Facebook fortsetter å vokse og blir stadig en større og viktigere kanal for bedrifter som ønsker å treffe riktig publikum med ønsket innhold.

Da Facebook kjøpte Instagram i 2012, åpnet det nok en gang for enda flere deling- og markedsføringsmuligheter. I fjor kom også Instagram stories – som i bunn og grunn var en tro kopi av Snapchat stories.

I 2017 nådde Instagram over 700 millioner aktive brukere og av disse bruker 200 millioner «stories» daglig. Snapchat ligger et godt stykke bak, med «bare» 158 millioner daglige brukere. (Kilde: Statista). Mange spådde derfor at Facebook snart ville beseire Snapchat. MEN, Snapchat tar derimot opp kampen og har den siste tiden lansert en rekke nye muligheter både for privat og kommersielt bruk. Se bare her;

Annonsering på Snapchat

Når Facebook nå har kopiert Snapstories, svarer Snap med samme mynt; Resultatet er Snap Ad Manager. Jobber du med markedsføring på Facebook har du nok også brukt Business Manager og Power Editor, og denne nye løsningen baserer seg på noe lignende. Snap Ads Manager er på mange måter bygget opp likt som sine konkurrenter; du setter opp annonsekontoer, legger til personer og definerer ulike roller og tillatelser. I likhet med appene Facebook Pages og Facebook annonser, kan man følge med på annonser og resultater i Snapchat Mobile Dashboard. Dette finner du i Snapchat appen under innstillinger og i feltet “Snap-Ads”.

Du kan foreløpig sette opp annonser basert på merkevarebygging, trafikk til nettside, videovisninger og nedlasting av app. Målretting fungerer også i stor grad likt som Facebook, men foreløpig med mer begrensede muligheter. Du kan definere interesser, demografi og legge inn egne kundedata som man kan lage speilpublikum av.


Ønsker du mer informasjon om Snaps ads Manager? Ta kontakt med oss da vel.

 

Rediger og bestill ditt eget geofilter på SnapChat!

Denne uken fikk norske brukere muligheten til å lage personlige «on-demand geofilter» direkte i Snapchat-appen.

I appen får vi nå tilgang til et utvalg av ferdige maler, hvor man kan redigere tekst og sette inn emojis. Prisen starter på 65 kroner i døgnet og øker i forhold til hvor lenge du ønsker å ha filteret aktivt, og hvor stort geografisk nedslagsfelt du har markert. Det vil ifølge Snapchat ta ca. én arbeidsdag å få dette godkjent, men av erfaring kan det gå flere dager.

Kan jeg designe mitt eget filter?

Med den nye funksjonen i appen har vi dessverre ikke mulighet å lage egne design fra bunnen av. Malene er bestemte bakgrunner hvor en bare har mulighet å tilpasse innholdet.

På Snapchat sine hjemmesider har man i andre land lenge hatt mulighet å designe sine egne filter for både bedrifter og personlige arrangementer. Vi nordmenn har foreløpig bare mulighet til å designe Geofilter for nabolag og studiesteder. Det er enda ikke nevnt når, eller om vi får denne muligheten i Norge.

Ønsker du å designe et Geofilter for ditt nabolag? Registrerer ditt design på snap sine hjemmesider.

Retningslinjer for opplasting av eget design

Vær obs på at for å få godkjent filteret, må innholdet innfri ulike krav og retningslinjer til Snapchat.

  • Designet må lages i web-optimisert transparent PNG-fil og ha en bredde på 1920 pixler og høyde 1080 pixler.
  • Innholdet må være 100% originalt og det kan ikke brukes bilder eller hashtags. Sørg derfor alltid for å ha opphavsrett til alt, til og med fonten du ønsker å benytte. 
  • Det er foreløpig heller ikke lov å bruke logoer eller merkevarer i designet, med unntak av utdanningsinstitusjoner sin logo. Dette må sendes inn av autoriserte personer ved institusjonen.
  • Hold det lokalt; det er også viktig at innholdet dekker et relevant område. Tenk deg derfor om før du definerer området filteret skal vises i.

Snapchat Spectacles

Dette er ikke nødvendigvis en nyhet, men absolutt nevneverdig! Snapchat Spectacles blir nemlig stadig mer relevant – spesielt i  forbindelse med markedsføring på Snapchat. Dette er kort fortalt solbriller med innebygget kamera. Dette gir deg mulighet til å filme alt uten å fysisk holde telefonen. Dette forsterker følelsen av “real-time” og “behind the scenes” som gir seerne en unik opplevelse av innholdet.  Dette kan brukes effektivt i forbindelse med produktlanseringer, how-to-videoer, festivaler etc.

Det filmes i sirkulært format og er foreløpig begrenset til Snapchat. Eksporterer du filmen til andre kanaler vil filmen bli rund og med en hvit ramme rundt. Opptakene du gjør i Spectacles lastes inn i minner på Snapchat via Wifi eller bluetooth, slik at du får muligheten til å legge på emojis, tekst og annet morro før det publiseres. Brillene ligger på rundt 1 500,- og kan bestilles her.

Det ser ikke ut som Snapchat lar seg overkjøre, og vi ser frem til kommende produkter og nyheter i fremtiden.

Happy snapping!

 

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.