Facebook satser på lyd og Discovery Commerce
La oss starte med the Holy Grail, nemlig Facebook. Tross kritisk lang nedetid på både Facebook, Instagram og Whatsapp nylig er fortsatt Facebook Inc. Norges største dekningsmedia, og er helt klart den sosiale plattformen man når ut til de største massene på.
Social Audio
Både brukervanene og algoritmene har endret seg mye og vi flytter oss stadig mer bort fra feeden og tilbringer tiden i lukkede grupper og samtaler. Mellommenneskelige handlinger som Facebook så fint kaller det.
Facebook ønsker å bygge denne mellommenneskelige kommunikasjonen videre og ruller derfor ut Social Audio. Dette er vel egentlig en kopi av (døgnfluen?) Clubhouse, men med Facebook sine brukerdata i grunn skal de være bedre rigget for at riktig innhold finner riktige brukere og gjør tjenesten populær.
Discovery Commerce
At innhold og produkter skal finne mennesker jobbes det mye med, både organisk og betalt.
Dette kalles Discovery Commerce og er altså det motsatte av Ecommerce hvor folk selv oppsøker produkter. Dette representerer mer kreativt innhold kombinert med produkttagger i bilder, livesendinger og kreatører Facebook og Instagram shop som gjør det enkelt for brukerne både å oppdage, men også utforske produktet på en smidig og pen måte.
Snap rigger seg for bedrifters tilstedeværelse
Public profile
Den aller gledeligste nyheten i år må nok være dette. Snap har endelig lansert bedriftsprofiler. Det vil si at ja, nå kan man endelig bygge opp et “hjem” for innholdet til bedriften sin, også på Snap. 🙏🏼
Public profiles minner om bedriftssider slik vi kjenner fra både Facebook og Instagram. De kan bygges opp med stories, linser, CTA-knapper og innhold som gjør det enkelt å interagere med kundene på en gøy måte! Se video av hvordan det fungerer her.
Snap map
Det legges også mer til rette for at bedrifter kan posisjonere seg på Snap map. Med plasseringer, eventer og billettsalg via samarbeidspartnere som Ticketmaster, ligger det mange muligheter for synlighet her.
Bedriftslokasjoner og Foot Traffic Insights
Muligheten for å legge opp alle butikker i lokasjonsstruktur rulles også ut. Slik kan man enkelt administrere innhold fra riktig avsender dersom man har flere lokasjoner eller butikker. Med Foot Traffic Insights kan også din bedrift skaffe seg svært nyttig informasjon om kundene som besøker bedriften din.
Scan
Har du testet scanne-funksjonen i kameraet?
Åpne kameraet mot et produkt og scan. Snap vil nå finne lignende produkter, fortelle deg hvilken hunderase du ser på eller løse et mattestykke for deg. Det skal også snart lanseres “Screenshop” som vil gjøre det mulig å shoppe produkter rett fra snapkameraet! 📸
Det legges med andre ord til rette for en ordentlig lekegrind for bedrifter som ønsker tilstedeværelse på kanalen. 👻
TikTok etablerer seg som annonsør i Norge
TikTok vokser i stormfart. Det er ikke etablert kontor i Norge enda, men TikTok Nordics fra Sverige var representert på Social Media Days.
Annonsering kan bestilles via oss eller ved å sette opp en egen Ads Manager. Ads Manageren har dog ikke rullet ut skikkelig i Norge enda, så for å få registrert seg må man kontakte TikTok direkte.
Ypperlig kanal for å nå det yngre publikummet
Hele 65% av brukerne globalt er i alderen 9-18 år, og kanalen er med andre ord en ypperlig kanal for å nå de yngre. (Kilde)
Men de yngre stiller også strengere krav til innholdet, så TikTok er tydelig på en ting: “Don’t make ads, make tiktoks.” Med dette mener de at alt innhold, også annonser må produseres slik at formatet hører hjemme på TikTok.
Flere Norske aktører har levert svært bra på dette og har derfor bygget seg stor kjennskap blant unge. Politiet og Redningsselskapet er eksempler på dette. De skaper stor spredning og synlighet ved å gjøre det man kan kalle en gøyal form for folkeopplysning og lykkes svært godt med det.
Annonsører bør uten tvil vurdere å legge kanalen til i mediemiksen sin.
LinkedIn og kjøpsprosessen til bedrifter
LinkedIn og bedrifter er som skapt for hverandre. Dette er en dyrere kanal enn sine konkurrenter, men til gjengjeld sitter LinkedIn på presis data for å finne beslutningstakere og nå ut til mennesker i riktig bransje, både hva gjelder markedsføring og rekruttering.
LinkedIn er opptatt av at man i et kampanjeløp forstår og legger til rette for at kundereisen er en lang prosess. 95% av markedet er ikke i markedet for å handle innen nær fremtid, og det tar tid å overbevise disse. (Kilde)
Man må derfor disponere mye tid i awareness-fasen før man kan oppnå de konverteringene man ønsker. For å legge til rette for dette lanserer LinkedIn også muligheten for å optimalisere for rekkevidde slik vi kjenner fra de andre kanalene.
Social Media Days 2021 oppsummert
Det gjennomgående og viktigste budskapet fra alle kanalene er, ikke overraskende, at som annonsør må hovedfokuset flyttes bort fra trafikk og klikk og prioritere rekkevidde og synlighet i større grad.
Ikke målrett for snevert og tør å stole på at for å få konverteringer trenger man en god dose synlighet over en lengre periode i bunn.
Vi gleder oss til fortsettelsen! Ønsker du hjelp til å komme i gang med for eksempel Public Profile på Snap eller TikTok annonsering?
Kontakt oss her!