Dronningens gate 3
0152 Oslo
Norge
Publisert
I februar 2020 inngikk Semway et samarbeid med Holzweiler der målet var å øke omsetningen på nett og bygge merkevaren. Vi har tatt en prat med Ecommerce Manager, Trude Hjelm Ulvsæter om samarbeidet, resultatene og veien videre.
Holzweiler er et norsk merke, og som et internasjonalt, Oslo-basert motehus, har og tilbyr de en rekke kolleksjoner, tilbehør, skjerf og fottøy. Merket består av skandinavisk design med plagg av gode materialer og høy kvalitet. De har samarbeidet med en rekke internasjonale kunstnere og ikoner, og bidrar kontinuerlig til positive endringer, både når det gjelder miljø og bærekraft, og sosial innvirkning.
I februar 2020 gikk Trude inn i stillingen som Ecommerce Manager i Holzweiler. Karrieren etter studiene startet som grafisk designer, både som praktikant og som fast ansatt. Etter dette startet hun både butikken, Min lille verden, som var Norges første nettbutikk for barneklær, og agenturet, Myagency, med flere av de beste barneklesmerkene i Norge. Etter syv år med agenturdrift ønsket hun å jobbe mer innenfor digital markedsføring, og startet opp Social Circus der hun jobbet med flere spennende selskaper og nettbutikker. Dette var siste skrittet før hun gikk inn som Ecommerce Manager hos Holzweiler, drømmejobben der alt hun ønsker å jobbe er samlet på ett sted.
Som Ecommerce Manager har Trude en totaloversikt over strategier, planer, aktiviteter, analysemateriale, rapporter og alt som skjer til enhver tid. I tillegg holder hun også i kontakten med eksterne partnere og ulike prosjekter. Hun har et team på fire personer som jobber med innhold, innkjøp, markedsføring, kundeservice, varemottak, optimalisering av nettbutikk, og publisering av nye varer og bilder.
Holzweiler og Trude jobber for tiden med å sette opp en ny nettbutikk på et nytt domene, noe som innebærer en stor jobb med å forbedre kundeopplevelsen, rydde, effektivisere og synkronisere alle verktøy som blir brukt. Det er satt høye mål med nettbutikken fremover, og jobben som gjøres i forkant av lansering er derfor svært viktig for å kunne nå disse.
For Holzweiler er det viktig å holde seg oppdatert og vise at man er villig til å endre seg etter behovene til forbrukerne. I tillegg er kundeservice noe de setter svært høyt. Dette innebærer å se kundens behov og det som er viktig for dem, samt å kjenne målgruppen godt. Det er også viktig for Holzweiler å være synlige på det de tilbyr når det kommer til å skape en grønnere garderobe, både i form av bærekraftige materialer som resirkulerte tekstiler og økologiske fibre. Man skal som forbruker få klær av kvalitet som skal elskes og repareres, og samtidig bidra til å kunne kjøpe brukt.
Å ha en mobilvennlig nettside settes også høyt, og blir hos Holzweiler sett på som ekstremt viktig. Det skal være enkelt for forbrukerne å handle fra mobil, og i dag er det 80% av forbrukerne deres som gjør nettopp dette. Samtidig er det viktig å også ha en optimalisert desktop-versjon av nettbutikken, der det skal være få klikk til målet og enkelt å finne frem.
Semway startet samarbeidet med Holzweiler og Trude da hun kom inn som Ecommerce-manager i februar 2020. Det var da gjort lite av annonsering tidligere, men de har det siste halve året bygget seg opp og testet ut ulike budsjetter og annonsering, noe som har gitt dem ekstremt gode resultater. Etter et halvt år ser Holzweiler mye tydeligere hva som fungerer og ikke.
«Jeg ser fra vår side at vi må engasjere oss mye mer og sette av mer tid for å oppnå gode resultater. Jeg ønsker at vi videre skal jobbe tettere og teste ut mer.»
– Trude Hjelm Ulvsæter, Ecommerce Manager i Holzweiler
Med samarbeidet har Holzweiler så langt fått en økning på 71% i antall økter på nettstedet, som primært skyldes annonsering i Google og på Facebook, men også direkte trafikk inn til nettstedet. Totalt for 2020 har de oppnådd 23 kroner i inntekt for hver krone som legges i annonsering hos Semway.
Trude mener at nøkkelen til et godt samarbeid uten tvil er at begge parter setter av tid, får innsikt i alle kanaler, at det er rom for testing hele veien, og at man alltid ser muligheter. Et godt samarbeid baserer seg også på muligheten til å arrangere workshops og opplæring, og at rapportering skjer hyppig, slik at man har oversikt over resultatene hele veien.