Fra barndomstrio til gründere
Fra midten og mot slutten av 2000-tallet jobbet Christer Sandorf Engh og Christopher Brekke sammen i et byrå, som ble opphavet til interessen deres for den digitale formen for markedsføring.
De var barndomsvenner og vokste opp sammen på Ellingsrud. Etter noen år i byrået begynte de å kjenne på et ønske om mer, og det å skape noe selv. De ville ta med seg det de satt på av kunnskap, erfaring og ambisjoner og starte opp et eget byrå. De tok kontakt med den siste parten av deres barndomstrio, Magnus Hauger, som var ferdigutdannet eiendomsmegler, og ville ha han med på laget.
Trioen sa opp jobbene sine, og et par måneder senere sto de i sine små kontorlokaler, som gründere i et nystiftet selskap. Semway var blitt en realitet.
Oppstartsfasen
Veien fra å ville selv, og det å faktisk få det til, er lang. De skulle selge heldigitale markedsføringstjenester til et norsk næringsliv som i aller største grad brukte markedsføringsbudsjettene sine på det som kom på trykk, enten i form av telefonkataloger eller aviser, eller på tradisjonelle markedsføringskanaler som tv og radio.
De aller fleste hadde kjennskap til Google som søkemotor, og noen brukte det til å finne svar på problemstillinger og spørsmål. Men her skulle guttene i Semway overbevise bedriftene om at de også skulle ta i bruk Google som en plattform å nå ut til mennesker på, og reklamere for bedriften sin. Da den første kunden satt pennen på papiret, satt Christer, Brekke og Magnus i gang med leveransen med en gang.
Organisk vekst
12 år er lang tid, og selv om «lang tid» er et relativt begrep, tilsvarer 12 år flere generasjoner i den digitale verdenen og den digitale markedsføringsbransjen. Med et skjerpet fokus på gode leveranser, tett kundeoppfølging og menneskene i bedriften, vokste Semway fra 3 til 4 ansatte, og så til 10. For hvert nytt hode, kom det mer kunnskap og nye fagområder inn i bedriften.
Med et sterkt pågangsmot, realistiske mål og litt is i magen, har Semway vært en bedrift som har vokst organisk i alle år. Vi har operert etter verdiene som Christer, Brekke og Magnus satt for 12 år siden, og prioritert gode leveranser, et trygt og morsomt arbeidsmiljø og tett kundekontakt, fremfor en bratt vekst og ansettelse av 50 nye i året.
«Vi har alltid fokusert på at det skal være gøy på jobb. At vi skal fortsette å ville være der fordi våre kollegaer også er vennene våre. Et godt arbeidsmiljø betyr gode leveranser til kundene våre, og når vi har det bra sammen jobber vi best sammen.»
– Christer Sandorf Engh
12 år med målbare markedsføringsaktiviteter og MYE mer
Performance marketing, eller datadrevet markedsføring som det heter på norsk, har som alle andre digitale aktiviteter forandret og forbedret seg enormt årene som har gått. Men grunnprinsippene er det samme. Vi er et datadrevet markedsføringsbyrå, og som Google Premier Partner jobber vi i stor grad via Google og andre målbare plattformer.