Men i en jungel av sosiale medier kan det være vanskelig å vite hvor du skal starte, og på hvilken plattform du vil få mest igjen for de ressursene du setter inn. Derfor har vi her laget en guide til de vanligste sosiale mediene som brukes til markedsføring i 2023 og hvordan du kan bruke dem.
Alle sosiale medier passer ikke til alle bedrifter
Valget av sosiale medier-plattformer for markedsføring avhenger av flere faktorer, inkludert målgruppen din, bransje, målene for markedsføringen, samt typen innhold du planlegger å dele. I tillegg varierer dette om du ønsker å bruke betalt annonsering, eller bare publisere organisk.
Organisk innhold på sosiale medier lever evig
Organisk innhold på sosiale medier vil si alt innhold som er publisert i profil uten at det har blitt betalt for plasseringen. På de fleste plattformer vil en organisk strategi være strategisk riktig dersom du ønsker å skape merkevarekjennskap over tid. Det organiske innholdet kan “leve evig”, og man vil alltid finne tilbake til dette innholdet dersom man besøker den organiske profilen.
Betalt innhold på sosiale medier kan deles opp i to
- Boost
Dette betyr at du legger penger på allerede publiserte organiske innlegg for at disse innleggene skal få mer rekkevidde eller engasjement på posten.
- Annonseløp
Annonser som ikke blir publisert i profilen, men som vil dukke opp på ulike plasseringer på aktuell plattformen. Ved denne typen annonsering vil innholdet være tilgjengelig for en tidsbegrenset periode, og man vil ikke kunne finne tilbake til innleggene i profilen i etterkant.
De vanligste sosiale mediene og når de passer inn i din markedsføring
1. Facebook (Meta)
Selv om mange kanskje anser Facebook som et døende sosialt medie, er dette fortsatt en allsidig plattform med bred rekkevidde og annonseringsmuligheter. Dersom du har en litt eldre målgruppe kan Facebook være en strategisk kanal å bruke. Med en god organisk strategi på Facebook har du mulighet til å engasjere følgere i kommentarfeltet og på den måten spre budskap ut til flere. På Facebook er bildeinnhold og innlegg med linker effektivt for engasjement.
2. Instagram (Meta)
Instagram er ideell for visuelt innhold i bilde eller videoformat. Her er målgruppen bred, dog litt yngre enn på Facebook. På Instagram bør du i stor grad jobbe for å bygge opp en organisk profil. Mange bruker søkemotoren i Instagram aktivt, og du gjør derfor lurt i å bygge opp en informasjonsrik profil med hyppige oppdateringer. Dersom du lykkes i å bygge opp en god organisk profil, vil Instagram kunne bli en kanal hvor du kan kommunisere direkte med målgruppen gjennom meldinger og kommentarfelt.
Merk! Når man annonserer med Meta, er man oftest lønt med å la Meta selv velge plasseringer fritt mellom Facebook og Instagram. Derfor anbefaler vi å bruke begge disse plattformene til betalt markedsføring.
3. TikTok
TikTok er kanskje plattformen som per i dag har den beste organiske rekkevidden. Det vil si at innholdet som blir publisert her kan nå langt flere enn bare følgere av profilen, og derfor er plattformen ypperlig for merkevarebygging.
Målgruppen på TikTok er relativt ung, men stadig flere voksne bruker også appen. Innholdet serveres i form av korte videoer, og passer perfekt for brukere med begrenset oppmerksomhetsspenn. Plattformen gir muligheten til å formidle budskap på en kompakt og engasjerende måte.
I tillegg til god organisk rekkevidde er TikTok en av de plattformene hvor du får mest for pengene ved betalte annonsering. Ved å booste innhold som gjør det godt organisk, vil dette innholdet få enda større rekkevidde og dermed nå en bredere målgruppe. Betalte annonser bør også være tilpasset kanalen slik at det ikke skiller seg for mye ut som en annonse.
4. Snapchat
Dette kan være en nyttig plattform dersom målgruppen din er yngre, og du vil skape et mer uformelt og autentisk inntrykk. Plattformen krever innhold som er kreativt, dagsaktuelt og tilpasset kanal. Storytelling er også et viktig stikkord når det kommer til hvordan man skal lage innhold til denne kanalen. Dersom du klarer å tilpasse deg mottakerens preferanser og vaner, vil du ha en unik mulighet til å nå en ung målgruppe der de oppholder seg.
I Snapchat kan du også være kreativ i måtene du annonserer på. Gjennom egendefinerte filtre og linser kan du engasjere målgruppen og få dem til å interagere med merkevaren din. I tillegg har du muligheten til å kjøre annonser på ulike, mer tradisjonelle plasseringer. Det er likevel viktig å huske på at annonsene må være tilpasset kanalen!
5. LinkedIn
LinkedIn er en spesielt nyttig plattform for B2B-markedsføring, rekruttering og for å etablere profesjonell autoritet. Plattformen passer for mer seriøse og faglige bransjer, der du gjennom relevant og verdifullt innhold har muligheten til å bygge en sterk tilstedeværelse organisk og øke synligheten. Du får på den måten mulighet til å etablere deg som ekspert innenfor ditt felt, bygge relasjoner med potensielle kunder eller samarbeidspartnere, samt øke merkevarebevisstheten.
Du har også mulighet til å målrette annonser mot en spesifikk målgruppe basert på kriterier som bransje, jobbtittel, geografisk plassering og mer. Dette gir en mer presis og målrettet tilnærming til markedsføringen, og øker sjansene for å nå de riktige menneskene.
6. Pinterest
Å ta i bruk Pinterest som en del av markedsføringsstrategien din kan være en smart og effektiv måte å nå ut til målgruppen din på. Pinterest skiller seg ut som en visuelt inspirerende plattform, og her har du muligheten til å treffe et publikum i aktivt søk enten gjennom en organisk strategi eller med betalt annonsering.
Merk! Det er ikke nødvendigvis behov for å være til stede på alle plattformene. Det er bedre å velge noen plattformer basert på den målgruppen du ønsker å nå, og hensikten med markedsføringen.
Vi er eksperter på å identifisere målgrupper, velge relevant kanalmiks og planlegge og produsere innhold.
Er du nysgjerrig på hva vi kan gjøre for din bedrifts merkevarekjennskap og synlighet i sosiale medier, både organisk og betalt? Ta kontakt med oss!