et motsvar til en metode som blir utfordret. På godt og vondt. Trender er som regel kortvarige i det store bildet og har ofte en tendens til å dra oss ut av kurs. Vær tro mot din egen merkevare og identitet, men ikke la muligheter gå fra deg i frykt for å teste nye ting.

Vær tydelig og konsis

Tåkeprat i markedsføringssammenheng har aldri vært en god idé, men altfor mange har sluppet unna med det for lenge. Du kan fortsatt fortelle historier og skape engasjement med kundene dine, men ikke start som om du er for glad i egen stemme. Det liker ingen. Ikke du heller.

Vær tydelig og kommuniser på dine kunders premisser. Det er fortsatt mulig å holde på kundene dine sin oppmerksomhet og skape relasjon til dem uten å drive direkte salg eller at du blir tåkefyrsten.

 

Sånn! Da burde du være godt skodd for et nytt år med fantastiske muligheter i en verden som aldri blir slik vi spår. Lykke til. God jul – og et forrykende godt nytt år.

Og ønsker dere hjelp til markedsføringen i 2023 – så ikke nøl med å ta kontakt med oss.

Du kan også lese mer om hvordan vi jobber med Performance her.